Thursday, Aug 13, 2020

صفحه نخست » توافق تاریخی اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط

uae_081220.jpgدونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه ۲۳ مرداد از توافق اسرائیل و امارات برای «عادی‌سازی کامل روابط» خبر داد.

دونالد ترامپ کاخ سفید در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد این «گامی مهم» در خاورمیانه است.

کاخ سفید در این بیانیه‌ می‌گوید، دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و شیخ محمد بن زیاد، ولیعهد پایتخت امارات در تماسی برسر عادی سازی روابط بین اسرائیل و امارات توافق کردند.

به این ترتیب، امارات اولین کشور عربی حوزه خلیج فارس و سومین کشور عربی است که با اسرائيل روابط فعال دیپلماتیک برقرار می‌کند.

بیانیه مشترک ایالات متحده، کشور اسرائیل، و امارات متحده عربی:

پرزیدنت دونالد جی.ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، و شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده عالی امارات متحده عربی، امروز با یکدیگر گفت‌وگو کرده و موافقت کردند که روابط عادی میان اسرائیل و امارات متحده عربی به طور کامل برقرار گردد.

این دستاورد دیپلماتیک تاریخی موجب پیشبرد صلح در منطقه خاورمیانه خواهد شد، و گواهی بر دیپلماسی و دیدگاه شاخص این سه رهبر و شجاعت امارات متحده عربی و اسرائیل جهت ترسیم مسیری تازه است که درها را به روی توانایی بالقوه عالی این منطقه باز می‌کند. هر سه کشور با چالش‌های مشترک فراونی رو‌به‌رو هستند و از دستاورد تاریخی امروز به اتفاق بهره می‌برند.

بنیامین نتانیاهو در واکنش به اعلام این خبر از سوی آقای ترامپ، در توییتی به زبان عبری گفته: "روز تاریخی"

رادیو فردا - برایان هوک، نماینده ویژه و آمریکا در امور ایران، نیز در کاخ سفید گفت، توافق بین امارات و اسرائیل برای عادی سازی روابط «کابوسی برای ایران» است.

نخست وزیر اسرائیل، هم در توییتر خود نوشت که امروز، «یک روز تاریخی» است.

بنیامین نتانیاهو تا ساعتی دیگر در یک نشست خبری در این باره برگزار خواهد کرد.

یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشینگتن، در بیانیه‌ای تاکید کرد که سخن از مناسبات کامل سیاسی بین کشورش با اسرائیل و ایجاد روابط عادی است.

توافق میان دولت اورشلیم با دولت ابوظبی شامل گشایش سفارت در کشور مقابل، برقراری پروازهای مستقیم، همکاری در عرصه گردشگری، سرمایه‌گذاری مشترک و همچنین همکاری امنیتی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دولت اسرائیل موافقت کرده است که از آغاز الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری در برابر توافقی که بدست آمده، در مرحله کنونی عدول کند.‎

واکنش‌ها به توافق تاریخی امارات و اسرا‌ئیل

ایندیپندنت فارسی - محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی اعلام کرده که تماس بین او و ترامپ و نتانیاهو باعث «توقف نقشه الحاق اراضی کرانه باختری به خاک اسرائیل» شده است.

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرده است که دو هیئت اماراتی و اسرائیلی هفته آینده برای امضای توافقنامه دو جانبه دیدار خواهند کرد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه امارات توافق نامه در زمینه انرژی، گردشگری، پروازهای مستقیم، سرمایه گذاری، امنیت و ارتباطات خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم در توئیتی به زبان عبری توافق با امارات را روزی «تاریخی» توصیف کرد.‎

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر این توافق را با ارزش خواند.

در واکنش به این توافق تاریخی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش اعلام کرد که عادی سازی روابط تسلیم شدن و کرنش است و واقعیت‌های درگیری را تغییر نخواهد داد

«داوود شهاب» مسئول رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به این توافق گفت که توافق بین امارات و اسرائیل خروج از «اجماع ملی و اصول امت اسلامی» است.

مقامات جنبش حماس هم در واکنش به توافقنامه امارات و اسرا‌ئیل تاکید کردند که «این توافقنامه در خدمت مسئله فلسطین نیست و اشغالگران را به انکار بیشتر حقوق ملت فلسطین تشویق خواهد کرد».

فوزی برهوم سخنگوی حماس در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفته است که «این اعلامیه خطرناک یک جایزه مجانی به اشغالگران برای جنایت‌های آنها در حق ملت فلسطین است».

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، با انعکاس واکنش گروهای فلسطینی از قول سازمان آزادی بخش فلسطین نوشته است که «اسرائیل از طریق گفت‌وگوهای سری یک جایزه از امارات دریافت کرده است».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy