Thursday, Jan 14, 2021

صفحه نخست » قطع مکرر برق: استخراج مجازِ بیت‌کوین در ایران «موقتاً متوقف شد»

bitt.jpg رادیو فردا - در پی رسانه‌ای شدن مصرف بالای برق توسط چینی‌ها برای استخراج بیت‌کوین در رفسنجان، که همزمان است با کمبود برق در بسیاری از دیگر مناطق ایران، مدیرعامل شرکت توانیر روز پنج‌شنبه از توقف موقتی فعالیت چینی‌ها در رفسنجان و دیگر استخراج‌کنندگان مجاز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدحسن متولی‌زاده روز پنج‌شنبه، ۲۵ دی، گفت که برای جلوگیری از خاموشی قرار شده است که استخراج‌کنندگان مجاز رمزارز در این زمان فعالیت خود را متوقف کنند «و در این راستا فعالیت استخراج‌کنندگان چینی رمزارز هم متوقف شده است.»

او با بیان این که فعالیت بزرگ‌ترین محوطه استخراج رمزارز توسط چینی‌ها در رفسنجان متوقف شده گفت که قرار است تا برداشت‌کننده‌های مجاز بیت‌کوین به مدت دو هفته فعالیت نداشته باشند.

او توضیح نداد که پس از پایان دو هفته مقامات با این مشکل چگونه برخورد خواهند کرد. رئیس دفتر حسن روحانی در این باره تنها گفته است که «ان‌شاءالله» با این روند برخورد خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه به نقل از محمود واعظی نوشت: «من نیز با وزرای مربوطه صحبت کردم و در جلسه دولت نیز صحبت‌هایی در این باره انجام شد؛ ان‌شاالله جلوی این کار گرفته خواهد شد.»

محمدحسن متولی‌زاده گفت: «۳. ۸ درصد استخراج رمزارزها در جهان برای ایران است که اگر این آمار را تبدیل به برق کنیم بر اساس مدل موجود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات میزان مصرف برق آن‌ها می‌شود که نیمی از آن‌ها بر اساس قراردادهایی که داریم مجاز هستند.»

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

مدیرعامل شرکت توانیر از بی‌خبری مسئولان از نیمه دیگر یعنی استخراج‌کنندگان غیرمجاز خبر داد و از مردم خواست تا در ازای دادن اطلاعات در مورد آنها «پاداش بگیرند.»

در روزهای اخیر کاهش تولید برق به خاطر کمبود گاز تحویلی به نیروگاه‌ها به خاموشی‌ در تهران و دیگر شهرها دامن زده است.

از سوی دیگر استفاده از سوخت بسیار آلاینده مازوت در نیروگاه‌ها، آلودگی شدید هوا در کلان‌شهرها را به دنبال داشته و تهران از وضعیت قرمز نیز گذشته و به وضعیت بسیار خطرناک «بنفش» رسیده است.

مدیرعامل شرکت توانیر روز پنج‌شنبه در ادامه سخنانش به خبرنگاران گفت که در حال حاضر مصرف برق کشور ۲۰ هزار مگاوات از تابستان کمتر است، ولی با وجود این، شرکت توانیر از تولید کافی برق ناتوان است.

محمدحسن متولی‌زاده گفت که ایران تأسیسات نیروگاهی کافی دارد، اما «مسئله این است که نیروگاه‌ها برای تولید برق نیاز به سوخت دارند.»

ناتوانی از تأمین گاز کافی برای نیروگاه‌ها در ایران در حالی است که ایران پس از روسیه بیشترین منابع گاز طبیعی در جهان را دارد.

نخستین بار مقام‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست درباره مصرف مازوت در نیروگاه‌ها اطلاع‌رسانی‌ کردند، حال اعلام شده است که برق این سازمان روز چهارشنبه قطع شد.

طی روزهای گذشته مقامات ایران، مردم را به خاطر مصرف بالای برق و گاز سرزنش کرده‌اند، در حالی که بر اساس آمارهای رسمی به‌طور متوسط تنها یک سوم برق و حدود نیمی از گاز کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy