Saturday, May 30, 2020

صفحه نخست » آمریکا قصد دارد هزاران دانشجوی چینی را به اتهام جاسوسی اخراج کند

chinese_053020.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، اعلام کرد که رئیس جمهوری این کشور در کنفرانس خبری امروز خود جمعه بیست و نهم ماه مه سخنان مهمی دربارۀ فعالیت های جاسوسی دانشجویان چینی در آمریکا ایراد خواهد کرد.

خود رئیس جمهوری آمریکا دیروز پنجشنبه بیست و هشتم ماه مه گفت که در کنفرانس مطبوعاتی امروز "تصمیم های خود را در قبال چین اعلام خواهد کرد." رئیس جمهوری آمریکا که این سخنان را در کاخ سفید و در گفتگو با خبرنگاران ایراد می کرد ناخشنودی کشورش را نسبت به دولت پکن اعلام نمود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به گفتۀ وزیر امور خارجۀ آمریکا، سخنان دونالد ترامپ با فعالیت های جاسوسی دانشجویان چینی در آمریکا مرتبط است. به نوشتۀ "نیویورک تایمز" کاخ سفید در نظر دارد هزاران دانشجوی چینی را که با مدارس نظامی کشور خود در ارتباط هستند از آمریکا اخراج کند. وزیر امور خارجۀ آمریکا، با تأئید ضمنی این خبر در گفتگو با شبکۀ تلویزیونی "فاکس نیوز" گفته است : "جای این دانشجویان در مدارس ما به قصد جاسوسی نیست." وی گفته است : "به عنوان مدیر پیشین سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، تهدید جاسوسی در کشورمان را جدّی می گیرم."

مایک پمپئو در ادامۀ سخنانش ابراز اطمینان کرد که رئیس جمهوری آمریکا به این موضوع در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود بپردازد. وی گفت : "مردم آمریکا باید بدانند که حزب کمونیست چین نفوذ گسترده ای در آمریکا پیدا کرده است." وزیر امور خارجۀ آمریکا هرگونه اتهام و انگیزۀ نژادپرستانه در پس این اظهارات را تکذیب کرد و گفت : "چینی ها مردمان بزرگی هستند."

بر اساس گزارش "مؤسسۀ آموزش بین المللی" (که یک انجمن آمریکایی حمایت از تبادل بین المللی دانشجویان است) چینی ها پرشمارترین دانشجویان خارجی در آمریکا هستند و شمار دانشجویان چینی در آمریکا در سال های ٢٠١٩-٢٠١٨ به ٣٧٠٠٠٠ نفر بالغ شده است که در مجموع یک سوم تعداد کل دانشجویان خارجی در آمریکا را تشکیل می دهد.

مایک پمپئو چهارشنبه گذشته با اشاره به تصویب قانون امنیتی چین گفت که هُنگ کونگ با این مصوبه استقلال خود را به مثابه منطقه خودگردان از دست داده و دیگر نمی تواند از امتیازات تجاری در تعامل با آمریکا برخوردار باشد. همان روز کنگرۀ آمریکا با تصویب قانونی رهبران چین را به اتهام محبوس کردن مسلمانان کاشغر در اردوگاه های اجباری هدف مجازات قرار داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy