Monday, Jan 4, 2021

صفحه نخست » جمهوری اسلامی غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کرد ـ واکنش اسرائیل و اروپا

ghanisazi.jpgسخنگوی دولت ایران: غنی‌سازی ۲۰ درصدی را شروع کردیم

ایران اینترنشنال - با وجود هشدارهای اروپا و سازمان ملل متحد درباره پیامدهای افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز دوشنبه اعلام کرد فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در سایت هسته‌ای فردو آغاز شده است.

ربیعی به خبرگزاری مهر گفت: «رییس‌جمهور در روزهای گذشته دستور راه‌اندازی غنی‌سازی ۲۰ درصد را صادر کرد و از ساعاتی پیش، پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور، فرایند تزریق گاز شروع شد.»

او اشاره کرد تا «ساعاتی دیگر» اولین محصول یو‌اف-۶ از این فرایند به دست خواهد آمد.

تاسیسات هسته‌ای فردو که عنوان مرکز هسته‌ای «شهید علی‌محمدی» بر روی آن گذاشته شده در مسیر آزادراه قم به تهران ساخته شده‌ است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای گزارش داده بود ایران در این سایت مشغول ساخت‌وساز است.

ربیعی این خبر را ساعتی پس از آن اعلام می‌کند که پیتر استانو،‌ سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تازه‌ترین هشدار در این زمینه به ایران اینترنشنال گفت چنین اقدامی در افزایش غنی‌سازی از سوی ایران به منزله «انحراف جدی از تعهدات برجامی» است.

فرایند غنی‌سازی ۲۰ درصدی با دستور حسن روحانی، رییس‌جمهور، در ادامه گام‌های پیشین ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی پس از خروج آمریکا از این توافقنامه صورت می‌گیرد که از اردیبهشت‌ماه سال گذشته آغاز شد.

در آذرماه و پس از مرگ محسن فخری‌زاده، چهره برجسته نظامی هسته‌ای ایران، مجلس شورای اسلامی هم طرحی را تصویب کرد که دولت را مکلف به توقف مرحله‌ای اجرای پروتکل الحاقی و همچنین غنی‌سازی ۲۰ درصدی کرده بود.

مقام‌های دولت روحانی مخالفت خود با این مصوبه را بلافاصله پس از آن اعلام کردند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

اما اکنون ربیعی در همین زمینه ضمن اشاره به انتقادهای اولیه دولت به این مصوبه گفته است: «دولت پیش از این هم اعلام کرده که قانون مصوب مجلس را لازم‌الاجرا می‌داند و به آن پایبند خواهد بود.»

افزایش سطح غنی‌سازی که موضوع حساسیت و انتقاد آمریکا و اروپا است به تازگی روز دوم دی‌ماه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد هم مورد بررسی قرار گرفت.

در آن نشست معاون دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن اشاره به تقویت سانتریفیوژهای ایران در نطنز از تهران خواست مفاد توافق هسته‌ای را رعایت کند.

پیش از آن نیز، وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در نشستی غیررسمی به صورت آنلاین اعلام کرده بودند برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای آمادگی دارند و ایران نیز نباید این «فرصت آخر» را از دست بدهد. اروپا می‌گوید اقدامات اخیر ایران موجب تضعیف برجام و از دست رفتن این فرصت می‌شود.

***
غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران؛ آژانس در انتظار گزارش گروسی

بلافاصله پس از اعلام رسمی آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران، نخست‌وزیر اسرائیل آن را اقدامی در جهت توسعه برنامه هسته‌ای نظامی تهران خواند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی برای دریافت گزارش بازرسانش در این زمینه خبر داد.

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه طی اظهاراتی که در توییتر فارسی دولت اسرائیل نیز منتشر شد اعلام کرد: «تصمیم رژیم ایران برای ادامه نقض تعهدات خود، بالا بردن سطح غنی‌سازی و ارتقای ظرفیت صنعتی برای غنی‌سازی اورانیوم به صورت زیرزمینی، نشان از پیشبرد هدف رژیم برای توسعه برنامه هسته‌ای نظامی است و بس.»

او بار دیگر تاکیده کرده است: «اسرائیل به ایران اجازه تولید سلاح هسته‌ای نمی‌دهد.»

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «بازرسان آژانس در حال رصد فعالیت‌های سایت غنی‌سازی سوخت فردو در ایران هستند.»

این سخنگو همچنین اشاره کرد بر اساس اطلاعات دریافتی از بازرسان انتظار می‌رود رافائل گروسی، مدیرکل آٓژانس، دوشنبه گزارشی را در این زمینه به کشورهای عضو ارائه دهد.

پیش از این گروسی در مصاحبه‌ای با رویترز گفته بود احیای توافق هسته‌ای ایران در دولت جو بایدن به توافقی جدید نیازمند است تا مشخص کند چگونه موارد نقض فراوان از سوی تهران باید برطرف شود و به حالت قبل برگردد.

او بارها از ایران خواسته بود تعهداتش در برجام را اجرا کند.

ساعتی پیش از این واکنش‌ها، علی ربیعی، سخنگوی دولت، به خبرگزاری مهر گفت ایران فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در سایت هسته‌ای فردو را آغاز کرده است.

او اشاره کرد تا «ساعاتی دیگر» اولین محصول یو‌اف-۶ از این فرایند به دست خواهد آمد.

ربیعی این خبر را ساعتی پس از آن اعلام کرد که پیتر استانو،‌ سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران اینترنشنال گفته بود افزایش غنی‌سازی از سوی ایران به منزله «انحراف جدی از تعهدات برجامی» است.

فرایند غنی‌سازی ۲۰ درصدی با دستور حسن روحانی، رییس‌جمهور، در ادامه گام‌های پیشین ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی پس از خروج آمریکا از این توافقنامه صورت می‌گیرد که از اردیبهشت‌ماه سال گذشته آغاز شد.

در آذرماه و پس از مرگ محسن فخری‌زاده، چهره برجسته نظامی هسته‌ای ایران، مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرده بود که دولت را مکلف به توقف مرحله‌ای اجرای پروتکل الحاقی و همچنین غنی‌سازی ۲۰ درصدی می‌کرد.

***
اتحادیه اروپا به ایران اینترنشنال: غنی‌سازی ۲۰ درصدی انحراف جدی از تعهدات برجامی است

در پی تصمیم حکومت ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد پیتر استانو،‌ سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران اینترنشنال گفت اروپا چنین اقدامی را به منزله انحراف جدی از تعهدات برجامی محسوب می‌کند.

استانو روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه در پاسخ به سوالی در همین زمینه به ایران اینترنشنال گفت: «ما از آن‌چه ایران اعلام کرده است اطلاع یافتیم. اگر آن‌چه آن‌ها اعلام کرده‌اند عملی شود، انحراف جدی از تعهدات برجام است و برای عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پیامدهای جدی خواهد داشت.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد ایران تصمیمش برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد در سایت فردو را به این آژانس اطلاع داده است.

ایران پیش از امضای برجام هم غنی‌سازی خود را به این سطح رسانده بود.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین زمینه تاکید کرد اروپا اهمیت اجتناب از هر اقدامی که توافق هسته‌ای را تضعیف کند، یادآوری می‌کند.

استانو افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز اجرایی شدن این اقدام را تایید نکرده است. ارزیابی ما از برنامه هسته‌ای ایران براساس اقداماتی که این کشور انجام می‌دهد و همچنین تائیدیه‌های آژانس صورت می‌گیرد و نه بر اساس اعلامیه‌هایی که صادر می‌شود.»

این مقام اروپا همچنین بر پشتیبانی از نظارت و تاییدهای مستقل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی در ادامه قدم‌هایش برای کاهش تعهدات هسته‌ای برجام صورت می‌گیرد که از اردیبهشت‌ماه سال گذشته در مقابله با خروج آمریکا از این توافق توسط دولت دونالد ترامپ آغاز شد.

ماه گذشته نیز پس از مرگ محسن فخری‌زاده،‌ چهره برجسته نظامی و برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی، مجلس طرحی را تصویب کرد که دولت را مکلف می‌کند برای لغو تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم و همچنین توقف مرحله‌ای اجرای پروتکل الحاقی را در دستور کار قرار دهد.

پس از این اقدام، نمایندگان اروپا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز دوم دی‌ماه برگزار شده بود، تحرکات اخیر جمهوری اسلامی را موجب تضعیف برجام خواندند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy