Sunday, Jul 26, 2020

صفحه نخست » زندانی کرد سوریه‌ای که در خطر اعدام بود بعد از شش سال از زندان ارومیه آزاد شد

released_072620.jpgبی بی سی - کمال حسن رمضان، معروف به کمال سولو، زندانی کرد سوریه‌ای که به گفته وکیلش به دلیل تشابه اسمی با خطر اعدام روبرو بود، بعد از شش سال از زندان مرکزی ارومیه در ایران آزاد شد.

کمال حسن رمضان در سال ۱۳۹۳ در سن بیست سالگی در شهر ماکو در آذربایجان غربی بازداشت شد. او متولد شهر سریکانی (رأس‌العین) کردستان سوریه و عضو حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بود.

آقای رمضان پس از چهار ماه بازجویی در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

دادگاه انقلاب ارومیه سال ۱۳۹۴ او را به اتهام عضویت در پ‌ک‌ک به ١٠ سال زندان محکوم کرد. اما مدتی بعد به دلیل آن که او و همراهانش در برخورد با نیروهای ایرانی بدون درگیری تسلیم شده بودند، حکم او به ۷ سال کاهش یافت.

با وجود این کمال حسن رمضان مجددا در سال ۱۳۹۵ برای بازجویی به وزارت اطلاعات بازگردانده شد.

اداره اطلاعات ارومیه نام او را "کمال سور" معرفی کرد و گفت عضو پژاک، عامل انفجار در ارومیه و کشته شدن نیروهای امنیتی ایران بوده است؛ حوادثی که ده سال پیش از آن رخ داده بود و کمال سور در دادگاه مربوط به آن غیابا به اعدام محکوم شده بود.

اداره اطلاعات ارومیه در پرونده‌ای تازه گفت کمال رمضان سولو همان کمال سور است. این امر با اعتراض وکیل کمال حسن رمضان و همچنین مخالفت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ارومیه مواجه شد.

صالح نیکبخت که وکالت کمال رمضان را بر عهده داشت می‌گوید هویت او به دلیل تشابه اسمی با شخص دیگری به نام کمال سور اشتباه گرفته شده بود: "اداره اطلاعات ارومیه پافشاری می‌کرد او کمال سور است. این در حالی بود که اطلاعات سپاه باور داشت کمال رمضان آن شخص نیست."

به گفته آقای نیکبخت، در نهایت با توجه به بررسی‌های سازمان اطلاعات سپاه، دادگاه انقلاب و دادستان ارومیه هم نظر سپاه را پذیرفتند و کمال حسن رمضان بعد از شش سال از زندان ارومیه آزاد شد.

او امروز به دمشق می‌رسد و خانواده‌‌اش می‌گویند در راه کردستان سوریه است.

در سال‌های گذشته اختلاف بین سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات باعث تغییر حکم بعضی زندانیان امنیتی در ایران شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy