Tuesday, May 5, 2020

صفحه نخست » هشدار سرویس اطلاعاتی چین درباره احتمال جنگ با آمریکا

China.jpg العربیه - به دنبال افزایش انتقادهای شدید مقامات آمریکایی و رهبران برخی کشورهای اروپا از چین درباره آنچه «مخفی‌کاری» و «سهل‌انگاری» پکن در عدم اطلاع رسانی به موقع از خطرات و پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر سراسر جهان خواندند و پس از اینکه واشینگتن به صورت تلویحی چین را مقصر و مسئول اصلی انتشار ویروس کرونا دانست، سرویس اطلاعاتی چین در گزارشی ضمن هشدار از افزایش روز افزون خصومت و دشمنی علیه این کشور، تصویری تاریک از وضعیت این کشور در سطح جهانی را نشان داده است.

در این گزارش که خبرگزاری رویترز بخشی از آن را منتشر کرد آمده است: «اوضاع پیرامون شیوع کرونا و پیامدهای آن می‌تواند به تقابل ایالات متحده و چین و همچنین افزایش احساسات خصمانه از جانب کشورهای غربی علیه پکن منجر شود».

مطالب بیشتر در سایت العربیه

سرویس‌های اطلاعاتی چین در گزارش خود هشدار دادند که احتمالا پکن در سطح جهانی با وضعیتی شبیه اوضاع زمان سرکوب اعتراضات دانشجویی در میدان «تیان‌آن‌من» در سال ۱۹۸۹ که در آن احساسات جهانی ضد چینی در بالاترین سطح قرار گرفته بود، روبرو شود.

در این گزارش که توسط کارشناسان آکادمی روابط بین الملل معاصر چین که یکی از آکادمی‌های تابع وزارت اطلاعات این کشور است، گزارشی برای «شن جین پینگ» رهبر این کشور تهیه شده و در آن به احساسات جهانی ضد چینی در سطح جهانی به رهبری آمریکا اشاره شده است. گزارش می‌گوید این احساسات ضد چینی را در بالاترین سطح قرار گرفته و احتمال دارد دولت چین را مجبور به مقابله و رویارویی با آمریکا بکند.

بدترین سناریوها

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به مرکز تصمیم گیری دولت چین و آگاه از محتوای این گزارش، نوشت: «وزارت اطلاعات چین در گزارش خود هشدار داده که چین باید برای بدترین سناریوها حتی برای درگیری نظامی با آمریکا خود را آماده کند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود نوشت، نمی‌توان مشخص کرد تا چه اندازه ارزیابی وزارت اطلاعات چین در این گزارش محرمانه بیانگر مواضع رهبران پکن نیز است و آیا این ارزیابی اطلاعاتی بر سیاست دراز مدت یا کوتاه مدت پکن تأثیر خواهد گذاشت یا نه، اما در عین حال چنین گزارشی بیانگر این واقعیت است که چین تا چه اندازه برای رویارویی با تهدیدهای احتمالی جدی است و چگونه خطرات علیه امنیت و سرمایه گذاری‌های استراتژیک خود در خارج از این کشور را درک می‌کند.

این گزارش و هشدار اطلاعاتی چین در حالی صورت می‌گیرد که تهدیدهای آمریکایی برای پاسخگویی چین به ویژه از طرف واشینگتن با جدیت مطرح شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy