Wednesday, Jul 1, 2020

صفحه نخست » حمله بی‌سابقه رادیو پیام اسرائیل به نتانیاهو

israel_070120.jpgرادیو پیام اسرائیل - درگیری بین نتانیاهو و مشاور حقوقی ارشد کشور، پیرامون محاکمه نخست وزیر، وارد یک مرحله زشت و زننده شده است، در حدی که نخست وزیر مشاور حقوقی را متهم ساخت که قصد کودتای سیاسی دارد و می خواهد به هر قیمت شده او را از کرسی نخست وزیر پایین بکشد و این در حالی که نتانیاهو با رای ملت به قدرت رسیده و فرستاده ملت محسوب می شود.

این ابراز خشم نتانیاهو به خاطر آن است که حقوقدان اویخی مندلبلیت مشاور حقوقی ارشد کشور که در مقام دادستان کل نیز عمل می کند، در یک اظهار نظر حقوقی، اعلام داشت که نتانیاهو تا هنگامی که در مقام نخست وزیر قرار دارد، نمی توان برای تامین هزینه وکلای مدافع خود در محاکمه ای که در آن درگیر شده، از دیگران کمک مالی بگیرد.

نتانیاهو درخواست کرده بود که برای برخورداری از بهترین مشاوره های حقوقی در محاکمه ای که از ماه پیش آغاز شده و در ماه های آینده نیز باید ادامه یابد، یکی از دوستان وی حاضر است مبلغ ده میلیون شکل (بیش از دو میلیون دلار) به او کمک مالی کند. ولی مشاور حقوقی ارشد این اقدام را غیرقانونی نامید و رای داد که نخست وزیر نمی تواند چنین مبلغ کلانی را به صورت هدیه یا کمک مالی دریافت کند.

یکی از موارد اتهامی کنونی نتانیاهو آن است که از یک دوست ثروتمند خود برای یک مدت طولانی، هر هفته تعداد زیادی سیگار برگ و مشروب دریافت می کرده است که از دیدگاه قوانین و یا قضاوت های حقوقی در اسرائیل، سوء استفاده از قدرت محسوب می شود.

برخی محافل حقوقی در وزارت کشور گفته بودند که اگر نتانیاهو به چنین مبلغی برای دفاع از خود در دادگاه نیاز دارد، تنها راهش کناره گیری از مقام نخست وزیر است و او به عنوان یک فرد عادی می تواند از این هدیه پولی بهره مند گردد.

نتانیاهو در یک پیام توییتری سرشار از خشم نوشت که مشاور حقوقی ارشد کشور، تنها یک هدف را دنبال می کند و آن، پایین کشیدن وی از کرسی قدرت است و این در حالی که اکثریت ملت اسرائیل به نخست وزیری او رای داده است و این امر بالاتر از سختگیری های حقوقی وزارت دادگستری می باشد.

وزیر دادگستری که از حزب ابی و سفید است، این اتهام نتانیاهو را بی اساس دانست و تاکید کرد که مشاور حقوقی در چارچوب قانون عمل می کند و اتهامی از قبیل "کودتای سیاسی و حقوقی" که نخست وزیر عنوان کرده، به پایه های دموکراسی در اسرائیل آسیب می رساند.

یائیر لپید رهبر حزب یش عاتید (آینده ای هست) که در مقام رئیس احزاب اپوزیسیون در پارلمان قرار دارد، ادعاهای نتانیاهو را نشان فساد مالی او دانست و ادعا کرد که نخست وزیر حاضر است به هر اتهامی چنگ بزند تا شاید خود را بیگناه نشان دهد.

خبرنگاران میگویند که مندلبلیت مشاور حقوقی ارشد کشور، در حکم سه سال پیش خود گفته بود که نتانیاهو در مقام نخست وزیر می تواند چنین هدیه مالی را بگیرد.

ولی در هر حال، تصویب و یا رد این تقاضا، جزئی از اختیارات کمیسیون ویژه ای در کنست (پارلمان اسرائیل) می باشد که به دنبال اظهار نظر تازه، تقاضای نتانیاهو را رد خواهد کرد.

نتانیاهو بارها گفته بود جرمی مرتکب نشده و چیزی علیه او نخواهند یافت. ولی به دنبال تحقیقات چند ساله، دادستان کل به این نتیجه رسید که تخلفاتی انجام گرفته و شواهد و دلائل کافی وجود دارد که بتوان نتانیاهو را مورد محاکمه قرار داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy