Saturday, Jan 2, 2021

صفحه نخست » اطلاعات تازه ظریف از عراق

zarif_010220.jpgتئوری توطئه وزیر امور خارجه درباره‌ی حمله به آمریکایی‌ها

رادیو فردا - جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشت: اطلاعات تازه از عراق حاکی از آن است که عوامل آتش‌افروز اسراییل در حال توطئه‌چینی برای حمله به آمریکایی‌ها هستند.

وزیر خارجه ایران در سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، اسرائیل را متهم کرد که با حمله به نیروهای ایالات متحده در عراق می‌خواهد این کشور را وارد جنگ با ایران بکند.

محمد جواد ظریف روز شنبه ۱۳ دی‌ماه بدون ارائه شواهدی نوشت، اطلاعات تازه از عراق حاکی از آن است که «عوامل آتش‌افروز اسراییل در حال توطئه‌چینی برای حمله به آمریکایی‌ها هستند تا ترامپ در حال رفتن را به بهانه‌ای ساختگی به جنگ بکشانند».

قاسم سلیمانی ۱۳ دی‌ماه سال گذشته با حمله پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد کشته شد و اکنون در سالروز آن نگرانی از بروز درگیری میان طرفین بار دیگر اوج گرفته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

محمدجواد ظریف دو روز قبل دونالد ترامپ را متهم کرد که به‌دنبال «توطئه‌ای برای ساخته ‌و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ» است و تاکید داشت که ایران خواهان جنگ با آمریکا نیست.

وزیر خارجه ایران آن زمان هم مدعی شده بود سخنان خود را با استناد به «اطلاعاتی از عراق» می‌گوید.

وی گفت «اطلاعات به دست آمده از عراق حاکی از توطئه‌ای برای ساخته ‌و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است».

۳۰ آذر ماه سفارت آمریکا در بغداد مورد حمله موشکی قرار گرفت و آقای ترامپ سوم دی ‌ماه اعلام کرد هر گونه حمله در عراق که به کشته شدن حتی یک آمریکایی منجر شود، ایران را مسئول خواهد دانست.

در روزهای اخیر، با توجه به برخی تحولات مانند حمله یاد شده به اماکن دیپلماتیک آمریکا در بغداد، پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی در خلیج فارس و همچنین افزایش آمادگی نیروهای دریایی ایران در خلیج فارس، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال برخورد نظامی در این منطقه افزایش یافته است.

در همین زمینه امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه ۱۳ دی ‌ماه اعلام کرد که «توان موشکی در غزه و لبنان» با حمایت ایران حاصل شده و اگر جنگی بین ایران و آمریکا صورت بگیرد، « برای ما پایگاه آمریکا با کشور میزبانش تفاوتی ندارد و طبیعتاً بیشترین آسیب را همین کشورهای عربی منطقه می‌بینند».

امیرعلی حاجی‌زاده همچنین به ماجرای حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در عراق در ۱۸ دی ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت اگر آمریکایی‌ها «پاسخ می‌دادند، همه پایگاه‌هایشان از اردن تا عراق و خلیج فارس و همه ناوهایشان حتی در اقیانوس هند را می‌زدیم».

بعد از کشته شدن آقای سلیمانی در ۱۳ دی پارسال توسط پهپادهای آمریکایی، ایران حملات موشکی به پایگاه عین‌الاسد عراق که میزبان نیروهای آمریکایی است، وارد کرد، اما گزارش‌های بعدی نشان داد که قبل از حمله، ایران موضوع را به اطلاع مقامات عراق رسانده بود و به همین خاطر هیچ نیروی آمریکایی در این حملات کشته نشد.

با این حال، مقامات سپاه طی روزهای گذشته شدت حملات لفظی به آمریکا را افزایش داده و از «انتقام سخت و حتمی در آینده» خبر داده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy