Sunday, Aug 23, 2020

صفحه نخست » دستور خامنه‌ای برای برخورد با واردات آیفون و خرید ملک در خارج

khamenei_082320.jpgرادیو فردا - رهبر جمهوری اسلامی ایران به دولت دستور داد که با واردات «گوشی لوکس آمریکایی (آیفون)‌ و خرید ملک در خارج» برخورد کند.

علی خامنه‌ای که روز یک‌شنبه دوم شهریور در دیداری ویدئویی با هیات دولت سخن می‌گفت، با ابراز نگرانی از واردات گوشی آیفون گفت: در سال ۹۸ نیم میلیارد دلار صرف واردات این نوع گوشی شده که به گفته او «هیچ نیازی» به آن نیست.

او تاکید کرد که این واردات توسط بخش خصوصی انجام شده ولی دولت باید جلوی آن را بگیرد.

ساعاتی پس از این اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای، این بخش از سخنانش در متن منتشره از سوی دفتر او سانسور شد و توئیتی هم که بر اساس نوشته شده بود حذف شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از خرید ملک در خارج به عنوان یک «مشکل» نام برده و خواستار برخورد دولت با آن شده است.

در طول دو سال گذشته، آمارهای رسمی کشورهایی چون ترکیه حاکی از اوج‌گیری خرید مسکن توسط ایرانیان در خارج از کشور، حتی در دوران شیوع کرونا بوده است.

مرکز آمار ترکیه فروردین امسال، گزارش سه ماهه ابتدایی سال میلادی جاری را منتشر کرد که می‌گوید ایرانیان ۱۸۶۴ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده و در این دوره زمانی نیز صدرنشین لیست مشتریان خارجی خانه بوده‌اند.

ترکیه در سه ماهه اول سال جاری میلادی بیش از ۱۱ هزار مسکن به خارجی‌ها فروخته است. بدین ترتیب ایرانیان مشتری ۱۷ درصد از کل خانه‌هایی بوده‌اند که در ترکیه به خارجی‌ها فروخته شده است.

پارسال ایرانیان پنج هزار و ۴۲۳ واحد مسکن از ترکیه خریداری کرده و سهمی کمتر از ۱۲ درصدی از بازار مسکن ترکیه برای مشتریان خارجی‌ داشتند.

«سفارش قطعه‌سازی» به نیروهای مسلح

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود به دولت دستور داده است که در حوزه قطعه‌سازی سراغ نیروهای مسلح برود.

به گفته آقای خامنه‌ای، نیروهای مسلح و وزارت دفاع «نهضت قطعه‌سازی» راه‌ انداخته‌اند و می‌توانند «قطعات بسیار ظریف و پیچیده» بسازند.

اشاره رهبر جمهوری اسلامی در زمینه قطعه‌سازی مربوط به صنعت خودروی ایران است. در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره ورود سپاه پاسداران و همچنین وزارت دفاع به این صنعت منتشر شده است.

۲۶ مرداد امسال، امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران با اشاره به افزایش حضور این وزارتخانه در صنعت خودروسازی گفته که رقم قراردادهای شرکت‌های وابسته به این سازمان با صنعت خودروسازی به «بالای ۴ هزار میلیارد تومان» رسیده است.

۲۰ خردادماه امسال نیز امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه از تشکیل یک کمیته مشترک بین سپاه و وزارت صنعت برای ورود این نهاد نظامی به حوزه خودرو خبر داده بود.

به گفته این فرمانده ارشد سپاه، حضور آنها در خودروسازی عمل به دستور و «تکلیفی» است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر دوش آنها قرار داده است.

با وجود کاهش شدید تولید خودرو در ایران، بازار خودرو که ارزش آن بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار در سال برآورد شده است، کماکان یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بازارهای تولید و دلالی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود.

دستور خامنه‌ای برای افزایش حضور نهادهای نظامی در صنعت خودروسازی در حالی صادر شده است که پیش از این امیر حاتمی، وزیر دفاع گفته بود به دستور رهبر جمهوری اسلامی این نیروها قصد دارند از فعالیت‌های اقتصادی غیرمرتبط خارج شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy