Monday, Jan 4, 2021

صفحه نخست » واکنش سپاه به اخبار کشته شدن اعضای نیروی قدس توسط اسرائیل

qods_010320.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

محمد حجازی، جانشین فرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران، تکذیب کرد که اسرائیل پایگاه‌های ایران را در سوریه بمباران می کند. او با اشاره به اظهارات رهبران اسرائیل در این خصوص گفت: "آنها خوب می‌دانند که اگر نیرو یا شخصی از ایرانی‌ها را به شهادت برسانند، حتماً با پاسخ ایران مواجه می شوند."

جانشین فرماندۀ نیروی قدس همچنین مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران هرگز قوای نظامی در سوریه مستقر نکرده و صرفاً به اعزام "مستشار نظامی" به این کشور بسنده نموده است. به ادعای سردار حجازی "حضور ایران در سوریه از ابتدا هم شامل استقرار نیرو و یگان نبوده است" و به همین خاطر به گفتۀ جانشین فرماندۀ نیروی قدس "اینکه [اسرائیلی‌ها] ادعا می‌کنند پایگاه یا پادگانی از ایران را زده‌اند، درست نیست، چون چنین چیزی وجود ندارد." وی سپس افزود : "آنها [اسرائیلی‌ها] خوب می‌دانند که اگر نیرو یا شخصی از ایرانی‌ها را به شهادت برسانند، حتماً با پاسخ ایران مواجه می‌شوند، حتماً پاسخ می‌دهیم کما اینکه در گذشته پاسخ داده شده است."

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به گفتۀ سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه از آغاز جنگ داخلی سوریه دست کم ١٧٠٠ عضو حزب‌الله لبنان در این جنگ کشته شدند. به گفتۀ تحلیلگران از آغاز این جنگ جمهوری اسلامی ایران هفتاد هزار نظامی و شبه نظامی ایرانی و خارجی را به سوریه اعزام کرده و دست کم ده هزار تن از این افراد در این جنگ کشته شده‌اند.

سردار حجازی در اظهارات امروزش همچنین گفت که اسرائیل از قدرت موشکی نیروهای تحت حمایت ایران بسیار "هراس دارد" و "تعداد موشک‌های حزب‌الله لبنان بیشتر از آنچه دشمن [اسرائیل] تصور می‌کند است." وی گفت که جمهوری اسلامی ایران با همۀ گروه های فلسطینی که در پی آزاد کردن بیت المقدس هستند "رابطۀ تنگاتنگ" دارد. سردار حجازی در پایان خطاب به کشورهای عربی که رابطۀ خود را با اسرائیل عادی کرده اند هشدار داد که این عادی سازی امنیت آنها را سلب می‌کند.

سمیر جعجع، رهبر مسیحی حزب نیروهای لبنان در مصاحبه‌ای با نشریه "الجمهوریه" گفت : عجیب است که سپاه پاسداران خودش حاضر نیست مستقیماً به مصاف اسرائیل برود با اینکه می‌گوید دارای موشک‌های نقطه زن است، اما، حاضر است به همۀ کسانی یاری برساند که به جای ایران آمادۀ رویارویی با اسرائیل هستند. سمیر جعجع در ادامه افزود که جمهوری اسلامی ایران کشورهای اطراف اسرائیل را ابزار تأمین مصونیت خود کرده است.

رهبران بیروت از سپاه پاسداران خواستند به نقض حاکمیت ملی لبنان پایان دهد

رئیس جمهوری لبنان، میشل عون، در واکنش به اظهارات سردار امیرعلی حاجی زاده، فرماندۀ نیروی هوافضای سپاه پاسداران آنها را نقض حاکمیت ملی لبنان خواند و افزود که "مردم لبنان برای دفاع از استقلال و حاکمیت ملی خود در داخل مرزهای خویش به هیچ متحدی احتیاج ندارند."

سردار امیرعلی حاجی زاده شنبه دوم ژانویه در مصاحبه با تلویزیون "المنار" وابسته به حزب الله لبنان گفت که "همۀ توان موشکی غزه و لبنان تحت حمایت ایران است و غزه و لبنان جبهۀ نبرد ایران در مقابل اسرائیل است." اظهارات حاجی زاده موجی از واکنش‌های تُند را در بین رهبران لبنان برانگیخت. رئیس جمهوری لبنان، میشل عون، که متحد حزب الله در قدرت به شمار می‌رود، گفت : "مردم لبنان برای دفاع از استقلال و حاکمیت ملی خود و همچنین حفاظت از آزادی تصمیم‌گیری خویش هیچ متحدی ندارند."

با این حال،عماد واکیم، نمایندۀ پیشین از حزب نیروهای لبنان در مجلس این کشور، از میشل عون خواست که "در اعتراض به اظهارات فرماندۀ هوافضای سپاه پاسداران به صدور بیانیه اکتفاء نکند و به حمایت خود از حزب الله نیز پایان دهد و تصمیم‌گیری دربارۀ جنگ و صلح را به نهادهای قانونی لبنان بازگرداند."

در اظهاراتی مشابه، میشل فرعون، از دولتمردان قدیمی لبنان خطاب به رئیس جمهوری لبنان گفت که برای محکوم کردن اظهارات فرماندهان سپاه پاسداران دربارۀ لبنان صدور بیانیه کافی نیست و دولت جدید لبنان باید در اسرع وقت سفیر ایران را احضار و تلاش های تهران و حزب الله را برای تبدیل کردن لبنان به استان ایران محکوم کند. سامی الجمیل، رهبر مارونی حزب کتائب، در واکنشی شدید به اظهارات حاجی‌زاده گفت که "جمهوری اسلامی ایران از طریق حزب الله مردم لبنان را به گروگان گرفته و از آن به عنوان سپر انسانی در نبردهایی که هیچ ربطی به لبنان ندارند استفاده می‌کند." میشل معوض، نمایندۀ مستعفی مجلس لبنان، نیز در واکنشی جداگانه "تلاش سپاه پاسداران و دیگران را برای تبدیل کردن لبنان به سنگر جمهوری اسلامی ایران شدیداً محکوم کرد و آن را غیرقابل پذیرش" خواند.

سمیر جعجع، رهبر مسیحی حزب نیروهای لبنان، نیز در واکنش به اظهارات فرماندۀ نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت : عجیب است جمهوری اسلامی ایران حاضر نیست خودش مستقیماً وارد رویارویی با اسرائیل بشود، اما، حاضر است به همۀ کشورها و نیروهایی که خواستار مقابله با اسرائیل هستند کمک کند. سمیر جعجع در ادامه افزود که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد کشورهای همسایۀ اسرائیل را ابزار کرده تا به این ترتیب خود را در امان نگه دارد. رهبر حزب نیروهای لبنان ائتلاف میشل عون و حزب الله را مسبب وضعیت امروز لبنان دانست و افزود که موشک های حزب الله تنها در خدمت ایران است.

واکنش‌های رهبران لبنان به اظهارات سردار حاجی زاده باعث شد که تلویزیون المنار اظهارات او را از تارنمای خود حذف کند. حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، مدعی شد که سخنان سردار حاجی زاده "تحریف" شده است. نصرالله در جای دیگری از سخنانش گفت که حکومت "ایران از حزب الله نخواسته است که انتقام خون قاسم سلیمانی را بگیرد" و جمهوری اسلامی هر زمان که خودش لازم ببیند راساً انتقام قتل قاسم سلیمانی را "یا به شیوۀ نظامی یا به شیوۀ امنیتی" خواهد گرفت. حسن نصرالله این سخنان را به مناسبت نخستین سالگرد قتل قاسم سلیمانی ایراد کرد. در جریان سخنرانی او هواپیماهای اسرائیلی بر فراز بیروت و شمار دیگری از مناطق لبنان به پرواز درآمدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy