Tuesday, Nov 24, 2020

صفحه نخست » اسرائیل: سفر نتانیاهو به عربستان نتایج مورد انتظار را بدنبال نداشت

ris_112420.jpgرادیو اسرائیل - از مجموعۀ گزارش هایی که در رسانه های همگانی در اسرائیل و چند کشور دیگر انتشار یافته، چنین بر می آید که سفر محرمانه نتانیاهو به عربستان سعودی و دیدار و گفتگو با ولیعهد عربستان در حضور وزیر خارجه ایالات متحده، به نتایج مورد انتظار نرسیده است. به گفته آگاهان، هدف از این سفر ناگهانی، که حتی امروز نیز به طور رسمی تایید نشده آن بود که تلاش ایالات متحده برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل به نتیجه نهایی برسد، تا بتوان به یک ائتلاف منطقه ای علیه توطئه های حکومت اسلامی ایران که قصد تسلط بر منطقه را دارد دست یافت.

در همان حال که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خبر دیدار محرمانه نتانیاهو را نادرست خوانده و ادعا کرده که چنین دیداری صورت نگرفته است، نتانیاهو نیز همچنان به خودداری از تایید این خبر ادامه می دهد. او روز گذشته به سران حزب لیکود گفت "نباید هر چیزی را که در رسانه ها انتشار می یابد موثق دانست و به آن اعتماد کرد". ولی معلوم نیست آیا منظور او خبر سفر بوده و یا به بی نتیجه ماندن این تلاش اشاره داشته است.

علیرغم عدم واکنش نتانیاهو، یک وزیر کابینه اسرائیل به طور ضمنی انجام این سفر را مورد تایید قرار داد و با اعتراض شخصیت هایی روبرو شد که می گویند باید این گونه خبرها همچنان محرمانه بماند.

وزارت بهداشت اسرائیل نیز امروز اعلام کرد که عربستان را از نظر کورونا در ردیف سبز می داند، که مفهومش آن است که نتانیاهو در سفر به عربستان با خطر ابتلا به کورونا روبرو نبوده است.

بنی گانتس وزیر دفاع و رهبر حزب آبی و سفید، در رابطه با این سفر تایید نشده، نتانیاهو را مورد انتقاد شدید قرار داد و پرسید: «چگونه است که نخست وزیر، پیش از انجام این سفر، وزیر دفاع و وزیر خارجه را از جریان آن آگاه نمی سازد. گفتنی است که گبی اشکنازی وزیر خارجه نیز از رهبران حزب آبی و سفید می باشد که عضو اصلی دولت ائتلافی نتانیاهو محسوب می شود.

نتانیاهو در مورد پیشبرد روند صلح با امارات و بحرین نیز، رهبران حزب آبی و سفید را کاملا بی اطلاع گذاشت و آن دو را در روند تلاش های خود قرار نداد.

در مورد سفر به عربستان نیز گفته شده که همراهان نتانیاهو در این پرواز، رئیس موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) و همچنین دبیر شورایعالی امنیت ملی اسرائیل بوده است. این دو شخصیت در تلاش اسرائیل برای گسترش روابط با امیرنشین ها، از سال ها پیش نقش برجسته ای داشته اند.

رسانه های اسرائیلی نوشتند که نتانیاهو در جریان غیبت پنج ساعته خود و سفر به عربستان، هیچ جایگزینی برای نخست وزیر تعیین نکرده بود، که این نیز تلاش دیگری از جانب وی به هدف پنهان داشتن قضایا از رهبر حزب ابی و سفید تلقی شد. رهبر این حزب، بنی گانتس، از لقب "جایگزین نخست وزیر" نیز در کنار پست وزارت دفاع برخوردار است. ولی گفته می شود که این لقب تا حدودی فاقد اعتبار عملی می باشد.

در روزهای اخیر، گانتس به یک رشته انتقادهای علنی از عملکرد نتانیاهو پرداخته که نشان می دهد برگزاری انتخابات زودهنگام به مرحله حتمی و جدی رسیده است.

درباره علت سفر ناگهانی نتانیاهو به عربستان و هدف هایی که موجب انجام این سفر شد، آقای منشه امیر روز گذشته به پرسش های سه شبکه تلویزیونی فارسی زبان پاسخ داد و از جمله گفت: «دولت پرزیدنت ترامپ، پس از آن که برنامه صلح بین اسرائیل و فلسطینیان، ملقب به "معاملۀ قرن" با پاسخ رد فلسطینیان روبرو شد، و با توجه به افزایش خطرات تعرضی از جانب حکومت ایران، و در چارچوب وارد آوردن فشار حداکثری بر رژیم ایران، در تلاش برای برپایی یک ائتلاف منطقه ای می باشد که اسرائیل و عربستان سعودی می توانند دو محور اصلی آن باشند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy