Monday, Jan 4, 2021

صفحه نخست » ناخرسندی ایران از واکنش افغانستان و عراق

top_010320.jpgدویچه وله - سخنگوی وزارت خارجه ایران ناخرسندی جمهوری اسلامی از عدم پشتیبانی افغانستان و عراق در سازمان ملل را اعلام کرد. عراق به تقاضای آمریکا برای احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران رای ممتنع داد و افغانستان در رای گیری شرکت نکرد.

سعید خطیب زاده روز دوشنبه ۱۵ دی (چهارم ژانویه) در نشست هفتگی خود به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به پرسشی در باره آرای افغانستان و عراق در نشست اخیر کمیته اداری و مالی مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: «ما ناخرسندی خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم و همان طور که شنیده‌اید نخست وزیر عراق اعلام کرده که در حال پیگیری این موضوع است.»

در نشست این کمیته که چهارشنبه هفته گذشته برای رسیدگی به پیش‌نویس برنامه و بودجه این سازمان در سال مالی ۲۰۲۱ برگزار شده بود، دولت آمریکا خواهان درج دو نکته در پیش‌نویس برای احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران شد.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

پیشنهاد ایالات متحده با مخالفت ۱۱۰ کشور و موافقت ۱۰ کشور روبرو شد. ۳۲ کشور از جمله عراق به آن رای ممتنع دادند. افغانستان هنگام رای‌گیری غایب بود.

خطیب زاده در این رابطه گفت: «قطعا کشورهای همسایه ما می دانند که یک جانبه‌گرایی و قلدری آمریکا تا چه حد تأثیر منفی بر فضای بین‌الملل و منطقه می‌گذارد.»
سیاست بی‌طرفی عراق

حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق در واکنش به رأی ممتع کشورش در پیامی توییتری نوشت: «به نظر می ‌رسد» که این اقدام در راستای سیاست بی‌طرفی عراق در محوربندی‌ها باشد.

او تاکید کرد، در حمایت از «مسائل عادلانه ملت‌ها» نباید بی‌طرف بود بلکه باید از «حق» دفاع کرد.

به گفته العبادی، بغداد تلاش می کند «خود محور و مرکز باشد نه اینکه تابع دیگران شود».

واشنگتن در واکنش به ردشدن پیشنهادش در کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل، به بودجه سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری این سازمان رأی منفی داد.

آمریکا در تامین این بودجه بیشترین سهم را دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy