Thursday, Oct 1, 2020

صفحه نخست » روابط نزدیک اسرائیل با آذربایجان، ارمنستان سفیر خود را از تل آویو فرا خواند

israel_100220.jpgحکمت حجایف، مشاور الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، روز چهارشنبه، ۹ مهر، در مصاحبه با سایت خبری اسرائیلی والا گفت که ارتش آذربایجان از برخی پهپادهای تهاجمی اسرائیلی استفاده می‌کند. آقای حجایف افزوده بود که پهپادهای اسرائیلی موسوم به «کامی‌کازه» (انتحاری) «بسیار موثر هستند».

***

رادیو اسرائیل، دولت ارمنستان در واکنش به گزارش هایی دایر برای این که اسرائیل به جمهوری آذربایجان اسلحه می فروشد، سفیر خود را از تل آویو فرا خواند و با این اقدام از اسرائیل خواستار شد از این کار دست بردارد.

وزارت خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه ای اعلام داشت که از این تصمیم دولت ایروان ابراز تاسف بسیار می شود. زیرا دولت اورشلیم برای روابط دوستی با جمهوری ارمنستان اهمیت بسیار قائل است و امید دارد که بحران مناسبات، هرچه زودتر برطرف شود و سفیر ارمنستان به اسرائیل باز گردد.

در گزارش های پیشین گفته شده بود که در یک هفته اامیر، دست کم دو هواپیمای غول پیکر باری مقادیر زیادی جنگ افزار برای دولت باکو فرستاده است. اسرائیل در گذشته فروش اسلحه به آذربایجان را انکار نکرده است. ولی در بیانیه وزارت خارجه به این امر اشاره ای نشده است.

ارزیابی می شود که اسرائیل بیش از چهل درصد از نفت مصرفی خود را از آذربایجان خریداری می کند و این روابط را بسیار مهم می داند.

این واقعیت که آذربایجان یک کشور مسلمان و شیعه نشین است و در همسایگی ایران قرار دارد، بر اهمیت بازرگانی، نظامی و امنیتی این مناسبات می افزاید.

آذربایجان که با زیاده خواهی های همسایگان خود روبرو بوده، روابط با اسرائیل را برای تامین امنیت خود بسیار مهم می داند و با کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده نیز مناسبات نزدیکی دارد. ولی دولت واشنگتن مناسبات دوستانه خود را با ارمنستان نیز حفظ کرده است.

شاید به علت این رابطه بود که مناسبات بین حکومت اسلامی ایران و جمهوری شیعه نشین آذربایجان هرگز گرم نبوده است. دولت باکو تا کنون بارها رژیم ایران را به تلاش برای تقویت عناصر مذهبی در آن کشور متهم ساخته و تاکید کرده که هرگز اجازه چنین فعالیتی را نخواهد داد.

روابط اسرائیل با ارمنستان در ماه گذشته یک گام دیگر گسترش یافت و آن، گشایش سفارت ارمنستان در تل آویو بود. ولی اکنون سفیر آن کشور به ایروان باز می گردد و زمانی برای سفر دوباره او به اسرائیل تعیین نشده است.

ارمنستان در تلاش برای متقاعد کردن اسرائیل به توقف فروش اسلحه به آذربایجان، از جمله گفته بود پهپادهای جنگی اسرائیل که به آذربایجان فروخته، "مردم بیگناه" ناحیه ناگورونو کاراباخ(قره باغ علیا) را می کشد. ولی دولت آذربایجان این اتهام را رد کرده و می گوید که دولت ایروان در تلاش تبلیغاتی برای موجه جلوه دادن حمله نظامی و برافروختن آتش جنگ، چنین ادعایی را مطرح ساخته و می خواهد بخشی از خاک آذربایجان را که اهالی آن ارمنی هستند، به خاک خود ضمیمه کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy