Saturday, Jul 11, 2020

صفحه نخست » جواد مادرشاهی کیست؟ + عکس و ویدئو

madarshahi_071020.jpgانتشار فیلمی از سخنرانی جواد مادرشاهی، یکی از چهره‌های موثر امنیتی در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰، در جلسه کانون زندانیان سیاسی باعث شده دوباره این سوال به وجود بیاید که «جواد مادرشاهی کیست؟». مجتبی حسینی خبرنگار و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی اعتمادآنلاین در یک رشته توییت به این سوال پاسخ داد.

اعتمادآنلاین | انتشار فیلمی از سخنرانی جواد مادرشاهی، یکی از چهره‌های موثر امنیتی در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰، در جلسه کانون زندانیان سیاسی باعث شده دوباره این سوال به وجود بیاید که «جواد مادرشاهی کیست؟».

مجتبی حسینی خبرنگار و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی اعتمادآنلاین در یک رشته توییت به این سوال پاسخ داد.

فیلم صحبت های مادرشاهی را می توانید در ادامه تماشا کنید:


حسینی در رشته توییت خود درباره مادرشاهی نوشت:

۱- شاید خیلی‌ها ندانند جواد‌ مادرشاهی کیست. اما کسانی که تاریخ سیاسی پس از انقلاب به ویژه انجمن حجتیه و ماجرای برخورد با حزب توده را دنبال کرده‌اند، او را می‌شناسند. مادرشاهی از چهره‌های اصلی انجمن حجتیه، مشاور امنیتی آیت‌الله‌ خامنه‌ای در دوره ریاست‌جمهوری بوده است.

1.png

۲- او کسی است که بر اساس ماموریت هاشمی‌رفسنجانی به همراه حبیب‌الله بیطرف به پاکستان رفت تا ولادمیر کوزیچکین، مامور ک‌گ‌ب در سفارت شوروی در تهران را که به انگلیسی‌ها پناهنده شده بود، ببیند و اسناد همکاران حزب توده با شوروی را دریافت کند.

2.png۳- اطلاعاتی که مادرشاهی و بیطرف از کوزیچکین در پاکستان گرفتند منجر به طراحی عملیات امیرالمومنین در اردیبهشت سال ۶۲ توسط اطلاعات سپاه برای دستگیری سران حزب توده شد. مادرشاهی که تا به امروز هیچ تصویری از او در رسانه‌ها وجود نداشته برای اولین بار حاضر به بازگویی این‌ موضوع شده است.

3.png

۴- نکته قابل تامل آن است که هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات سال ۶۲ خود نوشته: «جواد مادرشاهی و حبیب.... به پاکستان رفتند.» هاشمی در خاطرات خود تنها به اسم حبیب بسنده کرده بود. همین امر باعث شد تا بسیاری گمان کنند حبیب‌الله ‌عسگراولادی به همراه مادرشاهی اطلاعات توده را از کوزیچکین گرفته.

4.png۵- هر چند یکسال پیش از فوت مرحوم عسگراولادی از ایشان صحت خاطره مرحوم هاشمی را سوال کردم که ایشان گفت: «من با مادرشاهی به پاکستان نرفتم، بیطرف رفت. به آقای هاشمی گفته‌ام خاطره خود را اصلاح کنند که نکرده‌اند.» البته اهمیت مادرشاهی به عنوان یک انجمنی یک فقط به ماجرای حزب توده برنمی‌گردد.

5.png۶- سیدجواد مادرشاهی در دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان ‌مشاور امنیتی رییس‌جمهور در جلسات مجلس برای تاسیس وزارت اطلاعات حضور داشته. ایشان در مقطع تاسیس وزارت اطلاعات از طرفداران تاسیس سازمان اطلاعات زیر نظر رهبری بوده. نفر اصلی مخالف ایشان آقای سعید حجاریان بوده است.

6.png۷- حجاریان در آن‌ مقطع با نام ‌خانوادگی مظفری به نمایندگی از میرحسین‌ موسوی که نخست‌وزیر بوده در جلسات حضور داشته. مشروح صورتجلسات این‌ مذاکرات را عمادالدین ‌باقی در کتاب «برای ‌تاریخ» آورده است.

7.png

۸- سیدجواد مادرشاهی پیش از حضور در جلسه‌ای که فیلمبرداری شده و درباره کوزیچکین و سفرش به پاکستان‌ توضیحاتی داده تنها با مرکز اسناد انقلاب ‌اسلامی گفت‌وگوهایی داشته که البته با ادامه آن موافقت نکرده است. در تمامی این سال‌ها هیچ تصویر یا فیلمی از ایشان منتشر نشده بود.

7a.png۹- آقای مادرشاهی پیش از انقلاب سفرهایی به اسراییل داشته‌اند. گفته می‌شود شناسایی بهاییان ایرانی از جدی‌ترین دلایل سفر ایشان به اسراییل بوده است. حضور ایشان در جلسه‌ای که فیلمبرداری شده را باید به فال نیک‌ گرفت. مادرشاهی از چهره‌هایی است که بی‌تردید ناگفته‌های بسیاری دارد.

9.png



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy