Saturday, May 2, 2020

صفحه نخست » جزئیات سومین محاکمه محمدعلی نجفی برای قتل میترا استاد

rfi_050220.jpgرادیو بین المللی فرانسه - محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، روز یکشنبه ١٤ اردیبهشت، به اتهام قتل همسر دوم خود میترا استاد، برای سومین بار محاکمه می شود. این پرونده که ابهامات زیادی داشت، با جنجال ها و حواشی بسیاری در سال گذشته روبرو شد.

پروندۀ محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران که یکی از پرونده های پیچیده، و جنجال برانگیز سال ٩٨ بود، قرار است روز یکشنبه ١٤ اردیبهشت، در شعبۀ ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی متین راسخ، برای سومین بار مورد رسیدگی قرار گیرد.

محمدعلی نجفی پیش از این در سِمت هایی چون وزیر علوم دولت‌های دهۀ ۶۰، وزیر آموزش و پرورش دولت هاشمی‌رفسنجانی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجۀ دولت محمد خاتمی، عضو دورۀ سوم شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مشاور اقتصادی دولت حسن روحانی و همچنین دوازدهمین شهردار تهران، اشتغال داشت.

او ساعاتی پس از به قتل رسیدن همسر دوم خود میترا استاد بر اثر شلیک گلوله در تاریخ ٧ خرداد ٩٨، به قتل وی اعتراف کرد و انگیزۀ خود را از ارتکاب این جنایت، اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

مطابق با کیفرخواست صادره، محمدعلی نجفی با اتهاماتی چون قتل عمد میترا استاد، حمل و نگهداری اسلحۀ غیرمجاز و ایراد صدمۀ بدنی عمدی منتهی به جرح(غیرفوتی) روبرو شد.

او در دادسرای جنایی تهران با اشاره به قتل همسرش، مدعی شد: «این اواخر، گفتم که من حاضرم هر چه را که دارم بدهم تا مهریه‌اش را پرداخت کنم، اما او می‌گفت می‌خواهم کاری کنم که از زندگی بیزار شوی».

پس از آنکه نتیجۀ معاینات مقتول به مرجع قضائی اعلام شد، در تاریخ ۱۳ خردادماه، کیفرخواست پروندۀ محمدعلی نجفی صادر شد و پرونده او به شعبۀ ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی، ارسال شد.

در دور اول رسیدگی به این پرونده، سه جلسۀ دادگاه در روز‌های ۲۲ تیرماه، ۲۶ تیرماه و ۳۱ تیرماه سال ۹۸ در شعبۀ ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و در نهایت، محمدعلی نجفی با احراز قتل عمد میترا استاد به قصاص محکوم شد. اما بعد از آن برادر میترا استاد با انتشار پستی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، از اعلام رضایت از قصاص محمدعلی نجفی خبر داد.

از سوی دیگر، حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی در تاریخ ۲۸ مردادماه سال ۹۸ از ثبت اعتراض خود نسبت به دادنامۀ صادره در خصوص پروندۀ موکلش خبر داد و گفت: «ما قتل را شبه عمد می‌دانیم».

سرانجام در شهریورماه سال ۹۸ حکم شعبۀ نهم دادگاه کیفری یک تهران، در پرونده محمدعلی نجفی به اتهام قتل عمد میترا استاد که برای تجدیدنظرخواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده بود، از سوی این مرجع قضایی نقض شد و برای رفع نقص تحقیقات و تکمیل آن به شعبۀ بدوی رسیدگی کننده به پرونده، یعنی شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران، اعاده شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

برای رسیدگی مجدد به این پرونده، دو جلسه دادگاه در تاریخ ششم و نهم آذرماه سال ۹۸ در شعبۀ نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و دادگاه مجددا قتل عمد را محرز دانست و نجفی به ۷سال و نیم حبس محکوم شد؛ اما وی مجدداً به این حکم اعتراض کرد و پرونده به شعبۀ ۴۱ دیوان عالی کشور ارجاع داده شد.

حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع او، در تاریخ ۱۰ فروردین ماه سال جاری، اعلام کرد: «پس از فرجام خواهی نسبت به رای صادره در دور دوم رسیدگی، پرونده به شعبۀ ۴۱ دیوان عالی کشور ارجاع شد و در مراجعات متعددی که به شعبه ۴۱ دیوان عالی داشتم، دیوان عالی، رأی صادره را نقض کرده و پرونده جهت رسیدگی به شعبۀ هم عرض ارجاع داده شده است».

حمیدرضا گودرزی، چند روز پیش در تاریخ ۹ اردیبهشت، گفت: «پروندۀ موکلم به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی متین راسخ ارجاع شده و روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، مجدداً در شعبۀ مذکور به پرونده موکلم رسیدگی می‌شود».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy