Thursday, Apr 16, 2020

صفحه نخست » بیانیه "سرسخت" کانادا در صدمین روز انهدام هواپیمای اوکراین

canada_041620.jpgدر پیگیری عدالت و جبران خسارت سرسخت خواهیم ماند

ایران اینترنشنال - هم‌زمان با صدمین روز انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن با شلیک موشک سپاه پاسداران،‌ وزرای خارجه وحمل و نقل کانادا در بیانیه‌ای مشترک بر پیگیری عدالت و جبران خسارت از سوی ایران تاکید کردند.

هم‌زمان ‌انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز با انتشار متنی اعلام کردند: «عاملان جنایت همچنان سوالات ما را پاسخ نداده‌اند.»

فیلیپ شامپاین و مارک گارنو،‌ وزرای دولت کانادا، در بیانیه مشترکی که روز پنجشنبه ۲۸ فروردین‌ماه نوشتند: «کانادا به نمایندگی از خانواده‌ها و عزیزان کسانی که در این حادثه غم‌انگیز از بین رفتند، هم‌چنان به پیگیری شفافیت، پاسخگویی، عدالت و جبران خسارت ادامه می‌دهد و به صورت خستگی‌ناپذیر با سایر ملت‌های عزادار از طرف آنها همکاری خواهد کرد.»

این بیانیه هم‌زمان با صدمین روز حمله موشکی سپاه پاسداران به پرواز بین‌المللی هواپیمایی اوکراین در ۱۸ دی‌ماه صادر شده است. در این حادثه، ۱۷۶نفر از جمله ۵۵ كانادایی جان خود را از دست دادند.

این بیانیه در ادامه با تسلیت دوباره به خانواده کشته‌شدگان از همراهی با آن‌ها سخن گفته است.

همچنین دو وزیر دولت انتصاب رالف گودال به عنوان مشاور ویژه دولت كانادا در مورد هواپیمای اوکراین را به عنوان «تلاشی برای حمایت از این خانواده‌‌ها» مورد اشاره قرار داده‌اند.

در پایان این بیانیه آمده است که کانادا جهت اجرای عدالت برای جان‌باختگان و خانواده آن‌ها «سرسخت» خواهد بود.

انجمن خانواده جان‌باختگان پرواز نیز در متنی که روز پنجشنبه در اینستاگرام منتشر کرده نوشت: «پرواز سوزان ما پرواز داد‌خواهی‌ست و در روز صدم،‌ صدای این پرواز،‌ فریاد از این ستم،‌ بلندتر و رساتر از پیش شنیده می‌شود.»

این انجمن همچنین از پاسخگو نبودن «عاملان جنایت» انتقاد کرده‌اند.

در متن این انجمن آمده است: «دو موشک در قلب ما منفجر شده است و اینک ما بازماندگان،‌ مسافران آن هواپیماییم.»

پیش از این دولت کانادا اعلام کرده بود که روند تحقیق روی این هواپیما به دلیل همه‌گیری شیوع کرونا و عدم امکان اعزام کارشناسان برای بررسی جعبه سیاه برای مدت نامعلومی به حالت تعلیق در آمده است.

در حال حاضر کشورهای آمریکا، اوکراین،‌ سوئد،‌ افغانستان، بریتانیا،‌ فرانسه، ‌آلمان و کانادا نمایندگان و کارشناسانی در روند تحقیقات ایران روی پرونده این هواپیما دارند.

هفته گذشته پس از اظهارات حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران، مبنی بر درست بودن اقدام سپاه پاسداران در شلیک به این هواپیما، بار دیگر این موضوع به چالش بین ایران و اوکراین تبدیل شده بود.

در پی اظهارات نوروزی، دولت اوکراین از ایران خواست تا فورا درباره این موضوع توضیح دهد و اعلام کرد که اجازه فرار ایران از مسئولیت را نمی‌دهد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران نیز ضمن رد اظهارات این نماینده مجلس، از او شکایت قضایی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy