Thursday, Aug 6, 2020

صفحه نخست » بختیار این شهامت را داشت که به میدان بیاید*، علی راسخ افشار

Ali_Rasekh_Afshar.jpgدکتر بختیار پنجاه و نه سال پیش در میتینگ بزرگ جبهه ملی ایران در میدان جلالیه تهران در میان ابراز احساسات شدید شرکت‌کنندگان روی سکوی خطابه قرار گرفت و اظهار داشت:
«مردم شرافتمند و هوشیار تهران! شما امروز در این‌جا اجتماع کرده‌اید تا به ندای حق‌طلبانه جبهه ملی ایران پاسخ داده و گروه گروه وارد این میدان وسیع شده‌اید تا بار دیگر صدای ملت ایران را بشنوید، زیرا بر شما ثابت شده است که جبهه ملی جز راه حقیقت و شرافت و دوستی نپیموده است. سعی و کوشش ما همواره بر این بوده که منافع ملت ایران قبل از هر چیز دیگر در نظر گرفته شود و مقدرات این ملک و ملت به دست ایرانی سپرده شود.

جبهه ملی ایران معتقد است که اصول قانون اساسی و حقوق ملت ایران پایه نظام اجتماع است و به نام مصالح روز، حقوق مصرحه در قانون اساسی را نباید ملعبه قرار داد و با سفسطه و پشت هم اندازی، آزادی‌های فردی و اجتماعی را پایمال کرد.
جبهه ملی جامعه ایران نوین را بر اساس عدم اختلاف طبقاتی دانسته و معتقد است که هیچ عاملی جز کار مفید و دانش و ابتکار نباید مقام خود یا دسته‌ای را از سایرین متمایز سازد.
جبهه ملی ایران وقتی در ده سال قبل از شرکت سابق نفت خلع ید نمود و به رهبری دکتر محمد مصدق [در این وقت جمعیت به شدت ابراز احساسات کردند و چندین دقیقه با هورا‌های ممتند و بلند خود صحبت ناطق را قطع کردند]صنایع نفت را ملی کرد برای آن نبود که در تهران دوازده نفر از بیکاره‌ترین مردم این مملکت به نام مدیر برای خود حقوق، پست و خرج سفر و خرج سفره تعیین کنند و جز یکی دو نفر از آن‌ها مابقی از نفت جز دریافت حقوق گزاف چیزی نمی‌دانند.»

دکتر مصدق در کتاب رنج‌های سیاسی گفته است که «برای سیاستمدار سه چیز لازم است، جرات می‌خواهد که بتواند کاری کند، از خود گذشتگی می‌خواهد که از همه چیز خود بگذرد، تصمیم به موقع باید بگیرد.»
(به نقل از کتاب رنج‌های سیاسی دکتر محمد مصدق، سرهنگ جلیل بزرگمهر، به کوشش عبدالله برهان)
دکتر بختیار جرات آن را داشت که در شرایط بسیار بحرانی، نسبت به ماهیت تمامیت خواه جمهوری اسلامی اعلام خطر کند. او با قبول نخست وزیری در آن شرایط آشفته موفق شد سخنان و هشدارش را برای ملت ایران در آن هنگام و برای ثبت در تاریخ و آیندگان عنوان کند.

خانمها و آقایان محترم
شاپور بختیار شخصیتی فرهیخته بود که همواره دانش سیاسی خویش را در عمل به‌کار می‌گرفت. برای او پاسداری از میراث انقلاب مشروطه، به مثابه‌ی سنگ زیر بنای حاکمیت ملی، نسبت به هر امر دیگری اولویت داشت.
استاد دکتر غلامحسین صدیقی که همواره مورد احترام همه ملیون بوده است، در آغاز نخست وزیری دکتر بختیار در باره‌ی ایران دوستی و شخصیت او گفت:
«دکتر بختیار آن طور که من می‌شناسم دارای دو ویژگی عمده است که شخصیت او را از بسیاری رهبران ملی ممتاز می‌کند.
بختیار دارای آن چنان شجاعتی است که در این شرایط در زمانی که همه به فکر قهرمان شدن و کسب وجاهتند پا به میدان می‌گذارد.
ویژگی دوم او عشق و علاقه‌ای است که به میهن دارد. علاقه او به استقلال ایران مسئله‌ای است که در طول سالیان دراز هرگز دچار تزلزل نشده است. و فکر می‌کنم در این برهه از تاریخ این پیروزی ملت است که آدمی مثل دکتر بختیار مامور تشکیل کابینه می‌شود و بار دیگر نام بی زوال دکتر مصدق رهبر نخستین انقلاب شرق علیه استعمار انگلیس و عوامل و وابستگانش از دستگاه‌های ارتباطی که تا دیروز از اشاره به نام او وحشت داشتند عنوان می‌شود.
بختیار این شهامت را داشته که به میدان بیاید و وظیفه ما و همه رهبران ملی کمک به اوست. باید مملکت را نجات داد.
صحبت سر شخص دکتر بختیار، جبهه ملی، یا بنده و شما و حتی اعلیحضرت شاه نیست، بلکه بحث بر سر مملکتی است که وظیفه حفظ و صیانتش بر عهده ماست.»

هموطنان عزیز
شاپور بختیار به راه نهضت ملی، به راه پدران فرهیخته‌ی مشروطیت، به راه مصدق بزرگ و به راه آزادی و استقلال ایران و حاکمیت ملت بر سرنوشت خویش رفت و مردانه در راه کوشش بی‌پایان خود برای تحقق دموکراسی در ایران و ارج به پرچم سه‌رنگ به معنیِ حفاظت بی‌چون‌وچرا از تمامیت ارضی کشور ایستاد.
پاینده ایران
موفقیت شما هموطنان عزیز را آرزومندم.
دکتر علی راسخ افشار، ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۹ــ فرانکفورت، سازمان‌های جبهه ملی ایران در اروپا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*متن پیام دکتر علی راسخ افشار به مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالروز قتل شاپور بختیار و سروش کتیبه (پاریس)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy