Wednesday, May 27, 2020

صفحه نخست » جنجال بر سر انتشار فیلم مرگ مردی سیاه‌پوست در بازداشت پلیس سفید آمریکا

black_052520.jpgپلیس فدرال آمریکا اعلام کرده که درباره مرگ مردی سیاهپوست که در بازداشت پلیس مینه‌سوتا جان داده است تحقیق می‌کند. همزمان پلیس مینه‌سوتا اعلام کرده که چهار پلیس دخیل در این ماجرا اخراج شده‌اند. انتشار فیلمی از پلیس که زانویش را بر گردن این مرد گذاشته، احساسات بسیاری را در آمریکا برانگیخته است.

در این فیلم، مرد سیاه‌پوست به نام «جورج فلوید» که به نظر می‌آید حدود چهل سال سن دارد، به سختی در حالی که تقلا می‌کند نفس بکشد، به پلیس سفید پوستی که وزنش را روی گردن او انداخته می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.»

پلیسی که در فیلم دیده می‌شود از ماموران اداره پلیس مینیا‌پولیس، بزرگترین شهر ایالت مینه‌سوتا است. اداره پلیس مینه‌سوتا می‌گوید که ماموران در پاسخ به اعلان وقوع جرم به محل بازداشت این مرد رفته بودند؛ مردی که به گمان آنها مشخصات او با یک فرد مظنون به جعل همخوانی داشته است.

پلیس مینه‌سوتا تایید کرده مردی که در فیلم است روز دوشنبه در بازداشت پلیس جان داده است. به گفته اداره پلیس دلیل مرگ او «یک حادثه پزشکی» در «هنگام برخورد با پلیس» بوده است.

شیوه مرگ این مرد، بسیار شبیه به مرگ «اریک گارنر» در سال ۲۰۱۴ در نیویورک است.

آقای گارنر هم سیاه‌پوست بود و وقتی پلیس برای دستگیری او به گلویش فشار آورد، با آخرین نفس‌هایش تکرار می‌کرد: «نمی‌توانم نفس بکشم.»

سرنوشت غم‌انگیز آقای گارنر و جمله تاثربرانگیزش باعث شد که بسیاری از فعالان حقوق رنگین‌پوستان آمریکا مثل شعار از این جمله استفاده کنند و سعی کنند توجه همگان را به «خشونت پلیس علیه اقلیت‌های نژادی» جلب کنند.

مقام‌های محلی چه می‌گویند؟

چهار افسری که در واقعه بازداشت و مرگ این مرد سیاه‌پوست دست داشتند، پیشتر به مرخصی اجباری فرستاده شدند اما روز سه‌شنبه شهردار اعلام کرد که این افراد اخراج شده‌اند.

اداره پلیس گفته که فیلم‌ دوربین‌های متصل به لباس ماموران را در اختیار دارد و از آنها تحقیق می‌کند.

اداره پلیس مینیاپولیس همچنین از اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، خواسته که درباره نقض حقوق شهروندی مرد سیاه‌پوست تحقیق کنند.

«جیکوب فری»، شهردار مینیاپولیس، از جامعه سیاه‌پوستان ایالت عذرخواهی کرده است.

او گفت: «سیاه‌پوست بودن در آمریکا نباید به معنای حکم مرگ باشد.» آقای فری همچنین گفت که به مدت پنج دقیقه افسر سفید‌پوست پایش را بر گلوی آقای فلوید فشار می‌داده و به درخواست کمک او هیچ توجهی نمی‌کرده است. «وقتی که شما تقاضای کمک می‌شنوید، باید کمک کنید. این افسر در آزمون ابتدایی‌ترین احساس بشری مردود شد.»

صدای شاهدان عینی در فیلم‌هایی که از این واقعه در دسترس است شنیده می‌شود که به مامور پلیس می‌گویند بهتر است به آقای فلوید اجازه تنفس بدهد. شاهد دیگری به پلیس می‌گوید که از بینی آقای فلوید خون می‌آید. دیگری می‌گوید که بهتر است پایش را از روی گردن او بردارد.

بعد از پنج دقیقه آقای فلوید بی رمق می‌شود. او را به بیمارستان می‌برند و در آنجا جان می‌دهد.

مرگ آقای فلوید در ایالت مینه‌سوتا در زمانی روی داده که نتیجه تحقیق درباره مرگ مردی سیاه‌پوست به دست چند مرد سفیدپوست در ایالت جورجیا هنوز مشخص نشده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy