Wednesday, Aug 12, 2020

صفحه نخست » روحانی: فحش ندهید بگوئید راه حل رفع کسری بودجۀ چیست

rouhani.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه حسن روحانی، در جلسۀ هیئت دولت از منتقدان خود در قدرت خواست که به جای "فحاشی و درشت گویی" دربارۀ طرح "گشایش اقتصادی" دولت به منظور رفع کسری بودجه بگویند "راه حل چیست؟ " او گفت: "با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت مشکلی از کشور حل نمی‌شود. کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد بگوید که راه حل چیست؟ "

روحانی بار دیگر یادآور شد که شرایط جمهوری اسلامی ایران "شرایط عادی و معمولی نیست. " وی گفت: "ما باید کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کنیم و با کسی شوخی نداریم. " روحانی با اشاره به فشار سنگین تحریم‌ها و رشد منفی اقتصادی کشور که عمدتاً در اثر تحریم‌های نفتی و کاهش شدید درآمدهای نفتی به وجود آمده، از منتقدان دولت خواست که "در زمین دشمن بازی" نکنند. روحانی گفت که "دشمن می‌خواهد به مردم ما القاء کند که از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به پیروزی رسیده است و ما در عمل می‌خواهیم اثبات کنیم دشمن شکست خورده است. "

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

بعد از فروش اموال دولتی در قالب "سهام عدالت" دولت روحانی در آخرین اقدام خود برای رفع کسری بودجۀ سال جاری که دست کم شصت درصد برآورد می‌شود حالا به پیش فروش نفت سال‌های آینده در داخل روی آورده است که از نظر برخی منتقدان از جمله احمد توکلی جز "ساقط کردن کشور" و فروافکندن آن در "درۀ فلاکت" حاصلی نخواهد داشت.

در این حال، ناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، امروز در دفاع از طرح اقتصادی پیش فروش نفت گفت: "کسری بودجۀ دولت به خاطر تحریم صادرات نفت یک واقعیت است و تأمین مالی سالم این کسری بدون استقراض از بانک مرکزی یک ضرورت. "

ناصر همتی همچنین گفت که دولت برای رفع کسری بودجه چهار راه حل بیشتر ندارد: "کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدهای مالیاتی، فروش سهام و اموال دولت، انتشار اوراق بدهی یا پیش فروش کالاهایی نظیر نفت در شرایط تحریمی. "

ناصر همتی در ادامه اعتراف کرد که افزایش درآمدهای مالیاتی یا کاهش هزینه‌ها با توجه به شیوع کرونا و پی آمدهای اقتصادی آن ظرفیتی محدود دارد و دولت تاکنون ۵۲ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی فروخته و فروش "سهام عدالت" نیز همچنان ادامه دارد. به این ترتیب، ناصر همتی تلویحاً اعتراف کرد که اگر دولت برغم این تدابیر حالا به پیش فروش نفت سال‌های آینده نیز روی آورده به این خاطر است که تدابیر تاکنون اجرا شده نتوانسته‌اند کسری هنگفت بودجه را جبران کنند.

ناصر همتی در پایان افزوده است که برای موفقیت طرح پیش فروش نفت "توافق تمام ارکان نظام و با تکیه بر نظرات دقیق کارشناسان ضروری است. " او همچنین گفته است که "اگر با منابع چهارگانه" قید شده "کسری بودجه تأمین نشود استقراض از بانک مرکزی به رشد بیشتر نقدینگی و تورم در سال‌های آتی و متضرر شدن مردم در سال‌های آینده" منجر خواهد شد.

کلیات طرح پیش فروش نفت سال‌های آینده که علاوه بر حسن روحانی، محمدباقر قالیباف نیز از آن تحت عنوان طرح "گشایش اقتصادی" یاد کرده، در نشست تصمیم گیری سران سه قوه و بدون دخالت مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. با این حال، ابراهیم رئیسی، رئیس قوۀ قضائیه، گفته است که او با این طرح به طور مشروط موافقت کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy