Thursday, May 28, 2020

صفحه نخست » با اجرای قانون «مقابله با اسرائیل»، خودرو خامنه‌ای هم در امان نمی‌ماند

khamcar_052520.jpgاین قانون به معنی عدم استفاده ایران از کامپیوتر، اینترنت، تجهیزات پزشکی پیشرفته و حتی «بی‌ام‌و» است

ایندیپندنت فارسی - حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه دستور اجرای قانون منع هرگونه ارتباط با اسرائیل-شامل استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای اسرائیلی-را صادر کرد.

اجرای این قانون که هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به تصویب رسید، برای همه نهادها و ارگان‌های کشور از جمله وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات، امور خارجه، دفاع و شورای عالی امنیت ملی و قوه قضاییه ضروری است. در این قانون همکاری اطلاعاتی با اسرائیل به منزله «محاربه» است.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا اجرای این قانون با توجه به جایگاه اسرائیل در صادرات تجهیزات تکنولوژی پیشرفته در جهان، امکان‌پذیر است؟

در پاسخ کوتاه این پرسش باید گفت که با توجه به گستردگی استفاده از تکنولوژی با منشاء اسرائیل در حوزه‌های مختلف-نظامی، پزشکی، ارتباطات، بانکداری، کشتی‌رانی و حتی صادرات نفت- اجرای کامل این قانون به معنی عدم استفاده ایران از کامپیوتر، اینترنت، تلفن همراه، خدمات درمانی پیشرفته و حتی خودروهایی مانند «بی‌ام‌و» است که خودروی تشریفاتی رهبر جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود، اما شرکت تولیید کننده آن سال‌ها قبل همکاری نزدیکی با اسرائیل دارد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

تراشه‌های اینتل در کامپیوترها

چنانچه مقامات در تهران بخواهند این قانون را به طور کامل اجرا کنند، نخست باید به سراغ کامپیوترهای خود بروند. چرا که تراشه‌های اینتل که در این کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گیرند، یا از سوی اسرائیل طراحی شده‌اند و یا تولید این کشور هستند.

مولی ادن، رئیس اینتل اسرائیل در سال ۲۰۱۴ به تایمز اسرائیل گفته بود که تراش‌ها و تکنولوژی توسعه‌یافته اسرائیل، نقطه اتکا طراحی کامپیوتر است. اینتل اسرائیل در دهه ۷۰ میلادی در هیفا بنیانگذاری شد و در دهه‌های گذشته نقش موثر و مهمی در طراحی و توسعه پردازشگرهای پیشرفته برای کامپیوترها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها داشته است. نقطه عطف آن نیز پردازشگر پنتیومM است که در سال ۲۰۰۳ در اسرائیل تولید شد.

از سوی دیگر شرکت اپل که محصولات‌اش در ایران بسیار شناخته شده و محبوب است از سال ۲۰۰۹ از تراشه‌های اینتل استفاده می‌کند و مرکز تحقیق و توسعه بزرگی در اسرائیل دارد.

زیرساخت اینترنت

البته مطابق با مصوبه مجلس ایران دیگر نیازی به اینترنت ندارد و به همین دلیل کامپیوتر هم دیگر کارایی نخواهد داشت.

سیستم‌های سیسکو که ستون اصلی اینترنت را تشکیل می‌دهد به انتقال اطلاعات بین شبکه‌های کامپیوتر با سرعت سرسام‌آور کمک می‌کنند. سیسکو اسرائیل نیز کانون توسعه شبکه چندملیتی آمریکا است.

به گزارش تایمز اسرائیل، عمده موتورهای جستجوگر در اینترنت نیز در صورت اجرای قانون جدید باید حذف شوند. چرا که گوگل همکاری نزدیکی با اسرائیل دارد. از سوی دیگر هر چند «بینگ» موتور جستجوگر تولید مایکروسافت است، اما استیو بالمر، مدیرعامل این شرکت در سال ۲۰۰۸ گفته بود که مایکروسافت بیش از آنکه یک شرکت آمریکایی باشد، شرکتی اسرائیلی است و بخش قابل توجهی از کارمندان آن اسرائیلی هستند.

این شامل تلفن‌های همراه مانند موتورولا نیز می‌شود که از سال‌ها پیش در فعالیت‌های تحقیق و توسعه در اسرائیل فعال هستند.

بانکداری، کشتی‌رانی، خودروسازی، تجهیزات پزشکی و داروسازی

حتی اگر بانکداری ایران تحریم نباشد هم با اجرای این قانون، در انزوا قرار خواهد گرفت. بزرگترین بانک‌های جهان از سیتی‌بانک تا آر‌بی‌اس و دویچه بانک یا شرکت‌های اسرائیلی را خریداری کرده‌اند یا از سیستم‌های سایبری اسرائیلی استفاده می‌کنند.

در صنعت کشتی‌رانی، «فرایتوس» که یک شرکت رزرو کشتی‌ها در کشتی‌رانی بین‌المللی به‌شمار می‌رود، اسرائیلی است.

در صادرات نفت ایران نیز باید گفت بسیاری از پالایشگاه‌های مشتری ایران از سیستم‌های نظراتی، دفاع سایبری و حفاظتی توسعه‌یافته در اسرائیل استفاده می‌کنند.

خودروهای وارداتی هدف دیگر قانون جدید قرار می‌گیرند. در ساخت بسیاری از این خودروها از تجهیزات تولید یا طراحی اسرائیل استفاده شده است. برای نمونه، جنرال موتورز مراکز تکنولوژی در اسرائیل دارد. شرکت «موبایلآی» اسرائیل نیز تکنولوژی کمک-راننده خود را به ۴۰ میلیون خودرو در ۳۰۰ مدل مختلف ارایه داده است.

اسرائیل یکی از مهمترین کشورها در عرصه تجهیزات پزشکی و داروسازی محسوب می‌شود و نوآوری و ابتکار در این زمینه از جمله توانایی‌های این کشور به‌شمار می‌رود.

«مدترونیک»، بزرگترین شرکت تجهیزات پزشکی جهان با اسرائیل همکاری می‌کند. شرکت‌هایی مانند «جنرال الکتریک» و «چنج» نیز در اسرائیل فعال هستند.

از آنجایی که بسیاری از داروهای حیاتی مانند داروی کوپاکسون برای بیماران مبتلا به ام‌اس تولید شرکت «توا» اسرائیل است، بیماران ایرانی از این دارو محروم خواهند شد. برخی از مهمترین و ضروری‌ترین داروها در جهان به کمک شرکت‌های داروسازی جهانی-شامل شرکت‌های اسرائیلی- تولید می‌شوند.

«استنت»‌های قلبی که نیم قرن پیش در شرکت «مدینول» اسرائیل تولید شد و تا کنون جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان حفظ کرده، با اجرای قانون «مقابله با اسرائیل» از بازار ایران حذف خواهد شد.

بسیاری از شرکت‌های مهمی که با ایران همکاری داشته یا دارند، روابط بسیار نزدیکی با اسرائیل دارند. از جمله این شرکت‌ها می‌تواند به بویینگ، هیوندای، ال‌جی، رنو، سامسونگ، زیمنس، فولکس‌واگن و ولوو اشاره کرد.

تایمز اسرائیل می‌نویسد: «ایران با حذف هرگونه همکاری مرتبط با اسرائیل به نسخه‌‌ای بدتر از کره شمالی تبدیل می‌شود و به ۵۰ سال قبل بازمی‌گردد.»

آیا در صورتی که اسرائیل واکسن کووید-۱۹ را تولید کند، مقامات جمهوری اسلامی آن را تحریم‌ می‌کنند؟ و آیا رهبر جمهوری اسلامی از فضایی که به کمک تکنولوژی و اینترنت به دست آورده تا از طریق آن در روز قدس برای اسرائیل آرزوی نابودی کند، چشم‌پوشی خواهد کرد؟



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy