Thursday, Jan 14, 2021

صفحه نخست » سه طرح ارتش اسرائیل برای حمله نظامی به ایران

netanyahoo.jpg ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

"اسرائیل حیّوم" پرتیراژترین نشریۀ اسرائیلی در صفحۀ اول شمارۀ امروز خود پنجشنبه چهاردهم ژانویه نوشت که این کشور سرگرم تهیه طرح های حملۀ نظامی به ایران برای مهار کردن برنامۀ اتمی این کشور است.

به نوشتۀ همین نشریه آویو کوهاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، از فرماندهان نظامی این کشور خواسته است که سه طرح جانشین نظامی را علیه برنامۀ اتمی ایران یا در پاسخ به حملۀ نظامی احتمالی این کشور تدارک ببینند. "اسرائیل حیّوم" به نقل از وزیر دفاع اسرائیل، بنی گانتز، نوشته است که این کشور "باید یک گزینۀ نظامی آماده علیه ایران داشته باشد."

جراید اسرائیلی همچنین فاش ساختند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هیئتی را به ریاست یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، برای آغاز گفتگو با رئیس جمهوری جدید آمریکا دربارۀ مهار برنامۀ اتمی ایران تشکیل داده و قرار است این هیئت به زودی عازم واشنگتن شود. یوسی کوهن دوشنبه گذشته با وزیر امور خارجۀ آمریکا، مایک پمپئو، در واشنگتن ملاقات کرد. به فاصله اندکی پس از این ملاقات اسرائیل شدیدترین حملات هوایی خود را به نیروهای ایرانی در سوریه انجام داد که در نتیجۀ آن دست کم پنجاه و هفت نفر از جمله دهها تن از نیروهای وابسته به حکومت ایران کشته شدند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

گزارش نشریۀ اسرائیلی در آستانۀ روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا، منتشر شده که آمادگی خود را برای بازگشت به توافق اتمی با ایران اعلام کرده است. همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران تجهیزات تولید اورانیوم فلزی را به کار گرفته که یکی از ترکیبات مهم برای تولید کلاهک اتمی به شمار می رود.

مقاله این روزنامه به منبعی استناد نکرده، اما در ادامه به نقل قولی از بنی گنتس، وزیر دفاع، پرداخته که می‌گوید: «اسرائیل باید گزینه نظامی را روی میز داشته باشد.»

رویترز نوشته اسرائیل مدت‌هاست برنامه‌هایی برای مقابله با ایران در پیش دارد و به نظر می‌رسد که این مقاله به این منظور طراحی شده که نشان دهد این موارد اکنون به روز می‌شوند.

این گزارش روزنامه اسرائیلی در آخرین روزهای دولت دونالد ترامپ در آمریکا و همچنین در پی افزایش تنش‌ها میان ایران با اسرائیل و ایالات متحده در منطقه صورت می‌گیرد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

طی هفته‌های اخیر آمریکا علاوه بر حفظ ناو جنگی، ‌ جنگنده‌های غول‌پیکر بی-۵۲ خود را چندین بار بر فراز منطقه به پرواز در آورد و اسرائیل نیز یک زیردریایی اتمی را با عبور از کانال سوئز به سمت خلیج‌فارس روانه کرد.

ارتش ایران نیز در تازه‌ترین اقدام روز چهارشنبه اقدام به برگزاری مانور نظامی در دریای عمان کرد.

مجلس شورای اسلامی هم در پی کشته شدن محسن فخری‌زاده، ‌ چهره برجسته نظامی وهسته‌ای جمهوری اسلامی، ‌ طی مصوبه‌ای دولت را ملزم به افزایش سطح غنی‌سازی به ۲۰ درصد و توقف اجرای پروتکل الحاقی به صورت مرحله‌ای کرد.

با اعلام رسمی آغاز افزایش غنی‌سازی، ‌ کشورهای اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن واکنش نشان داده و خواستار توقف این برنامه از سوی تهران شدند.

رویترز نوشته مقام‌های اسرائیلی ابراز امیدواری کرده‌اند که جو بایدن، رییس‌ جمهوری منتخب آمریکا که طی کمتر از یک هفته در کاخ سفید مستقر می‌شود، کارزار «فشار حداکثری» ترامپ علیه تهران را که شامل تحریم‌های سخت است تا برچیده شدن برنامه هسته‌ای ایران حفظ کند.

با این حال همین خبرگزاری اشاره می‌کند که اسرائیل کاتز، ‌ وزیر دارایی اسرائیل، ‌ در گفت‌وگویی با رادیو ارتش اسرائیل گفته است: «در مورد چشم‌انداز ایران [با بایدن] اختلافاتی وجود دارد و البته این چالش‌برانگیز خواهد شد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy