Wednesday, May 6, 2020

صفحه نخست » روحانی به دنبال عرضه زمین‌های دولتی و نیروهای مسلح به بازار داغ بورس

boors_050720.jpgایران اینترنشنال - حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری، و رضا رحمانی، وزیر صنعت ایران، از برنامه دولت برای واگذاری سهام معادن در بورس خبر دادند. روحانی همچنین پیشنهاد واگذاری زمین‌های دولتی و نیروهای مسلح در بورس را مطرح کرد.

رئیس‌ جمهوری ایران روز پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت، در یک سخنرانی گفت که می‌توان بخشی از زمین‌های دولت یا نیروهای مسلح را در بورس عرضه کرد.

او اضافه کرد: «هیچ وقت فروش زمین را در بورس قرار ندادیم زمین‌های بزرگی هست که یا دولت در اختیار دارد یا نیروهای مسلح؛ مثلا پادگان است در حالی که نصف آن برای نیروهای مسلح کافی است و نصف آن را می‌تواند واگذار کند و یا دولت زمین‌هایی دارد که می‌تواند بخشی از آن را عرضه کند.»

روحانی همچنین گفت که «معادن بسیاری» در ایران باید وارد بورس شوند.

در همین حال رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، خبر داد که در هفته‌های آینده بخشی از سهام معادن در بورس عرضه خواهد شد.

او گفت که واگذاری «پهنه‌ها و معادنی که دست سازمان زمین‌شناسی یا دست شرکت مس» است نیز در حال بررسی است.

وزیر صنعت به نام معادنی که قرار است در بورس عرضه شوند اشاره نکرده است.

پیش از این شورای نگهبان از معادن زیرزمینی به عنوان «انفال» نام برده و تصمیم‌گیری درباره آنها را در اختیار رهبر جمهوری اسلامی دانسته بود.

در همین حال پیش از این، مقامات دولت اعلام کرده بودند که واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس با اجازه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام شده است.

دولت ایران در هفته‌های گذشته چندین بانک و بیمه و شرکت بزرگ را در بورس عرضه کرده است. با این حال برخی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که این بانک ها ورشکسته هستند. برخی از کارشناسان نیز نسبت به احتمال تجربه موسسات مالی و اعتباری و اعتراضات مال‌باختگان این موسسات هشدار داده‌اند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز ۱۵ اردیبهشت، در یادداشتی نوشته بود که این اقدام دولت باعث «تبدیل نقدینگی بدون پشتوانه به سرمایه بدون پشتوانه» خواهد شد.

او تاکید کرده بود: «نهایتا سرمایه تجمیع‌شده به بانک بازگشته و حجم نقدینگی را افزایش خواهد داد. باز، پس از مدتی سد این سرمایه انباشت شده که مابه‌ازایی در بخش واقعی ندارد، شکسته شده، وارد بازار سفته‌بازی مالی و دارایی خواهد شد و داستان کاهش ارزش پول ملی تکرار خواهد یافت.»

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده بود که دولت با واگذاری این سهام به دنبال تامین کسری بودجه خود است.

با این حال فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، روز پنج‌شنبه گفت که واگذاری‌های اخیر برای تامین کسری بودجه دولت نیست و هدف از آن کوچک‌‌سازی دولت است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy