Saturday, Oct 3, 2020

صفحه نخست » سفر خانوادگی سفیران بریتانیا، سوئیس و دانمارک به یزد جنجال آفرید

UKYazd_100320.jpgرادیو زمانه - نماینده وزارت خارجه در واکنش به انتقادها در خصوص سفر خانواده‌های سفیران بریتانیا، سوئیس و دانمارک به یزد گفت که انگیزه این سفر کاملاً گردشگری است و با اجازه مقامات انجام شده. ۹ تشکل دانشجویی یزد در بیانیه‌ای سفر سفیر بریتانیا برای بار دوم به یزد را مشکوک دانسته و علت آن را جویا شده بودند. یک نماینده یزد در مجلس نیز گفته بود که گرچه ظاهر گردشگری است، انگیزه فتنه‌سازی است.

سفر سیاحتی خانواده‌های سفیران بریتانیا، سوئیس و دانمارک به یزد با اعتراض‌ها و جنجال‌هایی همراه شد.

اعتراض برخی نیروهای محافظه‌کار با سفر سفیر بریتانیا به یزد به خاطر حضور او در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ جلوی دانشگاه امیرکبیر است. راب مک ایر در حالی که مشغول عکس‌برداری از اعتراضات بود بازداشت و مدتی بعد آزاد شد.

روزنامه کیهان با دامن زدن به جنجال‌ها سفیر بریتانیا را «عنصر نامطلوب لندن در فتنه‌ها و اغتشاشات» و سفیر سوئیس را «حافظ منافع آمریکا» توصیف کرده و نوشت که سفیر دانمارک «قبل از این سفیر اسرائیل بوده است».

در روز پنج‌شنبه که مقرر شده بود سفیر بریتانیا وارد استان یزد شود، عده‌ای در فرودگاه شهید صدوقی یزد تجمع کردند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو زمانه

همزمان ۹ تشکل دانشجویی یزد در نامه‌ای مراتب انزجار خود از سفر راب مک ایر به یزد برای دومین بار در سال جاری را اعلام کرده و تصریح کردند:

«مردم استان یزد به سفر برنامه‌ریزی‌شده برای ایشان از طرف وزارت کشور و وزارت خارجه خوش‌بین نیستند چراکه روباه پیر سابقه سیاهی را در کارنامه خود دارد.»

***

گزارش فارس:

548888.jpg

سید جلیل میرمحمدی، رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس:

«این سفر مطمئناً جدای بحث‌های گردشگری و توریستی مطرح خواهد بود، گرچه حسب ظاهر تمام مسائل را رعایت و اجازه گرفته باشند. انگلیسی‌ها در پی فتنه‌سازی هستند.»

او گفته است که حضور سفیر بریتانیا در یزد «جز خسران و زیان برای کشور و استان» ندارد.

امام‌جمعه موقت میبد نیز قصد راب مک ایر برای سفر به میبد را محکوم کرد و گفت:‌ «امید است مسئولین سیاسی و امنیتی این شهرستان و استان نسبت به لغو این سفر اقدام و اطلاع‌رسانی کنند.»

در پاسخ به این اعتراضات، حمیدرضا سالک، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد این سفر را امری طبیعی دانست و گفت:

«سفیران کشورهای خارجی در ایام تعطیلات خواستار سفر به مناطق مختلف کشور هستند و این یک مسأله طبیعی به شمار می‌آید. سفر سفیر انگلیس و دانمارک به یزد نیز در این چارچوب بوده و به هیچ عنوان سفر رسمی نیست و به دعوت مقامی صورت نگرفته است.»

سالک افزود که سفیران قبل از انجام سفر خود از وزارت خارجه اجازه گرفته‌اند و هماهنگی‌های لازم با مسئولان استان انجام شده بود.

او دلیل سفر را گردشگرانه دانست و گفت: « با توجه به اینکه یزد در سال ۲۰۱۷ به عنوان شهر جهانی معرفی شده است سفیران و کارمندان سفارتخانه‌های خارجی تمایل دارند از این شهر بازدید کنند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy