Sunday, Jul 26, 2020

صفحه نخست » انتقام سخت از امریکا و تهدید اردن توسط جمهوری اسلامی

jordan_072520.jpg-منابع امنیتی‌ جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند پادشاهی اردن در رهگیری هواپیمای ماهان ایر و «ترور سلیمانی» با آمریکا مشارکت کرده!

- پایگاه خبری «نور نیوز» می‌نویسد پادشاهی اردن باید توجه داشته باشد که پشتیبانی از تروریست‌های آمریکایی عملا به معنای مشارکت در رفتارهای شرورانه و غیرقانونی آنهاست که به ناامن کردن خطوط هوایی منجر شده و تبعات آن دامنگیر این کشور نیز خواهد شد.

- حسین اميرعبداللهيان دستیار قالیباف: ممکن است مردم بگویند در این شرایط اقتصادی چرا صحبت از انتقام سخت می‌کنید اتفاقاً حتی برای تامین رفاه حداکثری مردم باید امنیت حداکثری را تامین کرد.


-وزارت خارجه فرانسه به شهروندانش هشدار داد به دلیل موقعیت امنیتی کاملاً بی‌ثبات منطقه از سفر به ایران پرهیز کنند.

کیهان لندن - پایگاه خبری «نور نیوز» وابسته به شورای‌ عالی امنیت ملّی جمهوری اسلامی در گزارشی پادشاهی اردن را متهم به پشتیبانی و مشارکت در «اقدامات تروریستی و رفتارهای شرورانه و غیرقانونی» آمریکا علیه جمهوری اسلامی کرده است.

در این گزارش تاکید شده هواپیماهای جنگنده آمریکایی که پنجشنبه شب دوم امردادماه ۹۹ بر فراز سوریه اقدام به رهگیری هواپیمای «ماهان ایر» کردند از پایگاه آمریکایی «الازرق» در اردن برخاستند.

«نور نیوز» نوشته این همان پایگاهی است که به احتمال بسیار زیاد پهپادها و هواپیماهای آمریکایی اجراکننده طرح ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از آنجا برخاسته بودند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

در این گزارش همچنین آمده «احضار کاردار پادشاهی اردن از سوی وزارت خارجه و اخذ توضیح از او، اولین اقدامی است که برای روشن شدن نقش اردن در این رخداد باید مورد توجه قرار بگیرد».

اردنی‌ها این ادعا را که پهپادهای آمریکا از خاک این کشور برای شکار سلیمانی پرواز کردند رد می‌کنند با این حال «نور نیوز» تهدید کرده «پادشاهی اردن باید توجه داشته باشد که پشتیبانی از تروریست‌های آمریکایی عملا به معنای مشارکت در رفتارهای شرورانه و غیرقانونی آنهاست که به ناامن کردن خطوط هوایی منجر شده و تبعات آن دامنگیر این کشور نیز خواهد شد».

در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده «اروپایی‌ها [که] با ناامن اعلام کردن آسمان ایران از هیچ تلاشی برای فشار بر کشورمان بدلیل خطای سهوی اپراتور سامانه موشکی و وقوع سانحه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی فروگذار نکردند، در قبال این اقدام عامدانه ارتش آمریکا که می‌توانست به فاجعه‌ای غیرقابل جبران تبدیل شود کاملا سکوت کرده‌اند».

پایگاه امنیتی «نور نیوز» که بیش از سایر رسانه‌های جمهوری اسلامی پیگیر ماجرای رهگیری هواپیمای ماهان‌ایر است پیش از این احتمال داده بود که هواپیماهای F-15 آمریکایی به دنبال اجرای «عملیات سوتر» بودند و قصدشان این بود با نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری، پدافند سوریه را به خطا اندازند تا به هواپیمای ماهان شلیک کند.

جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی اردن روابط دیپلماتیک سردی دارند و در سال‌های اخیر در چند مورد بر سر مسائل منطقه‌‌ای بین تهران و اَمان تنش‌هایی بروز کرد.

طرح این احتمال که عملیات ترور قاسم سلیمانی از پایگاه آمریکایی «الازرق» در خاک اردن صورت گرفته آشکار می‌کند با گذشت هشت ماه از کشته شدن فرمانده پیشین سپاه قدس مقامات رژیم ایران هنوز نمی‌دانند از کجا ضربه خورده‌اند. پیش از این ادعا می‌‌شد در عملیات ترور سلیمانی پهپادهای آمریکایی از ستاد مرکزی فرماندهی نیروهای آمریکایی در منطقه مستقر در پایگاه «العدید» قطر برخاسته بودند.

پیش از این امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به «مزاحمت جنگنده‎های آمریکایی» برای هواپیمای مسافربری ایران در یک یادداشت نوشته بود انتقام خون «حاج قاسم» بقدری برای نیروهای اشغالگر سخت و شکننده خواهد بود که سرنوشت منطقه را تغییر می‌دهد! این احتمال که جمهوری اسلامی علیه منافع اردن یا یکی از هم‌پیمانان آمریکا دست به اقدام ایذایی بزند وجود دارد.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی مدام بر طبل انتقام و تلافی می‌کوبند. حتی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق تهدید کرد انتقام خون قاسم سلیمانی را از آمریکایی‌‌ها خواهد گرفت.

حسین امیرعبداللهیان دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌المللی در یک مصاحبه تلویزیونی می‌گوید «آقا [خامنه‌ای] با تکرار انتقام سخت [در دیدار با الکاظمی] خواست به آمریکایی‌ها بگوید فکر نکنید تمام شد. ممکن است مردم بگویند در این شرایط اقتصادی این چه ارزیابی است که ارائه می‌دهید اتفاقاً حتی برای تامین رفاه حداکثری مردم باید امنیت حداکثری را تامین کرد. کسی دنبال جنگ نیست و آمریکایی‌ها فقط زبان زور می‌فهمند».

امیرعبدالهیان در حالی از «انتقام سخت» و کاربرد زور علیه آمریکا صحبت می‌‌کند که ۱۸ دی‌‌ماه محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه «حمله به پایگاه آمریکا با اطلاع عراق انجام شد» گفته بود «قطعاً انتقام خون آقای سلیمانی بسیار بسیار بالاتر از این است و امروز صرفاً انتقام خون ایشان در بعد نظامی گرفته شد».

هشدار فرانسه به شهروندانش در مورد سفر به ایران

با افزایش احتمال وقوع تنش یا درگیری در منطقه وزارت خارجه فرانسه جمعه سوم امرداد (۲۴ ژوئیه) در اطلاعیه‌ای به شهروندان این کشور توصیه کرد «به دلیل موقعیت امنیتی کاملاً بی‌ثبات منطقه از سفر به ایران مطلقاً پرهیز کنند». در این یادداشت «فرانسویانی که قادر به ترک موقت کشور نیستند، به احتیاط فراوان و اتخاذ تدابیر لازم برای تامین امنیت خود دعوت» شده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه به شهروندان این کشور توصیه کرد «رفت و آمد در داخل کشور [ایران] را محدود سازند، از شرکت در گردهمایی‌ها پرهیز کنند و سفارت فرانسه در تهران را از حضور خود در این کشور آگاه نمایند».

این هشدار و توصیه در حالیست که پیشتر آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) پنجشنبه ۱۶ ژوئیه (۲۶ تیرماه) در اطلاعیه‌‌‌ای در مورد ریسک بالای پرواز از آسمان ایران به ایرلاین‌های تجاری هشدار داده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy