Monday, Jan 11, 2021

صفحه نخست » معمار توافق اتمی با ایران، ریاست سازمان سیا را عهده خواهد گرفت

cia_011021.jpgرادیو بین المللی فرانسه - جو بایدن که دورۀ ریاست جمهوری خود را رسماً از ٩ روز دیگر آغاز خواهد کرد، ویلیام برنز را به عنوان رئیس آیندۀ سازمان سیا معرفی کرد.

انتصاب‌های بایدن باید به تأیید مجلس سنا برسد. با معرفی اخیر، کاملاً روشن است که جو بایدن عملاً در حال تشکیل مجدد تیمی است که در هدایت سیاست خارجی آمریکا در دوران اواباما و همچنین در مذاکرات اتمی با ایران نقش اساسی به عهده داشتند.

روز دوشنبه ۱۱ ژانویه/۲۲ دی، تیم جو بایدن اعلام کرد که ویلیام برنز، دیپلمات پرتجربه به عنوان رئیس آیندۀ سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی) انتخاب شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

جو بایدن در اطلاعیه‌ای نوشت: "بیل (ویلیام) برنز یک دیپلمات برجسته است که با ده‌ها سال تجربه در صحنۀ جهانی، در جهت تأمین امنیت کشور کار خواهد کرد". بایدن می‌افزاید: "او در این مورد با من هم‌عقیده است که کار اطلاعاتی نباید سیاسی شود".

ویلیام برنز که از ۳۳ سال قبل در خدمت وزارت خارجۀ آمریکا بوده، از جمله سه سال سفارت ایالات متحده در روسیه را به عهده داشته است. او در سال ۲٠۱۴ بازنشسته شد و ریاست "بنیاد کارنِگی" را به عهده گرفت که یک پژوهشکدۀ تخصصی در حوزۀ روابط بین‌المللی است.

ویلیام برنز که در زمان ریاست جمهوری اوباما، معاون وزارت خارجه بود، نقشی محوری در مذاکرات با ایران داشت و برخی منابع او را "معمار توافق اتمی" لقب داده بودند.

در صورتی که مجلس سنا، انتصاب ویلیام برنز را تأیید کند، وی نخستین دیپلماتی خواهد بود که سازمان سیا را در دست می‌گیرد.

تاکنون جو بایدن آنتونی بلینکن را به عنوان وزیر خارجۀ خود برگزیده است. همچنین اسامی وندی شرمن و جیک سالیوان شنیده شده که هر دو در پیشبرد مذاکرات اتمی فعال بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy