Sunday, Jun 7, 2020

صفحه نخست » بهروز زنجانی کیست؟ شریک سفرای اروپایی در ایران، دلال مربیان تیم ملی

iw_060720.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

خبرگزاری «تسنیم» در گزارشی، از ردپای یک واسطه با نام اختصاری «ب.ز» ملقب به «بوروس» در قرارداد عجیب «مارک ویلموتس»، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران خبر داده است. قراردادی که می‌تواند به‌تنهایی بدترین قرارداد تاریخ ورزش ایران هم لقب بگیرد. تسنیم مدعی شد «بهروز زنجانی» واسطه فدراسیون فوتبال ایران، مرکز فرهنگی ایران و هلند و سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی ایران است.

هفته گذشته، برنامه «ورزشگاه» در «شبکه پنج» صداوسیما، بخش‌هایی از قرارداد مالی و تعهدات عجیب فدراسیون ایران در قبال مارک ویلموتس را منتشر کرد.

براساس این قرارداد، سرمربی بلژیکی که براساس ادعای سایت ترانسفرمارکت (یکی از ماخذهای قیمت‌گذاری روی بازیکنان و مربیان فوتبال جهان) ارزشی حدود ۸۰۰ هزار دلار داشت، با قراردادی خالص و مالیات کسرشده، ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو در سال با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد بسته بود.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

در قرارداد مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال ایران همچنین بندهایی مانند «پرداخت شش هزار یورو بابت هر برد و مبلغ سه هزار یورو بابت هر تساوی» به‌عنوان پاداش یا «پرداخت سه ماه حقوق در صورت فسخ قرارداد از سوی هر یک از طرفین» به چشم می‌خورد.

خبرگزاری تسنیم، بهروز زنجانی را معتمد فدراسیون فوتبال، مترجم سابق «کارلوس کی‌روش» سرمربی پیشین تیم ملی در مقطعی کوتاه و واسطه سفارت هلند در ایران معرفی می‌کند.

پیش‌ازاین نام بهروز زنجانی، با لقب بوروس و با نام اختصاری «ب.ز» در وب‌سایت طرفداری هم منتشر شده بود. ۲۹ اردیبهشت‌ امسال «طرفداری» مدعی شد که بهروز زنجانی در تلاش است که به محتویات قرارداد مارک ویلموتس در ایران دست پیدا کند.

این وب‌سایت ابتدا زنجانی را با نام اختصاری‌اش معرفی کرده بود؛ اما کمی بعد در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال نام کامل او را منتشر کرد و نوشت: «بهروز زنجانی بیشترین سهم و نقش را در عقد قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران داشت.»

این وب‌سایت خبر داده بود که پیش از بازی تیم‌های ملی ایران و عراق، فدراسیون فوتبال ایران مجبور شده بود در ترکیه مبلغ یک‌میلیون و هفت‌صد هزار یورو از قرارداد سال اول ویلموتس را به‌صورت نقد به او پرداخت کند. اشاره طرفداری به «ترکیه» جایی جالب می‌شود که خبرگزاری تسنیم هم مدعی می‌شود که محل سکونت بهروز زنجانی همین کشور است.

تسنیم نوشته اطلاعات بیشتری از زنجانی وجود ندارد. «خبرآنلاین» هم پیش‌تر در سال ۱۳۹۶ او را یکی از ناشناخته‌های اطراف تیم ملی و کارلوس کی‌روش معرفی کرده بود.

اما بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران او را بهتر می‌شناسند. یکی از آن‌ها به «ایران‌وایر» می‌گوید: «اواخر فروردین‌ ۱۳۹۲ در یکی از بازی‌های انتخابی ملت‌های آسیا، او در هتل تیم ملی بود. بعضی از بازیکنان قدیمی تیم ملی و بهروز زنجانی باهم درگیر شدند. کار داشت به زود و خورد فیزیکی می‌کشید که کادر فنی آن‌ها را از هم جدا کردند.»

بهروز زنجانی از سال ۱۳۹۱ به فدراسیون فوتبال ایران وصل شد؛ داستان از یک ضیافت شام، میهمانی خصوصی فروش فرش برای سفرای اروپایی در ایران آغاز شده بود.

«احد عظیم‌زاده» تاجر نامدار فرش ایرانی، سال ۱۳۹۱ خورشیدی میهمانی باشکوهی برای سفرای اروپایی حاضر در ایران ترتیب داد. سفیر وقت کشور پرتغال از «کارلوس کی‌روش» و دستیارانش یعنی «دن گاسپار» و «آنتونیو سیموئز» دعوت کرد تا او را در این ضیافت همراهی کنند. در همان ضیافت، برای اولین بار بهروز زنجانی رونمایی می‌شود.

او واسطه احد عظیم‌زاده و سفرای پرتغالی بود. مردی جوان و حدودا ۳۰ ساله که خودش را «بوروس» معرفی می‌کرد و مدعی بود قادر به صحبت کردن به زبان فارسی نیست؛ اما اصلیتی از شهر تبریز داشت.

بهروز زنجانی از همان‌جا با کارلوس کی‌روش آشنا می‌شود، او را به خانه‌اش دعوت می‌کند، خودش و پدرش را تاجر و شریک سفرای اروپایی در ایران معرفی می‌کند و مدعی می‌شود که قادر است هم برای فدراسیون فوتبال، هم برای تیم ملی و هم برای شخص کارلوس کی‌روش، اسپانسرهای مالی جذب کند.

گفته بود پدرش کارخانه‌های زنجیره‌ای قند دارد و چون او را از کودکی برای تحصیل به خارج از کشور فرستاده، زبان مادری را فراموش کرده است؛ اما سال ۱۳۹۶ و پس از اختلاف‌نظر کوتاه بین کارلوس کی‌روش و «آرین قاسمی» مترجم تیم ملی ایران شد؛ یعنی می‌توانست صحبت‌های کی‌روش را از انگلیسی به فارسی منتقل کند.

سال ۱۳۹۱ بهروز زنجانی با سفارش کارلوس کی‌روش و برای کمک به فدراسیون فوتبال برای جذب اسپانسرهای خارجی، وارد فدراسیون فوتبال شد و با «علی کفاشیان» رییس وقت فدراسیون فوتبال ایران جلسه‌ای برگزار کرد. کفاشیان که به دلیل تحصیل و گرفتن فوق‌لیسانس «تجارت بین‌الملل» از دانشگاه «ماستریخت» هلند به زبان انگلیسی تسلط داشت بعد از دقایقی با خنده گفته بود: «اگر شما نمی‌توانید فارسی صحبت کنید چرا اسمت هنوز بهروز زنجانی است؟»

اما کسی او را با این نام خطاب نمی‌کرد، چون می‌گفت به‌عنوان «بوروس» شناخته می‌شود.

هرگز در هیچ محفلی حاضر به گرفتن عکس دسته‌جمعی نشد. زمانی که به هتل و اردوی تیم ملی رفت‌وآمد داشت، از این‌که شکار دوربین عکاسان شود گریزان بود. با وجود جوانی‌اش، خیلی زود نظر مثبت و اعتماد کارلوس کی‌روش را هم جذب کرد. روی دیدگاه‌های او نسبت به اطرافیانش به‌شدت تاثیر گذاشت و به ادعای برخی از بازیکنان تیم ملی، یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات ریشه‌ای میان کارلوس کی‌روش و «برانکو ایوانکوویچ» او بود.

کارلوس کی‌روش خیلی دیر به این نتیجه رسید که رابطه‌اش با «بوروس» را قطع کند. در آستانه جام ملت‌های آسیا سال ۲۰۲۰ از او پرسیده بود که «چطور ممکن است وقتی هنوز به سن ۴۰ سالگی نزدیک هم نشده، با تمام سفرای اروپایی در ایران رابطه‌ای نزدیک داشته باشد.» از او در مورد موقعیت شغلی و سیاسی خانواده‌اش پرسید، اما جوابی نگرفت.

هیچ‌کس نمی‌داند دقیقا شغل پدر «بهروز زنجانی» چیست. برخی او را «آقازاده» سیاسی معرفی می‌کنند، برخی هم می‌گویند خانواده زنجانی، ردی در پتروشیمی تهران دارند.

بوروس، قرار بود برای کارلوس کی‌روش اسپانسر شخصی جذب کند، اما یکی از اصلی‌ترین دلایل کنار رفتن سرمربی پرتغالی هم شد. رابطه عمیق و نزدیک بهروز زنجانی با «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان ایران، نه‌تنها راه خروج را برای کارلوس کی‌روش هموار کرد که حتی مقدمات حضور مارک ویلموتس را هم چید.

جمعه شانزدهم خردادماه، «مهدی تاج» رییس مستعفی فدراسیون فوتبال که بدترین قرارداد تاریخ ورزش ایران را با مارک ویلموتس امضا کرده است، به خبرگزاری ایسنا گفت: «مرکز فرهنگی ایران و هلند این نامه را به وزارت ورزش فرستاد و ویلموتس، لوپتگی و رنار را پیشنهاد کرد و گفته بود این مربیان برای هدایت تیم ملی بهترین هستند.»

مهدی تاج در این گفت‌وگو تاکید که شخص وزیر ورزش و جوانان ایران روی برخی از بندهای قرارداد مارک ویلموتس و رقم قراردادش پافشاری می‌کرد.

مرکز فرهنگی ایران و هلند هم که به ادعای خبرگزاری تسنیم، در اختیار بهروز زنجانی است.

طبق اعلام منابع ایران‌وایر، بهروز زنجانی در روز عقد قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران، در کنار «پیمان سعادت» سفیر وقت ایران در بلژیک حضور داشت.

در حقیقت عزل کارلوس کی‌روش با طراحی بوروس و روی کار آمدن ویلموتس هم باز با نقشه خود او اجرا شد؛ هدفی مشترک از سوی مسعود سلطانی‌فر و بهروز زنجانی.

وب‌سایت طرفداری اردیبهشت‌ ادعا کرد که بهروز زنجانی در حال تلاش برای دست یافتن به نسخه قرارداد ویلموتس در فدراسیون فوتبال ایران است. دو هفته بعد سرمربی بلژیکی در شکایتی به فدراسیون جهانی فوتبال ادعا می‌کند که در قرارداد او با فدراسیون فوتبال ایران دست برده شده و درخواست ضرر و زیان کرد.

تسنیم نوشته است: «در صورت به نتیجه رسیدن شکایت ویلموتس در فیفا (به دلیل دست بردن در قراردادش از سوی ایران) فوتبال ایران ۶ میلیون یورو دیگر متضرر خواهد شد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy