Friday, Nov 6, 2020

صفحه نخست » گفتار آشفته و چهره‌ گرفته ترامپ، بایدن در یک قدمی پیروزی

depT_110520.jpgدونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نامزد جمهوری خواه در انتخابات این کشور، پنجشنبه شب، در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید، با حالتی سرخورده و گفتاری آشفته، یکبار دیگر به تمجید از «پیروزی‌های درخشان» خود در برخی ایالات پرداخت و شکست در برخی دیگر را به نظام انتخاباتی ناسالم آن ایالات نسبت داد و گفت «اگر روند شمارش به صورت سالم برگزار شود» او بدون تردید برندۀ انتخابات خواهد شد.

دونالد ترامپ، پنجشنبه شب ۵ نوامبر اندکی پس از ساعت ١٩ بوقت واشینگتن، در یک کنفرانس مطبوعاتی که برگزاری اندکی پیشتر اعلام شد، با اشاره به انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، پیروزی رقبای خود در برخی ایالات را به حمایت و دخالت «ثروت‌های بزرگ و موسسات فناوری» نسبت داد و گفت او نمایندۀ مردم و زحمتکشان است.

دونالد ترامپ که در این کنفرانس مطبوعاتی با چهره‌ای گرفته به برشمردن ایالت‌هائی که وی در آن‌ها پیروز شده است پرداخت و گفت «شمار بسیاری از رای دهندگان غیر سفید پوست به من رای داده‌اند» و این «بیسابقه» است. وی سپس به نظرسنجی‌های پیش از انتخابات اشاره کرد و گفت «قصد آنها این بود که مردم را از رای دادن بازدارند و یا آنها را به حمایت از بایدن وادارند». وی با شمردن پیروزی‌های بدست آورده به تمجید از خود پرداخت و در بارۀ ایالت‌هائی که او در آنها شکست خورده است گفت «نظام انتخاباتی آنها توسط فرمانداران دموکرات کنترل می‌شود».

دونالد ترامپ با اشاره به ایالت‌هائی که از دست داده و یا در آنها از رقیب خود عقب مانده است، گفت «ما دارای موقعیت بسیار خوبی در آنها بودیم، ناگهان وضع عوض شد. آنها می‌بینند چقدر رای کم دارند، سپس مقدار مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند» و افزود «جالب است بدانیم چطور ناگهان این آراء پیدا می‌شود». او به نمونۀ پنسیلوانیا اشاره کرد و گفت «من در این ایالت ٧٠٠ هزار رای جلوتر بودم و حالا فقط ٨٠ هزار رای بیشتر دارم و این جریان ادامه دارد. در جورجیا من با ٣٠٠ هزار رای بیشتر کاملاً جلو بودم و حالا در موقعیتی هستم که ممکن است عقب بیفتم. در میشیگان و ویسکانسین من در موقعیت خوبی قرار داشتم، بعد او ناگهان از من جلو افتاد». دونالد ترامپ در توضیح این موقعیت گفت «آنها کوشش می‌کنند بصورت ساختگی نتایج را تغییر دهند».

رسانه‌های آمریکائی در پایان سخنان دونالد ترامپ یادآوری کردند که در ایالات مورد اشارۀ او شمارش آراء به ترتیب با رای‌های رسیده از مناطق روستائی و کم جمعیت، سپس شهرهای بزرگ و در پایان آراء ارسال شده با پست صورت می‌گیرد و از آنجا که ساکنان شهرهای بزرگ و نیز بیشتر صاحبان آراء ارسال شده با پست رای دهندگان دموکرات محسوب می‌شوند، هر چه بیشتر به پایان شمارش نزدیک می‌شویم نسبت آرای جو بایدن به رقیب او نیز بیشتر می‌شود. ارزیابی آماری نشان می‌دهد که ٧٨ درصد آراء پستی در این ایالت به حمایت از جو بایدن ارسال شده است.

دونالد ترامپ در گفتار خود برای مقابله با «ماشین فاسد دموکرات» بصورت مبهم به «اتخاذ تمهیدات لازم» و «مراجعه به دادگاه‌ها» اشاره کرد و حتی نهادهای قضائی را نیز به عدم همراهی با خود متهم کرد.

او مقامات محلی مسئول برگزاری انتخابات را به «فساد» متهم ساخت و گفت آنها از حضور ناظران وی جلوگیری کرده‌اند و یا برخی از آنها را در جاهائی قرار داده‌اند که دیگر بر چیزی نظارت نداشته‌اند. وی در سخنان خود به وجود «مرکز شمارش مخفی» آراء اشاره کرد، گفت ناظران او در یکی از این مراکز بسیاری برگۀ رای آماده به نام بایدن پیدا کرده‌اند، که هر روز در این زمینه گزارش «داستان‌های دهشتناک» به گوش او می‌رسد. وی این بار برخلاف دو اظهار نظر عمومی پیشین خود دیگر ادعای پیروزی نکرد و تنها گفت «اگر در شمارش آراء صداقت وجود داشته باشد، او پیروز می‌شود».

دونالد ترامپ در پایان سخنان خود حاضر به پاسخ گفتن به پرسش‌های خبرنگاران نشد و بسرعت سالُن کنفرانس‌های مطبوعاتی را ترک نمود.

شبکۀ تلویزیونی سی‌ان‌ان اندکی پس از آغاز پخش کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ و همزمان با ادامۀ آن پیامی نوشتاری منتشر کرد که در آن، بسیاری از سخنان رئیس جمهوری را «نادرست» توصیف می‌کرد. خبرنگار این شبکۀ تلویزیونی در پایان کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ، سخنان او را «نادرست، زشت و رقت انگیز» خواند و «بیان دروغ‌های متعدد توسط رئیس جمهوری» را «غم انگیز» توصیف کرد.

چهار کانال تلویزیونی آمریکا که کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ را به صورت زنده پوشش می‌دادند، یکی پس از دیگری از ادامۀ پخش آن خودداری کردند. کانال «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» تنها پس از ٤٠ ثانیه، هنگامی ترامپ گفت «اگر آراء قانونی را بشمارید، می‌بینید که ما پیروز شده‌ایم»، از پخش دنبالۀ کنفرانس وی خودداری کرد. شبکه‌های ای‌بی‌سی، ان‌بی‌سی و سی‌بی‌اس نیز پخش این کنفرانس مطبوعاتی را به سبب «بیان دروغ‌های متعدد» از سوی دونالد ترامپ ناتمام گذاشتند.

برخلاف آنچه دونالد ترامپ می‌گوید، چگونگی شرکت در انتخابات از طریق پست از دهه‌ها پیش در ایالات مختلف آمریکا روشن و شناخته شده است. اگر در ٢٧ ایالت آراء پستی باید در روز انتخابات برسد، در ٢١ ایالت دیگر به این منظور بین یکروز تا ١٧ روز پس از روز برگزاری انتخابات مهلت داده شده است. تنها در دو ایالت داکوتای شمالی و واشینگتن در این زمینه قانونی وجود ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy