Tuesday, Jul 28, 2020

صفحه نخست » معاون سازمان ثبت اسناد و املاک: وقف بخشی از کوه دماوند لغو شد

farda28.jpgرادیو فردا - معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌گوید سند مالکیت اراضی آخرین یال قله دماوند (یال جنوب شرقی)‌ به نام دولت ثبت شد و وقف آن لغو شده است.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه هشتم مرداد از قول صادق سعادتیان نوشته که با این اقدام، کل اراضی قله دماوند به نام دولت سنددار شد و حتی یک سانتی‌متر از اراضی این منطقه وقف نیست.

او در عین حال گفته که «مورد اختلاف پلاک‌های ثبتی ۶۸ و ۶۹» در دست بررسی است و «قطعا با حکم قضایی حفظ خواهد شد».

معاون امور املاک سازمان ثبت توضیح بیشتری در این زمینه نداده است.

پیشتر اعلام شده بود که پلاک‌های یاد شده در منطقه ملار و با فاصله دورتری از اراضی دماوند قرار دارد، و «کارگروهی متشکل از اداره منابع طبیعی و ثبت اسناد مازندران» تشکیل شده که قرار است با دعوت از سازمان اوقاف درباره موضوع «وقف» آن تصمیم گرفته شود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

موضوع وقف بخشی از قله دماوند پس از آن خبری شد که روزنامه همشهری روز پنجم مرداد گزارش داد که یک قسمت از ۱۱ قسمت کوه دماوند به تملک سازمان اوقاف درآمده و این امر با موافقت دیوان عالی کشور صورت گرفته است.

انتشار این خبر موجی از واکنش‌های منفی در میان رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت و حتی سازمان محیط‌زیست و معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری ایران، از آن انتقاد کردند.

نهادها و مقام‌های دولتی ایران می‌گویند که قله دماوند در سال ۱۳۸۱ به مجموع مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست پیوسته و «بر اساس قانون هیچ‌گونه امکان واگذاری یا بهره‌برداری» در مورد این قله وجود ندارد.

خانم ابتکار از قله دماوند به عنوان «اثر طبیعی ملی» نام برده که به گفته او، «عالی‌ترین رده حفاظتی است که بر اساس قانون هیچ‌گونه امکان واگذاری یا بهره‌برداری ندارد».

عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نیز روز چهارشنبه گفته که موضوع وقف بخشی از قله دماوند در نشست روز یکشنبه هیات دولت مطرح شده است.

او به یک فتوای رهبر جمهوری اسلامی درباره «وقف انفال، کوهستان‌ها، جنگل‌ها و مراتع» اشاره کرده و گفته که با توجه به این فتوا و همچنین «نظرات رئیس‌جمهوری» و قوانین بین‌المللی، «دماوند از ارتفاع ۴۵۰۰ متر به بالا جزو پارک ملی و آثار طبیعی حفاظت شده است».

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، آقای کلانتری افزوده است: «من با به توجه فتوای مقام معظم رهبری، تکذیب نامه اوقاف و دستور رئیس‌جمهوری فکر نمی‌کنم اتفاقی افتاده باشد».

دماوند با ارتفاع ۵۶۱۰ متر، بلندترین کوه ایران محسوب می‌شود و از سال ۸۷ نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

سازمان اوقاف که اقدام اخیر آن جنجالی شده بود، تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار موقوفه دارد و درآمد آن بیش از هزار میلیارد تومان در سال اعلام شده است.

مسئولان این سازمان تا کنون گزارش شفاف و دقیقی از وضعیت موقوفه‌ها و درآمد و گردش مالی این سازمان که برخی رسانه‌ها از آن به عنوان ثروتمندترین نهاد حکومتی یاد می‌کنند، ارائه نداده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy