Friday, May 29, 2020

صفحه نخست » سازمان انرژی اتمی ایران: خبرهای خوش اتمی در راه است

052820C_top.jpgرادیو فردا - سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به قرار گرفتن نام دو مقام اتمی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های آمریکا اقدام ایالات متحده را «خصمانه» خواند و اعلام کرد که «خبرهای خوش» هسته‌ای در راه است.

این سازمان در پاسخ به توییت مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، درباره قرار گرفتن نام مجید آقایی و امجد سازگار در فهرست تحریم‌های آمریکا، در رشته‌توییتی به این موضوع واکنش نشان داده است.

مایک پومپئو با ذکر نام این دو نفر نوشته بود که دانشمندان ایرانی باید بین فعالیت علمی خارج از حوزه سلاح‌های هسته‌ای یا قرار گرفتن در فهرست تحریم‌ها، یکی را انتخاب کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده بود که مجید آقایی و امجد سازگار به دلیل مشارکت یا تلاش برای مشارکت در فعالیت‌هایی که به تامین مواد مورد نیاز ساخت و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی منجر شده تحریم شده‌اند.

سازمان انرژی اتمی ایران نیز در واکنش به این تحریم‌های جدید اعلام کرده که تلاش آمریکا برای تحریم این دو دانشمند ایرانی «مذبوحانه» و «خصمانه» است.

این سازمان اضافه می‌کند که این نوع اقدامات، نه تنها «خللی در عزم و اراده» جوانان ایرانی برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایجاد نمی‌کند، بلکه به «تقویت روحیه» آنها منجر خواهد شد.

در پایان این رشته توییت، بدون اشاره به جزئیات، آمده است که «خبرهای خوشی از صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در راه است.»

وزیر خارجه آمریکا، روز هفتم خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده معافیت‌‌های تحریمی پروژه‌های اتمی ایران مرتبط با توافق هسته‌ای موسوم به برجام را تمدید نخواهد کرد.

آن‌ طور که وی اعلام کرد، همکاری در زمینه تغییر کاربری نیروگاه آب سنگین اراک، تدارک سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال ضایعات و زباله‌های هسته‌ای از ایران به خارج از کشور تمدید نخواهند شد.

طبق این گزارش، این تحریم‌ها در دوره زمانی ۶۰ روزه باز خواهد گشت و کشورها و شرکت‌های فعال در این پروژه‌ها فرصت خواهند داشت تا به همکاری خود پایان دهند.

کریستوفر فورد، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، در همان روز در یک جلسه توجیهی با خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا گفت که معافیت تحریمی ایالات متحده شامل احداث واحدهای جدید نیروگاه اتمی در بوشهر نمی‌شود و «ایران نباید هیچ رآکتور هسته‌ای دیگری به‌ دست بیاورد».

واکنش اتحادیه اروپا و روسیه به این اقدام تازه آمریکا منفی بوده است.

در پی این و اکنش‌ها، مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، نیز روز گذشته در توییتی اقدام آمریکا را «آخرین ضربه» به برجام خوانده و گفت که ادعای مشارکت آمریکا در برجام «خنده‌دار» و «غلط» است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy