Friday, Sep 18, 2020

صفحه نخست » پزشکیان: من از مسببین نارضایتی مردم هستم

ensaf17-1.jpgانصاف نیوز - سرویس سیاسی انصاف نیوز:مسعود پزشکیان نماینده‌ی تبریز در مجلس، درباره‌ی برخی اتفاقات و تحرکات داخلی در آستانه‌ی تلاش آمریکا برای همراه کردن دیگر کشورها علیه ایران، گفت: مشکل اصلی در کشور ما عدم هماهنگی قوا و عدم وحدت در تصمیم سازی است. یا ما باید تعهدی را نپذیریم یا اگر پذیرفتیم همه، از جمله دولت، مجلس، قوه قضاییه، حاکمیت، نیروهای مسلح و... تلاش کنیم در راستای آن تعهد پیش برویم. وقتی یک پیمانی بسته می‌شود و بعد هر روز می‌گوییم بد است، از آن پیمان بد خارج هم نمی‌شویم یعنی مشکلی در تصمیم سازی وجود داد.

او در گفت‌وگو با انصاف نیوز با اشاره به شکست ماه گذشته‌ی آمریکا در شورای امنیت ادامه داد: همین پیمان بد بود که آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل منزوی کزد. پیش از برجام آمریکا هر طرحی علیه ایران برده بود بیش از ۹۰ درصد رای گرفته بود. ولی پس از برجام فقط یک رای آورد. از این طرف می‌گوییم آمریکا منزوی شده، از آن می‌گوییم برجام بد است. خوب اگر بد است چرا از آن بیرون نمی‌آییم؟ ما یا نباید قبول می‌کردیم، یا حالا که قبول کرده‌ایم هر روز نباید دبه کنیم! این را اصلا به لحاظ قانونی نبینیم؛ توصیه اهل بیت و قرآن به ما این است که وقتی پیمانی می‌بندید پای آن بایستد.

ایالات متحده که چندی پیش از شورای امنیت نتوانست بیش از یک رای برای تحریم‌های جدید علیه ایران به دست آورد و برای اعمال تحریم‌های بیشتر شکست خورد حالا قصد دارد با دستاویز قرار دادن مسائل مختلف از جمله مسائل داخلی نظرات جامعه بین‌المللی را نسبت به ایران منفی کند. پیش از این هم این اتفاق افتاده بود. در ابتدای اجرایی شدن برجام چند اتفاق از جمله حمله به سفارت عربستان باعث شد در روند اجرای برجام اختلالاتی جدی ایجاد شود.

با آمریکا در جنگیم، جنگ هزینه دارد

پزشکیان مهم‌ترین مشکل کشور را عدم تصمیم‌سازی یکپارچه خواند و گفت: هرروز دولت یک چیزی می‌گوید و بقیه علیه او موضع می‌گیرند، یا برعکس. الان شرایط کشور طوری نیست که اگر این دولت برود و دولت بعدی بیاید مشکلات با سرعت حل شود. ما الان در جنگ اقتصادی با آمریکا هستیم. این موضوع را همه پذیرفته‌اند. کشورهای دیگر مانند انگلستان، روسیه، چین و... از این جنگ هراس دارند. ما می‌گوییم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند اما حالا دارد غلط می‌کند و مشکلاتی را برای ما پیش آورده. ما در حال جنگ با آمریکا هستیم. باید بپذیریم که این جنگ هزینه دارد. باید هزینه‌ها را بدهیم. اگر من در مدیریت مشکل دارم باید بیایند مرا کمک کنند؛ نه اینکه من را عوض کنند و یک نفر دیگر را بگذارند.

وزیر اسبق بهداشت درباره‌ی مشکل مدیریت و نحوه‌ی انتخاب مدیران تصریح کرد: بحث بعدی این است که مدیران موفق ما کجا هستند و چه کرده‌اند؟ می‌گویند این مدیران نالایق هستند. اگر اینها را عوض کنیم چه کسی را بگذاریم سرکار. منی که هیچ سابقه‌ای ندارم، هیچ کار مدیریتی نکرده‌ام و معلوم نیست قرار است چه کنم؟ اگر فردا مدیر شوم کار درست می‌کنم؟ ۴۲ سال است ما با شعار مدیریت مشکل دارد فقط مدیران را عوض کرده‌ایم بعد از ۴۲ سال اسم ۴ یا ۵ مدیر را بگویید که بگویند خوب بوده‌اند!

ما اختیار دارم و نداریم!

وی افزود: این مشکل اصلی ماست و تا این مشکل حل نشود این ماجرا ادامه خواهد داشت. اگر کسی سازمانی را نشناسد و آن شخص را مدیر سازمان مذکور کنیم حتی نابغه هم باشد نمی‌تواند مدیریت کند. در دنیا روش‌های مدیریتی را پیدا کرده‌اند و مشخص است که برای مدیریت چه باید کرد. با زدن و گرفتن مشکل حل نمی‌شود. ما باید کاری کنیم که مدیران‌مان به سمت فساد نروند. والا اگر ما صبر کنیم تا کسی فاسد شود بعد با او برخورد کنیم مشکل حل نخواهد شد. «گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنکه هست گیرند».

نایب رئیس مجلس دهم با اشاره به سخنرانی رهبری در دفاع از تیم مذاکره کننده، ظریف و تیمش را موفق‌ترین بخش دولت خواند و توضیح داد: ما دولت داریم و نداریم، اختیار داریم و نداریم. هر کسی راحت می‌تواند هر چیزی به رئیس جمهور بگوید. نقد اشکال ندارد اما فحش دادن و خائن خواندن هزینه دارد. مقام معظم رهبری در افتتاحیه همین مجلس چه گفت؟ ولی به همین راحتی به آقای ظریف توهین کردند.

مگر وعده‌ی گشایش اقتصادی ندادید؟

او به سوالی درباره‌ی نحوه جلوگیری از این توهین‌ها گفت: جلوگیری معنا ندارد. این برمی‌گردد به عقل ما. مجموعه مملکت و طبیعتا مسئولان ما باید به این درک برسند که به اختلافات دامن نزنند و با هم صادق و همدل باشند. نمی‌شود ما با هم وحدت داشته باشیم اما دارودسته‌ی ما باهم دعوا کنند و در رسانه‌ها برای هم پرونده بسازند. مدیران باید واقعا صادقانه در کنار هم کار کنند. کار واقعی! نه اینکه در ظاهر چیزی بگویند و در باطن کار دیگر کنند.

پزشکیان با اشاره به طرح مجلس برای خروج از برجام پس از احتمال فعال سازی مکانیسم ماشه از طرف آمریکا شرایط موجود را اینگونه تفسیر کرد: اگر آمریکا اسنپ بک را فعال کند هم دنیا قبول نمی‌کند. من نمی‌دانم این آقایان چه می‌خواهند و می‌خواهند چه کنند. ولی در قرآن هم هست که اگر مصیبتی به شما می‌رسد از سمت خودتان است. همین حرفی که شما راجع به آمریکا می‌زنید متوجه مجلس هم هست. یعنی این اتفاقات به خاطر عدم هماهنگی قوا و عدم توانایی مدیریت ماست. وقتی نماینده پشت تریبون می‌آید و همه چیز را گردن طرف مقابل می‌اندازد شما چه انتظاری دارید؟ مجلس اگر قدرت دارد قانون تصویب کند که بتواند مشکلات را حل کند.

نماینده‌ی چهار دوره مجلس شورای اسلامی درباره‌ی وظیفه مجلس در شرایط کنونی گفت: دولت قانون را اجرا می‌کند، ما چه قانونی نوشتیم که بشود اجرا کرد؟ حرف خوب زدن که مالیات ندارد! حرف خوب قابل اجرا زدن کارشناسی می‌خواهد که متاسفانه ما نداریم. اینکه بگوییم مشکلات باید حل شود، گرسنگی بد است و بیکاری وجود دارد که هنر نیست. این را همه می‌دانند شما به عنوان نماینده چه راهکاری دارید؟ اگر راست می‌گویند نسخه بنویسند.

وی افزود: چه قوه مجریه، چه قوه مقننه و چه قوه قضاییه مشکلات مشابه دارند. چه فرقی می‌کند؟ حالا بیش از ۱۰۰ روز از شروع این مجلس گذشته؛ در ابتدای مجلس دلار ۱۲ هزار تومان بود الان شده ۲۶ هزار تومان. مگر همین مجلسی‌ها وعده ندادند که برای مشکلات اقتصادی راه‌حل دارند. بیایند و چاره کنند. نمی‌شود که مشکلات را انداخت گردن دیگران. امروز شنیدم که رادیو گفت ما دلار را از ۲۷ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان کاهش دادیم و کنترل کردیم. دست گلتان درد نکند، خیلی هنر کردید! مارا به مرگ گرفته‌اند که به تب راضی شویم.

اگر حق را رفتار کنیم، واکنش آمریکا مهم نیست

مسعود پزشکیان ادامه داد: درباره‌ی سکه و ارز، ما می آییم پشت تریبون هرچی از دهنمان درمی‌آید به آن‌هایی که در صف هستند می‌گوییم. اگر من را بگذارند آنجا مشکل حل می‌شود؟ اگر آقایانی که این حرف را می‌زنند را بگذارند آنجا مشکل را حل می‌کنند؟ ما به جای اینکه مشکل را پیدا کنیم می‌خواهیم گناه را گردن دیگران بیاندازیم. اینها می‌گویند ما نبودیم، آنها هم می‌گویند ما نبودیم، پس کی بود؟

مسعود پزشکیان به سوالی درباره‌ی تاثیرات این اتفاقات داخلی از جمله اعدام نوید افکاری و دادگاه نازنین زاغری در روند فشارهای خارجی پاسخ داد: آمریکا هر غلطی که می‌تواند دارد می‌کند. واقعیت این است ما در سیستم خودمان می‌توانیم با رحمت برخورد کنیم. من کارشناس قوه قضاییه نیستم. اصلا نمی‌دانم جرم دقیقا چه بوده که چه مجازاتی باید برایشان تعیین کرد؛ ولی آنچه که مشخص است این است که با رحمت می‌شود خیلی چیزها را حل کرد. اینکه ما بخواهیم با قاطعیت برخورد کنیم کارساز نیست.

او ادامه داد: ما صبح و ظهر و غروب در نماز «الرحمن و الرحیم» می‌گوییم. هروقت می‌نشینیم می‌گوییم «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ » ای کسانی که به خودتان ظلم کرده اید از رحمت خدا ناامید نشوید. ولی ما به دنبال حداکثر برخورد هستیم. این رحمت است که بیشتر انعکاس دارد. حالا آمریکا هرکاری می‌خواهد بکند. ما اگر حق را رفتار کنیم رفتار آنها مهم نیست. ما باید از خودمان بپرسیم رفتارمان با دیگران با رحمت و گذشت است؟

نقش رهبری در حل اختلاف قوا

این نماینده مچلس یازدهم درباره‌ی نقش رهبری در حل اختلافات بین قوا گفت: مشکل از مسئولین ماست. مقام معظم رهبری اینها را مدام به وحدت، یکدلی، جلوگیری از نفاق و... دعوت می‌کند. ولی هر کدام از اینها دیگری را به اسم رهبری تخریب می‌کند. این مشکل ماست که رهبری را در تصمیم‌گیری‌های سخت قرار می‌دهیم و او مجبور می‌شود هزینه بدهد.

پزشکیان می‌دهد: مشکل ما انسان‌ها از خودمان است؛ اما قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضاییه خود را بهترین می‌دانند. هیچ کس اصلاح را از خودش شروع نمی‌کند. این در حالی است که ما در مجلس واقعا مشکل داریم. دولت در دولت مشکل دارد. قوه قضاییه هم در خود مشکل دارد. ما ولی در مجلس می‌گوییم دولت مشکل دارد، قوه قضاییه می‌گوید دیگری مشکل دارد، دولت هم همینطور.

من از مسببین نارضایتی هستم

او با اشاره به زیاد شدن نارضایتی مردم در شرایط فعلی گفت: من خودم از مسببین نارضایتی‌ها هستم. وقتی طرف مقابل را فاسد و خائن و وطن‌فروش و... می‌خوانم، طرف مقابل هم من را اینگونه نقد می‌کند؛ و این روند شکل می‌گیرد که ما همه خودمان را تخریب می‌کنیم، مردم هم نگاه می‌کنند و می‌گویند وقتی خودشان این حرف‌ها را می‌زنند لازم نیست که بیگانگان بگوند. وقتی من از پشت تریبون مجلس هر چیزی از دهنم درمی‌آید می‌گویم خب همین می‌شود.

وی دلیل این مشکلات را اینگونه بیان کرد: وقتی ما به جای وحدت و کمک به حل مشکل به دنبال بول گرفتن و زیر پا کشیدن هستیم. مشخص است که مشکلات حل نمی‌شود. در حال حاضر هیچ مدیری جرئت نمی‌کند که تصمیم بگیرد به محض اینکه کاری بکند ممکن است برایش پرونده درست کنند. به جای اینکه سیستم را درست کنیم همه مدیران را زمین‌گیر کرده‌ایم.

او در پاسخ به سوالی درباره‌ی تاثیر شرایط بر این نارضایتی‌ها پاسخ داد: هیچکس حاضر نیست تصمیم‌های سخت بگیرد. چراکه من اگر کار سخت نکنم کسی با من کاری ندارد، اما به محض اینکه تصمیم بگیرم کار بزرگی کنم مشکلات شروع می‌شود. عده‌ای پرونده‌سازی می‌کنند و... پس من اگر مدیر باشم کار خاصی نمی‌کنم و در این مدت فقط سعی می‌کنم بار خودم را ببندم و بروم. یعنی دعوای قوا نیروی ما را به شدت کاهش داده.

او در انتها گفت: قرآن هم همین دستور را به ما داده. «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ» یعنی هرگز راه اختلاف و تنازع را نروید که در اثر تفرقه ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد. این مشکلی است که ما داریم و نیرویمان هدر می‌رود و دیگر نیرویی نداریم که کار کنیم و مسائل را درست کنیم. جامعه هم ناراضی می‌شود. مشخص است که اتحاد بین قوا نیست! باید باشد ولی نیست. به این سادگی‌ها هم نخواهد شد. شما الان مجلس ما را نگاه کنید، فقط دارد فحش می‌دهد. قوه قضاییه هم فقط دنبال این است که مدیران را بگیرد دولت هم همینطور.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy