Thursday, Oct 1, 2020

صفحه نخست » بیانیه مشترک روسای جمهور روسیه، ‌آمریکا و فرانسه در ارتباط با جنگ قره‌باغ، واکنش ترکیه

gharebaq_100120.jpgایران اینترنشنال - در حالی که درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ وارد پنجمین روز شده است روسای جمهور روسیه،‌ آمریکا و فرانسه با صدور بیانیه‌ای مشترک از دو کشور خواستند فورا این درگیری نظامی را متوقف کنند.

دونالد ترامپ،‌ ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون، رهبران آمریکا، روسیه و فرانسه، روز پنجشنبه ۱۰ مهر با تاکید بر «آتش‌بس فوری» از دو کشور خواستند «بدون پیش‌شرط» مذاکره برای پایان درگیری را آغاز کنند.

آن‌ها از رهبران ارمنستان و آذربایجان خواسته‌اند متعهد شوند مذاکرات صلح خود را «با حسن نیت» تحت نظارت ریاست مشترک سازمان امنیت و همکاری اروپا (گروه مینسک) آغاز کنند.

مکرون روز پنحشنبه در بدو ورود به اجلاس اروپا گفت حملات جمهوری آذربایجان «غیرقابل توجیه» است. او افزود «شواهدی قطعی» دارد که نشان می‌دهد «جنگجویان جهادی سوری» این کشور را ترک کرده‌اند تا برای جنگ به ناگورنو قره باغ بروند.

رییس جمهوری فرانسه همچنین گفت این یک حقیقت «جدید و بسیار جدی» است که «شرایط را تغییر می‌دهد» و جنگجویان سوری از طریق غازی‌عنتب ترکیه به قره‌باغ رفته‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

ساعتی پیش از انتشار این بیانیه مشترک، سخنگوی کرملین خبر آن را از قول ولادیمیر پوتین اعلام کرده بود.

از سوی دیگر در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اعزام جنگجویان سوری و لیبیایی از سوی ترکیه برای حمایت از آذربایجان،‌ روسیه اعلام کرد این اقدام را «شدیدا خطرناک» می‌داند و در همین زمینه پوتین با شورای امنیت کشورش تشکیل جلسه داده است.

ترکیه گزارش‌ها درباره اعزام این نیروها را تکذیب کرده اما گفته است هر کاری لازم باشد برای حمایت از آذربایجان انجام می‌دهد.

به نوشته رویترز، این مساله همچنین نگرانی‌های بین‌المللی درباره باز شدن پای سایر کشورها در این درگیری را افزایش داده است.

هم‌زمان یک مقام آلمان گفته است رهبران اروپا روز پنجشنبه در نشست سران اتحادیه اروپا به بحث درباره این بحران خواهند پرداخت.

دفتر رییس‌ جمهوری فرانسه هم گفته است امانوئل مکرون روز چهارشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی با پوتین بر ضرورت آتش‌بس تاکید کرد.

بنابر همین گزارش، ولادیمیر پوتین در این تماس تلفنی نسبت به انتقال جنگجویان سوری به این منطقه ابراز نگرانی کرده است.

پاریس و مسکو پیشتر نیز از دو طرف جنگ خواسته‌ بودند به این درگیری پایان دهند.

مکرون همچنین با پوتین در زمینه چگونگی نقش‌آفرینی و کمک سازمان امنیت و همکاری اروپا (گروه مینسک) در میانجی‌گری برای این تنش نظامی رایزنی کرده است. روسیه و فرانسه به همراه آمریکا این سازمان را مدیریت می‌کنند.

روسیه برای میانجی‌گری همچنین پیشنهاد میزبانی از وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان برای مذاکرات پایان جنگ را داده است.

ترکیه:‌ بیانیه سه کشور غیرقابل قبول است

به دنبال انتشار بیانیه مشترک آمریکا، روسیه و فرانسه درباره بحران قره‌باغ، رجب طیب اردوغان، رییس‌ جمهوری ترکیه، از آن انتقاد کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.

اردوغان با تاکید دوباره بر اینکه ارمنستان باید قره‌باغ را ترک کند، از آمریکا،‌ روسیه و فرانسه انتقاد کرد و اصرار آنان برای آتش‌بس را به دلیل «غفلت از ۳۰ سال مشکلات» نپذیرفتنی دانست.

کلمنت بون، وزیر امور اروپا در دولت فرانسه، گفته است اروپا باید «پیام مصمم» خود را به ترکیه در زمینه این که اقدام‌هایش می‌تواند منجر به تحریم شود ارسال کند.

درگیری‌های چند روز اخیر تاکنون ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

همچنین شماری از خبرنگاران، از جمله دو عضو روزنامه لوموند فرانسه، در این درگیری‌ها زخمی و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

دور جدید درگیری بین نیروهای آذربایجان و ارمنستان شدیدترین درگیری در بیش از دو دهه اختلاف میان دو کشور از زمان آتش‌بس سال ۱۹۹۴ است.

بنا بر اعلام مقام‌های ناگورنو‌ قره‌باغ، حمله‌های هر دو طرف در امتداد خط مقدم قره‌باغ ادامه دارد.

البته درگیری به آن‌سوی مرزهای این منطقه نیز گسترش پیدا کرده است و این خطر وجود دارد که به جنگی تمام‌عیار میان این دو جمهوری منجر شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy