Saturday, Nov 7, 2020

صفحه نخست » چه کسی به ترامپ واقعیت را خواهد گفت؟

C272AFB5-450C-4EDA-BE55-746CCD6A15DB.pngراه پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا در حال ناپدید شدن است، اما در روز جمعه کوچکترین نشانه‌ای از پذیرش شکست در او دیده نمی‌شد؛ که باعث شد افرادی که در اطرافش بودند به این فکر بیفتند که چه کسی می‌تواند با رهبری که ظاهراً هیچ تصمیمی برای خروج از کاخ سفید ندارد، روبرو شود.

به گزارش فرارو، با آنکه مجموع آراء نشان می‌دهد ترامپ در ایالت‌هایی که به اصطلاح زمین‌های نبرد هستند از معاون اسبق ریاست‌جمهوری، جو بایدن، عقب افتاده است، اما او هنوز سخنرانی پایان کار خود را آماده نکرده و برخی از نزدیکان او گفته‌اند که او در جمع طرفدارانش گفته قصد ندارد از انتخابات کنار بکشد.

دستیاران ارشد او، از جمله مارک میدوز که رئیس ستاد کارکناش است، هیچ تلاشی نکرده‌اند تا رئیس‌جمهور را با واقعیتِ در‌حال‌وقوع است، روبرو کنند. درعوض، آن‌ها ادعا‌های بی‌پایه ترامپ مبنی بر اینکه انتخاباتی که او در آن برنده بوده را از او ربوده‌اند، تقویت کردند. برخی از کارکنان از این رفتار میدوز خشمگین هستند و باور دارند میدوز ادعا‌های بی‌اساسِ رئیس‌جمهور مبنی بر غیرقانونی بودنِ انتخابات را تغذیه می‌کند.

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، که از روز چهارشنبه در انظار عمومی ظاهر نشده نیز سهم خود در جلب رضایت ترامپ را از طریقِ تأمین بودجه برای صندوق دفاع حقوقی او ایفا می‌کند.

ترامپ در بیانیه‌ای نوشتاری که در عصر جمعه منتشر شده تلویحاً از اهداف خود برای آغاز کردن یک نبرد قانونی پرده‌برداری کرده است. او نوشته است: «این دیگر درباره یک انتخابات خاص نیست. این درباره یکپارچگی کل فرایند انتخابات است. ما این فرایند را از طریق تمام جنبه‌های قانونی پیگیری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که مردم آمریکا به دولت ما اعتماد دارند. من هرگز از جنگیدن برای شما و کشورم دست نمی‌کشم.»

یک منبع آشنا که به برخی از مباحث پشت پرده حقوقی دسترسی داشته گفته که رئیس‌جمهور به مشاورانش گفته نمی‌تواند از پیروزی‌ای که بعد از شکست‌های فعلی و درنهایت نصیب او خواهد شد، دست بشوید. این منبع با اشاره به بیانیه ترامپ که در پنج‌شنبه شب قرائت شد گفت این بیانیه تعدیل و زهر آن گرفته شده بود.

به گفته برخی افراد آگاه، ترامپ همزمان با آنکه به برخی متحدانش گفته او می‌داند نهایتاً آمار انتخابات به نفع او تمام نخواهد شد، به آن‌ها یادآوری کرده که یک جنگ طولانی در دادگاه و لفاظی‌های فرسایشی درباره تقلب انتخاباتی به اندازه کافی بذر شک‌وتردید را پراکنده می‌کند که به او اجازه دهد از پذیرش نتایج انتخابات امتناع ورزد.

دو مشاور انتخاباتی ترامپ و یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهور گفته‌اند ترامپ پیش‌از‌آنکه از انتخابات دست بکشد، از تمام مسیر‌های قانونیِ موجود برای مبارزه بر سر ایالت‌های کلیدی (میدان‌های نبرد) استفاده خواهد کرد.

یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهور گفته است: «او الان در حال‌وهوای نبرد است. او فکر می‌کند به نفع‌اش است که مبارزه کند.»

درحالیکه شکست قریب‌الوقع ترامپ برای بسیاری از نزدیکان او محرز شده است، بقیه به او توصیه می‌کنند تا در مقابل نتیجه بجنگد و ادعای تقلب شدن در انتخابات را بررسی کند. ستاد انتخاباتی بایدن نگرانی اندکی درباره احتمال چسبیدن ترامپ به قدرت دارد.

اندرو بِیتس، سخن‌گوی ستاد انتخاباتی بایدن گفته است: «همان‌طور که از ۱۰ جولای می‌دانیم، مردم آمریکا هستند که درباره این انتخابات تصمیم‌گیری می‌کنند؛ و دولت ایالات متحده کاملاً قادر است عهدشکنان را تا بیرونِ کاخ سفید بدرقه کند.»

ستاد انتخاباتی ترامپ جمعه صبح با انتشار یک بیانیه به وضوح اعلام کرد که از کناره‌گیری از انتخابات خودداری می‌کند و اینکه هر اعلامی که بایدن را برنده بداند «غلط» است و مسابقه «هنوز تا خط پایان فاصله زیادی دارد.»

اما برخی از هم‌پیمانان رئیس‌جمهور ابراز نگرانی کرده‌اند و گفته‌اند نهایتاً یک نفر باید مقابل او بایستد، زیرا دوران او در کاخ سفید رو به پایان است. محتمل است که رئیس‌جمهور نتیجه نظرسنجی‌های پیش‌ازانتخابات را جدی نگرفته و به دوران پس‌از‌انتخابات نیز، به گمان اینکه بدشانسی می‌آورد، فکر نکرده است.

احتمالاً تیم او درباره احتمال شکست در انتخابات و زندگی پس‌از‌ریاست‌جمهوری با او که خودش را برنده قطعی انتخابات می‌دانست، هیچ صحبتی نکرده بوده‌اند.

ترامپ بیشتر کارزار انتخاباتی خود به این اختصاص داد که بگوید بایدن بدترین نامزد ریاست‌جمهوری در تاریخ است و تلویحاً این را برجسته کرد که باختن به او می‌تواند تحقیرآمیز باشد. او در روز انتخابات در ستاد انتخاباتی‌اش گفت: «باخت هرگز آسان نیست. برای من نیست.»

اکنون افرادی که گرد او هستند می‌خواهند بدانند چه کسی بالاخره ترامپ را با واقعیت روبرو خواهد کرد. صحبت‌هایی وجود داشته مبنی بر اینکه احتمالاً جرد کوشنر یا ایوانکا ترامپ این کار را خواهند کرد، اما مشخص نیست که آن‌ها اشتیاق داشته باشند چنین گفت‌وگوی مشکلی را پیش بکشند.

یک ایده برای چگونگی مطرح کردنِ این موضوع با ترامپ مطرح کردنِ آن در چارچوب پیامد‌هایی است که ممکن است برای برند تجاری او رخ دهد و اینکه او باید برندش را برای زندگیِ بعد‌از‌ریاست‌جمهوری حفظ کند. باید به او توضیح دهند که کش دادنِ انتخاباتی که او به وضوح در آن باخته است می‌تواند کسب‌وکار‌های او را از بین ببرد و آن آینده سیاسی‌ای که او به آن امید بسته بود را نقش برآب کند.

ترامپ خودش قبل از انتخابات گفته بود که در صورت باخت در انتخابات جاری برای سال ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد، البته با لحنی طنزآمیز و به عنوان جوک. ترامپ حتی در صورت باخت در این انتخابات در مقایسه با سال ۲۰۱۶ آراء بیشتری را نصیب خود کرده است. نقش آینده او به عنوان مرد پرنفوذ حزب جمهوری‌خواه محفوظ خواهد ماند، اگرچه برخی معتقدند که طولانی کردنِ این روند و یک شکست زشت به پایگاه او لطمه می‌زند.

ترامپ از شب انتخابات مدام با عصبانیت به هم‌پیمانانش تلفن می‌زند و از مردم بیشتری درخواست می‌کند که برای دفاع از او وارد صحنه شوند. یکی از منابع نزدیک به او گفته که او از تیم خود شاکی است و معتقد است که تیم حقوقی او توانایی لازم برای راه‌اندازی یک جنگ قانونی را ندارد.

همزمان به نظر می‌رسد تیم حقوقی او پاشنه‌کفش‌خوابانده وارد عمل شده است. برخی از اعضای ستاد او تصمیم تیم ترامپ برای اعزام کردنِ افرادی مانند رودی جولیانی و پسران ترامپ به منظور مطرح کردنِ ادعای تقلب در انتخابات را زیر سؤال برده و گفته‌اند این کار باعث کم‌اهمیت‌شدنِ ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر وقوع تخلف انتخاباتی می‌شود.

ترامپ در روز پنج‌شنبه بسیار منکوب به‌نظر می‌رسید و بدون آنکه به سوالات درباره ادعایش درباره تقلب انتخاباتی پاسخ دهد اتاق را ترک کرد. او در دفتر کارش و در کاخ سفید این پرسش را مطرح کرده که چرا جمهوری‌خواهان بیشتری برای مطرح کردن بی‌قانونی انتخاباتی به کمکش نیامده‌اند و حرف‌های او را تأیید و تکرار نکرده‌اند.

او همچنین آن‌ها را تحت فشار گذاشته تا بیانیه‌های عمومی تنظیم کنند، کاری که خودش از روز چهارشنبه مشغول انجام آن است. دستیاران او موفق شده‌اند جلوی او را بگیرند، زیرا باور دارند که هر کدام از این کار‌ها وضعیت را بدتر می‌کند و به پایگاه رئیس‌جمهور لطمه می‌زند.

اما بعد از آنکه بایدن پنج‌شنبه عصر از خانه‌اش در دلاور سخنرانی کرد، ترامپ اصرار کرد که بیانه دیگری صادر کند و جزئیات بیشتری درباره پیگیری حقوقی انتخابات ارائه دهد. بسیاری از مشاوران او گفتند امیدوار بودند که از این عملکرد پیشگیری کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy