Sunday, Sep 27, 2020

صفحه نخست » خبرگزاری فرانسه: ضرب‌الاجل آمریکا به عراق درباره پایان یافتن حملات به پایگاه‌هایش + چرخش همزمان مقتدا صدر؟

iraq_092720.jpgایران اینترنشنال - خبرگزاری فرانسه به نقل از چند منبع می‌گوید آمریکا باری عراق ضرب‌الاجل تعیین کرده است که اگر برای پایان یافتن حملات علیه اماکن نظامی و دیپلماتیک آمریکا در آن کشور کاری نکند، واشینگتن اقدامی عملی در پیش خواهد گرفت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا هفته پیش به رییس جمهوری عراق ضرب‌الاجل داد که اگر حملات راکتی و خمپاره‌ای علیه اماکن دیپلماتیک و نظامی آمریکا پایان نیابد واشینگتن سفارتش در بغداد را خواهد بست و حدود سه هزار نیروی نظامی و دیپلماتیک خود را از خاک عراق خارج خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه این خبر را روز شنبه به نقل از چند دیپلمات عراقی و غیرعراقی گزارش کرد. بنابر همین گزارش، مایک پمپئو در گفت‌وگویش با برهم صالح همچنین از احتمال تحریم چند مقام عراقی سخن گفت.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

مقام‌های آمریکا و عراق هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند و رویترز نیز زمان مشخص پایان این ضرب‌الاجل را معلوم نکرده است.

یک مقام عراقی به خبرگزاری فرانسه گفته است: «آمریکایی‌ها عصبانی نیستند، بلکه خیلی خیلی خیلی عصبانی‌اند.»

یک منبع دیپلماتیک نیز به این خبرگزاری گفت ایران می‌خواهد با این بمب‌گذاری‌ها و حملات به آمریکا پیام بدهد تغییرات سیاسی اخیر در عراق عملا چیزی را تغییر نداده و جمهوری اسلامی هنوز قادر به ضربه زدن به شما هستیم.

با این حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، ضرب‌الاجل آمریکا باعث شد که برخی از نیروهای سیاسی عراق از تندروها در این کشور فاصله بگیرند و حتی حشد الشعبی نیز چند فرمانده‌اش را که متهم به دست داشتن در این حملات بودند به حاشیه برده است.

یک منبع دیگر نیز گفته است احزاب شیعه عراقی «درباره محکوم کردن این حملات توافق کرده‌اند» ونیروهای نزدیک به ایران «در حال منزوی شدن هستند و حمایت سیاسی نخواهند داشت.»

همزمان مقتدا صدر، روحانی پرنفوذ شیعه، در توییتی که به نوشته خبرگزاری رویترز چرخشی در موضع‌گیری‌های او محسوب می‌شود، خواستار تشکیل «کمیسیون امنیتی، نظامی و پارلمانی» برای تحقیق درباره حملات راکتی علیه آمریکا در عراق شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy