Friday, Apr 17, 2020

صفحه نخست » واکنش آمریکا به «مزاحمت» قایق‌های سپاه

navy_041720.jpgرادیو فردا - به دنبال «مزاحمت» قایق‌های سپاه برای ناوهای آمریکایی در خلیج فارس، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۸ فروردین گفته است، واشینگتن در حال بررسی پاسخ مناسب به این اقدام ایران است.

نیروی دریایی روز گذشته اعلام کرد که یازده قایق سپاه با اقداماتی «غیرحرفه‌ای» و «ناایمن» برای ناوهای این کشور در شمال خلیج فارس «مزاحمت» ایجاد کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با «فاکس نیوز» در خصوص واکنش ایالات متحده به این اقدامات قایق های سپاه گفته است، ما قبلا هم شاهد این رفتار ایرانی ها بودیم که مغایر با قوانین بین الملل است.

مایک پومپئو تصریح کرد: فکر می‌کنم که آمریکا می‌داند که رئیس جمهوری ترامپ در حفاظت از آمریکایی‌ها، نیروهای نظامی ما و نیروی دریایی جدی است. کاملا اطمینان دارم در همین راستا تصمیمی اتخاذ خواهیم کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که بررسی اقدام احتمالی با وزارت دفاع آمریکا در واکنش به حرکت قایق های سپاه گفت، به عنوان یک تیم واحد اینجا حرف می زنم. مذاکراتی بین وزارتخانه جریان داشته است.

مایک پومپئو تاکید کرد: ما در حال ارزیابی مناسب ترین پاسخ هستیم و این که چگونه به بهترین وجه نارضایتی خود را از این رویداد منتقل کنیم.

هنوز مقام‌های رسمی ایران به این اظهارات مایک پومپئو یا بیانیه نیروی دریایی آمریکا واکنش نشان نداده‌اند.

اما خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران روز پنجشنبه در گزارشی نوشت که منابع ایرانی به شبکه الجزیره گفته‌اند که چندی «پیش یک جنگنده آمریکا تلاش داشت وارد حریم هوایی» ایران شود اما «هشدار پدافند هوایی ایران موجب تغییر مسیر این جنگنده شد.»

طبق این گزارش منابع ایرانی اضافه کرده‌اند: «نوع برخوردی که با کشتی‌های جنگی آمریکایی [در خلیج فارس] شد، در پاسخ به این اقدام جنگنده آمریکایی بود.» این منابع به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره‌ای نکردند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین روز گذشته در بیانیه ای گفته بود که ۱۱ قایق سپاه به کشتی‌های نظامی آمریکا در آبهای بین المللی نزدیک شده و برای آنها مزاحمت ایجاد کردند.

در بیانیه ناوگان پنجم آمده است: قایق های سپاه برای «لویس پولر،‌ پاول همیلتون، فایر بولت، سیروکو، رانگل و یو. اس. اس مائوی مزاحمت ایجاد کردند. این در حالی بود که که کشتی های آمریکایی در حال عملیات مشترک در آب‌های مشترک در شمال خلیج فارس بودند که قایق‌های سپاه پاسداران با سرعت بالا و فاصله بسیار کم کنار آنها عبور کردند.»

این بیانیه اضافه کرده بود، عملکرد خطرناک و بی احتیاطی نیروی دریایی سپاه خطر محاسبه اشتباه و تصادف را افزایش داد و چنین رفتاری مطابق با کنوانسیون مقررات بین المللی برای جلوگیری در دریا نبود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy