Friday, Jan 1, 2021

صفحه نخست » ایران: دستمان روی ماشه است، فرمانده باید دستور بدهد

missile_010220.jpgرادیو بین المللی فرانسه - علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تولید سوخت ۲۰ درصد، می‌گوید: «ما سرباز نظام هستیم و دستمان روی ماشه است. فرمانده باید دستور بدهد. ما خیلی سریع می‌توانیم کار را شروع کنیم». آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه اول ژانویه، از تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد در سایت فردو خبر داد. این میزان غنی‌سازی، در همان سطحی است که ایران، پیش از توافق جامع اتمی سال ۲۰۱۵ به آن رسیده بود.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با حضور در یک برنامه در تلویزیون دولتی ایران، درباره نامه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص تولید سوخت ۲۰ درصد توضیحاتی داده و گفت: «نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در وین داده‌ایم که تسلیم آژانس شود و بازرسان بیایند فک پلمپ کنند».

این مقام ارشد سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه «ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم»، افزود: «دولت آیین نامه‌ای در خصوص چگونگی اجرای آن ابلاغ کرده و بعد از آن رییس جمهوری باید دستور اقدام صادر کند».

آقای صالحی، در عین حال، تاکید کرد: «ما سرباز نظام هستیم و دستمان روی ماشه است. فرمانده باید دستور بدهد. ما خیلی سریع می‌توانیم کار را شروع کنیم».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

مجلس شورای اسلامی ایران، ماه گذشته و در واکنش به ترور محسن فخری زاده، یکی از مقامات ارشد هسته‌ای ایران، کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را به تصویب رساند. بر اساس این مصوبه، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف شد تا برای لغو تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را عملیاتی کند و سازمان انرژی اتمی ایران نیز استفاده از سانتریفوژهای نسل ۶ را در دستور کار خود قرار دهد.

علی‌اکبر صالحی، در اظهارات خود در خصوص «آغاز تولید سوخت ۲۰ درصد»، گفت: «در آینده نزدیک، تحت نظارت آژانس، باید کپسول گاز اورانیوم را تعویض کنیم».

توضیحات علی‌اکبر صالحی به نامه اخیر ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برمی‌گردد. اما آژانس در گزارش خود به کشورهای عضو شورای حکام، در روز جمعه اول ژانویه/۱۲ دی، درباره این نامه، نوشته است: «در نامه ایران به آژانس مشخص نیست که چه زمانی این فعالیت غنی‌سازی انجام می‌شود».

حدود دو هفته پیش، خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، از ساخت و سازهای جدید در تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی فردو در نزدیکی قم خبر داده بود. در این گزارش،‌ زمان آغاز این ساخت و ساز، اواخر ماه سپتامبر‌۲۰۲۰، (شهریور/مهر ۱۳۹۹) اعلام شده بود.

گزارش آسوشیتدپرس، پس از ترور محسن فخری‌زاده و تصویب کلیات مربوط به اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی ایران، همچنین کاهش چند مرحله‌ای تعهدات در برجام از سوی ایران، منتشر شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش‌های اخیر خود، درباره فعالیت‌های کاهش برجامی ایران، آورده است: ایران غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی، سطح مجاز تعیین شده، را نقض کرده اما تاکنون این سطح را فقط به ۴.۵ درصد رسانده است که این سطح کمتر از ۲۰ درصد غنی‌سازی پیش از برجام و ۹۰ درصد مورد نیاز برای تولید بمب اتمی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy