Friday, Jul 17, 2020

صفحه نخست » حملات جدید سایبری به دو تاسیسات آبی اسرائیل

isrWater_071720.jpgرادیو فردا - سه ماه پس از حمله سایبری منتسب به ایران علیه شبکه آبرسانی اسرائیل، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که تاسیسات آب کشورشان مورد حملات مشابه بیشتری قرار گرفته است.

هم‌زمان یک سایت خبری آمریکایی مدعی است که اسرائیل در زمینه احتمال عدم ابقای دونالد ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا، می‌خواهد از طریق تداوم حملات به «اهداف نظامی ایران»، سران تهران را به واکنش نظامی علیه اسرائیل تا پیش از انتخابات آمریکا بکشاند.

به گزارش‌ رسانه‌های اسرائیل در روز جمعه ۲۷ تیر، تازه‌ترین حمله سایبری علیه دو نقطه مشخص از تاسیسات کشاورزی اسرائیل صورت گرفته است.

ایستگاه‌ پمپاژ یک کیبوتص (مزرعه کشاورزی اشتراکی) در منطقه جلیله علیا در شمال اسرائیل و نیز یک زیرساخت مرتبط با آب در منطقه «یهودا» در جنوب اورشلیم هدف حملات تازه هکرها بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات مرتبط با اداره آب، خسارات وارده را اندک عنوان کرده‌ و گزارش داده‌اند که با رفع حمله و تعمیر نقص، خدمات آب و کشاورزی به سرعت از سرگرفته شد.

بر اساس این گزارش‌ها، هک این سیستم‌ها نیز مانند حمله پیش از آن، از طریق سرورهایی در غرب انجام شده است.

نام ایران یا هیچ کشوری به عنوان عامل حملات تازه رسما ذکر نشده اما رسانه‌های اسرائیل آن را دومین حمله پس از تلاش سایبری اواسط بهار علیه شبکه آبرسانی نامیده‌اند.

دولت اسرائیل حمله سایبری بهار را با وجود خسارات جزیی، «اقدامی بسیار وخیم علیه زندگی غیرنظامیان در اوج قرنطینه خانگی بحران کرونا» نامیده بود.

مقامات اسرائیلی گفته بودند که افزوده شدن مقادیر زیادی کلر و مواد شیمیایی در نتیجه هک سیستم در شش بخش این کشور، می‌توانست شمار زیادی از مردم اسرائیل را بیمار کند.

ایگال یونا، رییس ستاد سایبر اسرائیل، بدون ذکر نام ایران، گفته بود هک تاسیسات غیر نظامی یک «بدعت تاریخی» بود که در صورت عدم کشف به موقع، «ممکن بود موجب یک فاجعه شود».

به گفته آقای یونا، این نوع رویدادها «سرآغاز دوران تازه‌ای از جنگ پنهان» و «فرا رسیدن زمستان سایبری» است.

دولت بنیامین نتانیاهو در اواخر اردیبهشت با برگزاری یک نشست محرمانه، ارتش اسرائیل را مامور پاسخگویی به رویداد بهار کرد.

رسانه‌های اسرائیل با گذشت چند روز از نشست کابینه کشورشان، حملات سایبری به بندر رجایی را تلافی سایبری ارتش اسرائیل توصیف کرده و نوشتند که این اقدام موجب بروز اختلالاتی به مدت چند روز در کار پایانه بندر در جنوب ایران شد.

همچنین به گزارش این رسانه‌ها، سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل به واحد سایبری نظامی که در حمله به بندر رجایی دخیل بود، نشان افتخار داده است.

از سوی دیگر، مقاماتی در اسرائیل گفته بودند که این نوع حملات می‌تواند کار عوامل دیگری نیز باشد و حز‌ب‌الله و حماس پیشینه حملات سایبری علیه برخی زیرساخت‌های اسرائیل را داشته‌اند.

ایران در خصوص حمله سایبری بهار و حملات ادعایی اخیر به تاسیسات آب و کشاورزی اسرائیل سکوت کرده اما با تایید حمله سایبری به پایانه بندر رجایی، از بروز اخلال‌های اندک در کار پایانه و رفع آن خبر داده بود.

از سوی دیگر، برخی رسانه‌های ایران جمعه ۲۷ تیر خبر داده‌اند که «گروه ناشناس انتقامجویان سایبری» مسئولیت «حمله بزرگ سایبری به زیرساخت‌های برق در ۱۶ شهر اسرائیل، از جمله تل‌آویو و حیفا را برعهده گرفته است».

به نوشته این رسانه‌ها، این گروه حمله را «هم‌زمان با ساعت شهادت سرداران بزرگ مقاومت اسلامی، شهید حاج قاسم سلیمانی (فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران) و شهید ابومهدی المهندس (معاون سازمان عراقی حشدالشعبی)» در یک فیلم منتشر کرد.

در این گزارش‌ها به تاریخ حمله ادعایی گروه یاد شده به زیرساخت‌های برق اسرائیل اشاره نشده است.

اما رسانه‌های ایران افزوده‌اند که این گروه از «طراحی عملیات جدید و بزرگ» دیگری علیه اسرائیل خبر داده‌ است.

این رویدادها در حالی است که خصومت ایران و اسرائیل پس از حمله اخیر منتسب به اسرائیل در سایت هسته‌ای نطنز در استان اصفهان در روز ۱۲ تیر تشدید شده است.

ایران در یک ماه اخیر شاهد رشته حوادث پرخسارات دیگری در زیرساخت‌ها، تاسیسات آب، برق و نفت و احتمالا یک سایت توسعه موشکی بوده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ۲۳ تیر گفت اگر ایران به این نتیجه برسد که اسرائیل در رویداد نطنز دست داشته است، «واکنشی قاطع خواهد داشت چرا که دوران بزن‌دررو تمام شده است».

یک «منبع ارشد اطلاعاتی خاورمیانه» به نیویورک تایمز گفته بود انفجار نطنز کار اسرائیل از طریق یک بمب قوی بوده و کشورش در سایر رویدادهای اخیر ایران دخالت نداشت.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین اسرائیل، نشانی داده بود که این «منبع» یوسی کوهن، رییس موساد، بوده است.

از سوی دیگر، نشریه آمریکایی بیزنس اینسایدر ۲۶ تیر مدعی شد که اسرائیل با ادامه حمله به اهداف نظامی ایران در صدد کشاندن تهران به واکنش نظامی با هدف «یک درگیری محدود» در هفته‌های آینده تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

به ادعای منابع بیزنس اینسایدر، اسرائیل با این ارزیابی که دونالد ترامپ در کاخ سفید باقی نماند و در صورت پیروزی رقیب دمکرات وی، برجام احیا شود، «امیدوار است» با تداوم حمله به اهداف نظامی ایران، تهران را پس از رویه شکیبایی‌اش در ماه‌های گذشته، به نشان دادن واکنش نظامی علیه اسرائیل سوق دهد.

بیزنس اینسایدر گزارش ادعایی و تایید نشده خود را به نقل از یک «مقام پیشین نظامی اسرائیل» و همچنین یک «مقام اطلاعاتی» در اتحادیه اروپا، بدون بردن نام آنها منتشر کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy