Sunday, Nov 22, 2020

صفحه نخست » دیدار پنهانی نتانیاهو با بن سلمان در عربستان

isrSA_112120.jpgیورونیوز- رسانه‌های اسرائیلی در حالی می گویند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای یک دیدار محرمانه با محمد بن سلمان به عربستان سعودی پروازکرده است تا در شهر نئوم با ولیعهد عربستان دیدارکند که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان این موضوع را تکذیب کرد. رسانه‌های اسرائیلی همچنین ادعا کردند که یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، نیز همراه نخست وزیر در این دیدار حضور داشته است.

با این حال چند ساعت پس از انتشار این خبر فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در توئیتی نوشت: «من گزارش‌های رسانه‌ای درباره دیدار ادعایی محمد بن سلمان، ولیعهد و مقامات اسرائیلی را در جریان دیدار اخیر مایک پمپئو دیدم. چنین ملاقاتی رخ نداده است. تنها مقام‌های حاضر آمریکایی و سعودی بودند.»

وب سایت ردیابی هواپیماهای جهان موسوم به «فلایت رادار۲۴» مسیر یک جت خصوصی با نام «گلف استریم۴» را در ساعت ۵:۴۰ دقیقه بعدازظهر یکشنبه به وقت لندن ردیابی کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

این جت خصوصی از فرودگاه بین المللی بن گوریون تل آویو به پرواز درآمده است و در ساعت ۶:۳۰ یکشنبه در شهر نئوم به زمین نشسته است. به گفته این سایت، این جت خصوصی ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه از عربستان سعودی به مقصد اسرائیل پریده و در فرودگاه بن گوریون به زمین نشسته است.

دفتر نخست وزیر اسرائیل به درخواست رسانه ها دراین باره پاسخی نداد.

همزمانی این سفر، با حضور مایک پمپئو در عربستان، فرضیه دیدار سه گانه بین نخست وزیر اسرائیل، ولیعهد عربستان و وزیر خارجه ایالات متحده را تقویت کرده است.

همزمان رسانه های آمریکایی تایید کرده اند که مایک پمپئو سفر بازگشت خود از عربستان را از فرودگاه شهر نئوم انجام داده است.

با توجه به این ادعاها می توان گفت، این اولین بار در تاریخ است که رهبران عربستان سعودی با نخست وزیر اسرائیل و رئیس موساد در خاک عربستان دیدار می کنند.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هرچند پیش از این، در ماه های گذشته عادی سازی روابط متحدان منطقه ای عربستان، بحرین و سودان و امارات با اسرائیل صورت گرفته است اما دیدار پرنفوذترین مقام سعودی، قطب بزرگ جهان اسلام با نخست وزیر اسرائیل می تواند برگ مهمی در تاریخ خاورمیانه بازکند.

ملک سلمان، پدر ولیعهد عربستان و عالی ترین مقام این کشور بارها از تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به عنوان شرط اصلی عادی سازی روابط با اسرائیل حمایت کرده است. اما روند تحولات نشان می دهند که محمد بن سلمان ۳۵ ساله سعی دارد بدون توجه به خواست پدر، در عادی سازی روابط با اسرائیل گام بردارد.

پس از عادی سازی روابطه بین امارات عربی متحده و اسرائیل، عربستان صریحا تاکید کرد از این پس اجازه حضور هواپیماهایی مسافربری اسرائیل در حریم هوایی اش را خواهد داد. در چهار سال حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید کشورهای عرب خلیج فارس، به جز قطر، نشان دادند که نه اسرائیل بلکه «ایران» تهدید و دشمن مشترک آنهاست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy