Thursday, Nov 19, 2020

صفحه نخست » پولیتیکو: پس از ترور قاسم سلیمانی آمریکا ده‌ها تن را در ارتباط با ایران بازداشت کرد

arrest_111920.jpgالعربیه - ایمیل‌هایی که اخیرا در ایالات متحده فاش شد، نشان می‌دهد که مقامات گمرک و حفاظت مرزهای آمریکا در ایالت واشنگتن، پس از قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه پاسداران ایران، حداقل 80 نفر را در ارتباط با ایران در گذرگاه‌های مرزی ایالات متحده دستگیر کردند.

این ایمیل‌ها که در چارچوب قانون آزادی اطلاعات منتشر شده است، نشان می‌دهد که افسران مرزبانی و دفتر گمرک سیاتل دستور داده بودند که همه مسافرانی که قصد مسافرت به سوی مناطق پر اهمیت و حساس آمریکا را دارند باید تفتیش و بازرسی دقیق شوند. هدف از این بازرسی و تفتیش بازجویی از افراد مشکوک که در آن روزها از مرزهای دیگر وارد خاک آمریکا می‌شدند.

به نوشته روزنامه «پولیتیکو» این دستگیری‌ها پس از آن صورت گرفت که آمریکایی‌ها به وسیله یک پهپاد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را در بامداد روز پنجشنبه دوم ژانویه 2020 در فرودگاه بغداد پایتخت عراق به قتل رساندند.

طبق این گزارش کنترل مرزهای آمریکا ساعاتی پس از عملیات قتل سلیمانی آغاز شد. در تعطیلات آخر هفته‌ای که قاسم سلیمانی در آن کشته شد، مقامات آمریکایی ده‌ها نفر را که از طریق بندر بلین از کانادا به واشنگتن وارد شده بودند را ساعت‌ها بازداشت کردند . اغلب این افراد برای شرکت در یک کنسرت ایرانی به ونکوور سفر کرده بودند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

ایمیل‌های منتشر شده در روزهای پس از عملیات قتل سلیمانی نمایی اجمالی از نحوه کنترل و دقت تبادل اطلاعات و ارتباط میان دفاتر گمرک‌ها و مرزبانان مختلف دولت فدرال ایالت‌های آمریکا را نشان می‌دهد.

تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی

تاد هافمن یکی از مقامات اداره گمرک و حفاظت از مرز در 7 ژانویه در یک ایمیل به رابرت پرز معاون گمرک سیاتل نوشت: «با توجه به تهدیدات یا اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی، سطح احتیاط، هوشیاری و آمادگی را افزایش و به دفاتر گمرکی سیاتل و بنادر منطقه توصیه می‌شود که تحقیقات و بازرسی لازم و دقیق از افراد وارد به داخل ایالت‌های آمریکا را انجام دهند».

در بازرسی و تفتیش‌های انجام شده در آن روزها، برای شهروندان آمریکایی به محض تایید صحت تابعیت آنها مجاز به ورود به داخل کشور بودند اما دارندگان کارت سبز یا گرین‌کارت باید به سوالاتی مربوط به اقامت دائم خود پاسخ می‌دادند.

در اواخر همان هفته دفتر گمرک منطقه سیاتل اعلام کرد شهروندان آمریکایی و مقیمان دائمی و همچنین شهروندان کانادایی می‌توانند از بازرسی اولیه عبور کنند به شرطی که اطلاعاتی یا گزارشی منفی در باره آنها وجود نداشته باشد. در حالی که ایرانیان غیر مهاجر که وارد ایالات متحده می‌شدند تحت بازجویی و سئوال و جواب قرار می‌گرفتند تا ارتباط یا عدم ارتباط آنها با سپاه پاسداران یا حزب الله لبنان مشخص شود.

یکی از ایمیل‎های تاریخ 3 ژانویه نشان داده که مدیر عملیات میدانی سیاتل و دستیارش برای آزادی مسافران که در گمرک توقیف می‌شدند باید از افسران تحقیقات حفاظت مرزبانی اجازه می‌گرفتند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy