Sunday, Aug 30, 2020

صفحه نخست » ارسال یک و نیم میلیون پیامک مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی

realestate_083020.jpgرادیو زمانه - برابر اعلام معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، یک و نیم میلیون نفر به عنوان مالکان خانه‌های خالی، پیامک مالیاتی دریافت کرده‌اند:

«با آغاز به کار سامانه، روزانه متوسط بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار پیامک به مالکان خانه‌های خالی ارسال شده است و تا الان به تعداد ۱.۵ میلیون پیامک به مالک خانه‌های خالی رسیده‌ایم.»

به گفته محمود محمودزاده، مالیات آن دسته از خانه‌های خالی را هم که به نام افراد زیر ۱۸ سال ثبت شده‌اند، «قیم» می‌پردازد.

بر اساس گزارشی که روز یک‌شنبه ۹ شهریور در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر شده، در مرحله اول اطلاعات واحد مسکونی خالی از سکنه به مالک پیامک می‌شود و این مهلت به مالک داده شده که نسبت به این اطلاعات -در صورت نادرست بودن-، در قالب «پیامک برگشت» اعتراض کند.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

به گفته محمودزاده، مالکان گروه به گروه پیامک برگشت تأیید اطلاعات یا عدم تأیید آن را ارسال می‌کنند و برگشت اطلاعات در حال انجام است:

«پس از انجام این عملیات، اطلاعات پردازش و صحت‌سنجی خواهند شد.»

بر اساس گفته‌های معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، هم به مالکان حقیقی و هم به مالکان حقوقی پیامک ارسال شده است:

«از حقوقی‌ها به شماره‌ای که ثبت شده پیامک ارسال می‌شود که آن شماره می‌تواند شماره تماس اعضای هیأت مدیره یا شماره ثبتی شرکت باشد.»

هنوز ضرایب مالیاتی در مجلس برای مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی تصویب نشده است. محمودزاده در پاسخ به این سوال ایلنا که در این شرایط اخذ مالیات از خانه‌های خالی چگونه انجام می‌شود، گفته است:

«طبیعتا هر زمانی که ضرایب مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس تصویب شود تاریخ ملاک عمل است و عطف به ما سبق نمی‌شود. این اقدامات بر اساس قانون مصوب سال ۹۴ بوده و تا زمانی که مصوبه جدید از مجلس خارج نشود، همه ضرایب بر اساس قانون قبل خواهد بود.»

شورای نگهبان اما طرح مالیات بر خانه‌های خالی را به مجلس بازگردانده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز ۲۵ مرداد با اعلام این خبر در توئیتر خود نوشت شورای نگهبان «به دلیل وجود چند ابهام و برای تضمین بهتر حقوق مردم» طرح اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را به مجلس ارجاع داده است.

به گفته کدخدایی شورای نگهبان «پس از رفع ابهامات از این طرح توسط مجلس» نظر نهایی را اعلام می‌کند.

مجلس شورای اسلامی در طرح دو فوریتی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، تصویب کرده است از واحدهای مسکونی خالی در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر مالیات گرفته شود.

یک ماه پیش هم سخنگو و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در دو گفت‌وگوی جداگانه اعلام کردند با تغییراتی که در قانون و پیش‌نویس قانون مالیات خانه‌های خالی اعمال شده، مالیات بر درآمد اجاره برای سال اول شش برابر، سال دوم ۱۲برابر و سال سوم ۱۸برابر در نظر گرفته شده است. سامانه مطمئنی برای ثبت خانه‌های خالی وجود ندارد، بنابراین قانون‌گذار مبنا را بر «خوداظهاری» گذاشته است.

وزیر راه و شهرسازی هم گفته بود که دولت از مرداد امسال از مالکان واحدهای مسکونی خالی مالیات دریافت می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy