Tuesday, Jul 28, 2020

صفحه نخست » انفجارهای شدید در پایگاه هوایی «اسپایکر» و «تاجی»، محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق

us_Irak.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - انفجارهای شدید، شامگاه دوشنبه ۲۷ ژوییه/ششم مرداد، پایگاه هوایی اسپایکر، محل استقرار نیروهای آمریکایی و عراقی در استان صلاح‌الدین در عراق را لرزاند. ساعاتی پیش از این انفجارها، پایگاه تاجی در شمال بغداد هدف سه فروند راکت کاتیوشا قرار گرفت. این حملات تلفات جانی در میان نیروهای مستقر در این مناطق در پی نداشته است.

بنا بر گزارش کمیته اطلاع‌رسانی امنیتی عراق، شامگاه دوشنبه ۲۷ ژوییه/ششم مرداد، پایگاه هوایی اسپایکر (شهید ماجد التمیمی) در استان صلاح‌الدین عراق هدف حملات راکتی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، گروه‌های امداد و آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های ناشی از انفجارها در محل حادثه حاضر شدند.

کمیته اطلاع‌رسانی امنیتی عراق، ضمن تایید پرتاب سه فروند راکت کاتیوشا به منطقه سبع‌البور، اعلام کرد: دو فروند از راکت‌ها که به اسکادران پانزدهم نیروی هوایی ارتش و کارگاه توپخانه و سلاح اصابت کرده منفجر شده و خسارات مادی فراوانی به بار آورده است. اما راکت سوم که به اسکادران نیروی هوایی ارتش اصابت کرده، منفجر نشده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

بالگردهای آمریکایی، بنا بر اعلام کمیته اطلاع‌رسانی امنیتی عراق، بلافاصله پس از این حملات راکتی در آسمان منطقه به پرواز درآمدند.

شبکه عرب‌زبان «السومریه» عراق، به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد حملات راکتی و انفجارهای شامگاه دوشنبه هیچ تلفات جانی یا مصدومیت در میان نیروهای مستقر در این پایگاه بر جای نگذارده است.

ساعاتی پیش از وقوع انفجارها در پایگاه هوایی اسپایکر، در شامگاه دوشنبه، پایگاه نظامی تاجی در شمال بغداد که علاوه بر نیروهای عراقی، نیروهای ائتلاف بین‌المللی نیز در آن مستقر هستند، هدف حملات راکت‌های کاتیوشا قرار گرفت.

برخی رسانه‌های عراقی، گزارش‌های متفاوتی درباره این حمله منتشر کرده و شمار موشک‌های پرتاب شده به این پایگاه را سه تا پنج فروند ذکر کرده‌اند.

در جریان حمله به پایگاه تاجی، سایت نیروهای نظامی عراقی دچار آسیب شد.

پایگاه نظامی تاجی، ماه گذشته هم، هدف حمله‌ قرار گرفت اما این حمله تلفاتی بر جای نگذاشت. در پی این حمله، تدابیر امنیتی در این پایگاه افزایش یافت.

یک روز پیش از انفجارهای اخیر هم، انفجارهایی در پایگاه حشدالشعبی، موسوم به پایگاه «الصقر»، در جنوب بغداد به وقوع پیوست. وزارت کشور عراق، علت انفجارهای شامگاه یک‌شنبه را به دلیل افزایش دمای هوا و وقوع آتش‌سوزی در کاروان‌های دارای تجهیزات قدیمی، عنوان کرده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجارهای روزهای اخیر در پایگاه‌های نظامی در عراق را برعهده نگرفته است. اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در جریان دیدار هفته گذشته، با مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، به موضوع کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در عراق، اشاره کرده و گفت: «جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد».

هر چند رهبر جمهوری اسلامی ایران بطور مشخص از چگونگی و محل انتقام از نیروهای آمریکایی سخن نگفت، اما ناظران این اظهارات را برای مقامات عراقی خوشایند ندانسته و تاکید کردند این اظهارات به این معناست که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در خاک عراق از نیروهای آمریکایی انتقام قتل قاسم سلیمانی را بگیرد.

در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس توسط نیروهای آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی عراق، در روز سوم ژانویه، جمهوری اسلامی ایران در روز هشتم ژانویه ۲۰۲۰، پایگاه عین‌الاسد در عراق را که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، هدف حمله موشکی قرار داد. این حمله تلفاتی در پی نداشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy