Thursday, Apr 30, 2020

صفحه نخست » تتلو: می‌خواهم ۴۴ زن شرعی داشته باشم

tateloo.jpg• خواننده جنجالی ایرانی می‌گوید که کارش کاملاً منطبق بر اسلام است

ایندیپندنت فارسی - مجتبی دهقانی - امیرحسین مقصودلو، یا همان «تتلو»، خواننده مشهور ایرانی که در روزهای گذشته به دلیل انتشار مطالبی درباره تمایلش برای تشکیل حرم‌سرا و ازدواج با دختران ۱۵ تا ۲۰ ساله حاشیه‌‌های فراوانی ایجاد کرده است، اکنون می‌گوید که قصد دارد «چهار زن عقدی و ۴۰ زن صیغه‌ای» داشته باشد و به‌زودی مراسم ازدواج بزرگش را برگزار خواهد کرد.

اینستاگرام، روز شنبه حساب کاربری تتلو را به دلیل همان متن مربوط به «تشکیل حرم‌سرا» مسدود کرد. این اتفاق پس از آن روی داد که گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق زن در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که تتلو را به دلیل تبلیغ رابطه با دختران زیر سن قانونی تحت تعقیب حقوقی قرار خواهند داد.

وب‌سایت بی‌بی‌سی پس از بسته‌شدن اکانت تتلو از قول یک سخنگوی شرکت فیس‌بوک (مالک اینستاگرام) که نامش ذکر نشده، نوشت که دیگر به تتلو اجازه نخواهند داد در اپلیکیشن اینستاگرام فعالیت کند: «ایمنی اعضا اولویت اصلی ماست و ما محتوایی که از کودکان بهره‌برداری می‌کند یا آن‌ها را به خطر می‌اندازد را تحمل نمی‌کنیم. ما حساب امیر تتلو را به دلیل نقض سیاست‌های خود از کار انداختیم و او دیگر اجازه حضور در اینستاگرام را نخواهد داشت.»

حساب رسمی مسدود‌شده تتلو حدود چهار میلیون و نیم دنبال‌کننده داشت.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

امیر تتلو پس از مسدود شدن حساب کاربری‌اش با انتشار ویدیویی گفت که اتهام رابطه با دختران زیر سن قانونی را رد می‌کند و او قبل از اینکه هر دختری را ببیند، کپی پاسپورت او را می‌گیرد تا مبادا زیر سن قانونی باشد. او گفت دختران زیر سن قانونی را هم صرفاً با رضایت پدر و مادرشان ملاقات می‌کند. تتلو دلیل این کار را نگرانی از شکایت دختران و خانواده‌هایشان عنوان می‌کند.

او همچنین گفته از شکایت حقوقی فعالان حقوق کودک واهمه‌ای ندارد. تتلو در این ویدیو می‌گوید که از او خواسته‌اند چون در ترکیه زندگی می‌کند در مورد «تشکیل حرم‌سرا» حرف نزند. او در ادامه می‌پرسد اگر در ترکیه حرم‌سرا جرم است پس چرا همه پادشاهانشان حرم‌سرا داشته‌اند و در مورد «حرم‌سرای سلطان سلیمان» با افتخار سریال می‌سازند.

تلاش‌های تتلو برای یافتن راه ارتباطی با مخاطبان و هوادارانش تنها به انتشار این ویدیو محدود نبود. در روزهای گذشته چند حساب کاربری متعلق به هواداران این خواننده اعلام کردند که مدیریت حساب‌هایشان را به تتلو واگذار کرده‌اند. این حساب‌ها نیز ساعتی بعد از سوی اینستاگرام مسدود شد.

با این وجود این خواننده روز گذشته اکانتی جدید با نامی غیرمرتبط در اینستاگرام ایجاد کرد که در زمانی کوتاه تعداد دنبال‌کننده‌های آن از مرز یک‌میلیون نفر گذشت.

حال او در یکی از استوری‌های این حساب جدید، متن جنجالی دیگری منتشر کرده و وعده برگزاری مراسم عروسی خود با ۴۴ نفر در آینده نزدیک را داده است.

چندهمسری تتلو و جمهوری اسلامی!

فارغ از حواشی مطالب تتلو در روز‌های گذشته، او اکنون بر موضوعی انگشت گذاشته که در چهار دهه گذشته در ایران نیز جنجالی بوده است.

پس از وقوع انقلاب سال ۵۷ بسیاری از احکام اسلامی در قالب قوانین و مقررات، رسمیت حقوقی یافت. یکی از موضوعات حساس بحث چندهمسری بود.

تا پیش از انقلاب، آخرین بازبینی «قانون حمایت از خانواده» در سال ۱۳۵۴ انجام شده بود و در این بازنگری گرچه ممنوعیتی برای داشتن همسر دوم به بعد ذکر نشده بود ولی مرد‌ها را ملزم می‌کرد برای آنکه ازدواج دیگری انجام دهند از همسر یا همسران قبلی خود رضایت‌نامه محضری اخذ کنند و به دادگاه ارائه دهند.

در مورد «صیغه» نیز این قانون مسکوت بود و رویه جاری در دفاتر ثبت ازدواج آن بود که از مردانی که قصد صیغه کردن داشتند خواسته می‌شد تا اظهاریه‌ای رسمی ارائه کنند که هیچ زنی را در عقد نکاح خود ندارند.

این قانون محدودکننده تنها دو هفته پس از آنکه آیت‌الله خمینی بر مسند قدرت تکیه زد به دلیل «مغایرت با شرع» لغو شد.

موضوع چندهمسری در دوره حیات جمهوری اسلامی بارها محور مناقشه‌های فراوانی بوده است. این موضع سال‌ها است که در عرف عمومی جامعه، امری قبیح و مذموم تلقی می‌شود و جامعه نگاه منفی به افرادی دارد که بیش از یک همسر اختیار کرده‌اند.

حکومت اسلامی نیز با درک همین نگاه منفی تلاش کرده در عین اینکه هیچ محدودیت قانونی برای آن وضع نمی‌کند چندان هم به مباحثات پیرامون آن دامن نزند.

منع شرعی ارتباط با زنان نامحرم و حساسیت حکومت و نهادهای امنیتی بر این موضوع، سبب شده تا کارگزاران مرد جمهوری اسلامی تنوع‌طلبی جنسی‌شان را از طریق چندهمسری و داشتن متعه و صیغه شرعی پاسخ دهند. در برخی موارد همین اقدام به ابزار فشار نهادهای امنیتی و رقبای سیاسی برای تحت‌فشار گذاشتن این افراد بدل شده است.

شاید بتوان گفت که وجود قانونی که مؤید چندهمسری و صیغه شرعی است، هوادارانی قدرتمند در لایه‌های مختلف قدرت در ایران دارد ولی ارکان قدرت از ترس افکار عمومی تمایل دارند این موضوع را تا حد ممکن پوشیده نگاه دارند یا دست‌کم به‌صورت عمومی در مورد آن سخن نگویند.

با این وجود پس از آنکه علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سیاست محدودیت فرزندآوری را لغو کرد و از هوادارانش خواست تا به جمعیت کشور بیفزایند، گروه‌هایی که به دنبال هرچه بیشتر اسلامی‌شدن حکومت هستند این فرصت را مغتنم دانستند تا بر شرعی بودن چندهمسری و فواید آن تأکید و آن را به‌عنوان الگوی زیست اسلامی در جامعه ‌ترویج کنند.

دو نمونه متأخر این تلاش‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی چندهمسری از سوی «موسسه وطن توحیدی حیات حسنی» و انتشار فیلمی تبلیغی در صداوسیمای جمهوری اسلامی بود که فردی را با چهار همسرش نشان می‌داد که زندگی خوب و خوشی داشتند.

هر دو این اقدامات با واکنش منفی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و حتی خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران را مجبور کرد تا چندین مطلب در مذمت چند‌همسری و تأثیر آن بر «دلسرد شدن زنان» منتشر کند.

این خبرگزاری در یکی از مطالب به نقل از فردی در دفتر علی خامنه‌ای نوشت که رهبر جمهوری اسلامی «تبلیغ چندهمسری» را «بی‌سلیقگی» می‌داند و با آن چندان موافقتی ندارد. حتی نقل شد که علی خامنه‌ای از اعضای دفترش خواسته که اگر همسر دوم اختیار کنند باید آنجا را ترک کنند.

پایگاه‌ اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی نیز در تنها موضع‌گیری نسبت به این پدیده، نظر علی خامنه‌ای را این‌چنین توضیح داده است: «در نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بنا بر ادله‌ی معتبر دینی چندهمسری مردان، مباح اما غیر مستحب است.» در همین اطلاعیه گفته شده که نگاه رهبر جمهوری اسلامی در مورد چندهمسری «خوش‌بینانه و مثبت» نیست.

نکته جالب‌توجه این است که این روایت‌ها و نقل‌قول‌ها در هیچ‌کدام از سخنرانی‌ها و پیام‌های رسمی علی خامنه‌ای وجود ندارد و فردی که درباره جزئی‌ترین امور مانند «سفر دانشجویان دختر و پسر به کیش»، «تأثیر پخش دیرهنگام برنامه‌های پرمخاطب بر قضا شدن نماز صبح» و «سفر به آنتالیا» هم موضع‌گیری رسمی و علنی انجام می‌دهد، در این مورد مطلقاً سکوت کرده است.

امیر تتلو، خواننده پرطرفدار ایرانی حال بر همین تناقض مهم دست گذاشته است. از سویی شرع با برقراری رابطه جنسی با دختران پس از بلوغ مخالفتی ندارد و چند همسری را تایید می‌کند و از دیگر سو جامعه نسبت به آن نگاه منفی دارد. از سویی حکومت جمهوری اسلامی و دیگر دولت‌های اسلامی خود را پاسدار و مجری شریعت می‌دانند ولی به موضع‌گیری‌های این خواننده درباره تشکیل حرمسرا و ارتباط با دختران اشکال وارد می‌کنند.

ممکن است سخنان جنجالی تتلو در هفته گذشته با درک از این شکاف و تناقض انجام نشده باشد و صرفا بیان تمایلات جنسی او در فضای عمومی باشد ولی اینک و پس از یک هفته جنجال و مناقشه، او مخاطبان و بخشی از منتقدانش که تمایلات دینی دارند را با همین دوگانگی مهم به چالش کشیده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy