Saturday, Jan 9, 2021

صفحه نخست » رونمایی از طرح بنای یادبود جانباختگان پرواز ۷۵۲ در کی‌یف

farda9.jpgرادیو فردا - در نخستین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی، از طرح بنای یادبود جانباختگان این پرواز در کی‌یف رونمایی شد. مسئولین اوکراینی می‌گویند پاسخگو کردن ایران و زنده نگه داشتن یاد قربانیان، اولویت اصلی اوکراین و همپیمانانش است.

بخشی از مراسمی که روز جمعه ۱۹ دی در کی‌یف به یاد جانباختگان پرواز ۷۵۲ برگزار شد، به توضیح دربارهٔ بنای یادبودی که قرار است در پایتخت اوکراین احداث شود اختصاص یافت و همچنین از طرح تصویب شدهٔ این بنای یادبود رونمایی شد.

بنابه توضیح مسئولین، چند روز بعد از سانحه، یک بنیاد خیریه با کمک دولت و فعالین مدنی تاسیس شد که وظیفه‌اش پیگیری مسائل مرتبط با تاسیس بنای یادبود قربانیان این پرواز است.

هواپیمای اوکراینی ۸ ژانویه/۱۸ دی‌ماه سال گذشته دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی با دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین این پرواز جان باختند.

برگزاری مراسم یادبود قربانیان پرواز ۷۵۲ در تورنتو

یوگنی دیحنه مدیرعامل خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین صاحب هواپیمای سرنگون شده طی مراسمی که به مناسبت نخستین سالگرد این سانحه برگزار شد، گفت به یاد ۱۱ شهروند اوکراین - ۹ خدمه و ۲ مسافر که در میان جانباختگان پرواز ۷۵۲ بودند - از بین ۱۱ محل در کی‌یف و ۱۱ طرح پیشنهادی یکی انتخاب شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

قرار است این بنای یادبود در پارکی جدید در ساحل رودخانهٔ دنیپر ساخته شود و به شکل یک پل فلزی با دیواره‌های شیشه‌ای باشد. از دید طراحان، فرم بنای یادبود یادآور بال هواپیماست که نوکش به سوی آسمان است و بال دوم زیر زمین است و تنها از بین کاشی‌ها دیده خواهد شد. انتظار می‌رود این بنای یادبود در دومین سالگرد این سانحه افتتاح شود و هم‌اکنون یک قطعه سنگ مرمر با نوشتهٔ پی‌اس ۷۵۲، ۸ ژانویه ۲۰۲۰ به طور موقت در آنجا گذاشته شده.

مسئولین می‌‌گویند اطراف بنای یادبود ۱۷۷ درخت می‌کارند - به یاد ۱۷۶ سرنشین این پرواز و همچنین کودکی به نام هوگو که هفته‌ماهه‌ مادرش او را باردار بود.

یوگنی دیحه مدیرعامل خطوط هوایی اوکراین طی مراسمی به یاد قربانیان این پرواز گفت: «امیدواریم با فرارسیدن بهار در محلی که برای ساختن بنای یادبود جانباختگان پرواز ۷۵۲ در نظر گرفته شده، درخت بکاریم و به موازات آن تمام مراحل احداث این بنا نیز طی خواهد شد.»

وی افزود: «همزمان با مذاکراتی که با ایران دربارهٔ مسائل مرتبط با این پرواز در جریان است و تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌شود، ما به وظیفهٔ خود مبنی بر زنده نگه داشتن یاد قربانیان و ارائهٔ هرگونه کمک به بستگانشان ادامه می‌دهیم و با مساعدت دولت و شهرداری کی‌یف تا پایان سال جاری میلادی بنای یادبود را نیز تکمیل می‌کنیم.»

رئیس جمهور اوکراین: ایران نمی‌توانست متوجه نباشد که هواپیمای مسافربری را هدف قرار داده است

رئيس‌جمهور اوکراین جمعه در بیانیه‌ای سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران را رویدادی دانست که برای همیشه جای زخمش در قلب مردم اوکراین باقی می‌ماند. در حالی‌که ایران پافشاری می‌کند خطای انسانی باعث سرنگونی پرواز ۷۵۲ بود، مسئولین اوکراینی مظنونند این اقدام عمدی بوده باشد به طوری که ولودیمیر زلنسکی تاکید کرد ایران نمی‌توانست متوجه نباشد این هواپیمای غیرنظامی بوده که در حال پرواز است و موشک اول به هدف غیرنظامی اصابت کرده.

رئيس‌جمهور اوکراین چندی پیش اعلام کرده بود به ۹ نفر از خدمهٔ این پرواز لقب قهرمان اوکراین و همچنین ستاره طلایی بالاترین نشان افتخار این کشور اهدا خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy