Friday, Jan 15, 2021

صفحه نخست » تابلوی آیدین آغداشلو با ۱۲.۵ میلیارد، رکورد هنر ایران را شکست

D6AF5843-5050-49F7-B70D-62CF69858E40.jpeg۲۲ اثر بالاتر از یک میلیارد، ۱۹ اثر از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد، ۵۷ اثر بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون و ۱۱ اثر زیر ۱۰۰ میلیون به فروش رسیدند. اثری از منیر فرمانفرماییان ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، تابلویی از فریده لاشایی دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون، تابلوی «سواران صبحگاه» رضا درخشانی دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون و مجسمه ژازه تباتبایی با عنوان «کجاست؟ آن‌قدر می‌گردم تا پیدا کنم» دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون چکش خوردند.

حراج تهران در سیزدهمین دوره با رکوردشکنی‌های غیرمنتظره‌ای همراه بود و علاوه بر حدود ۸۸ میلیارد تومان مجموع فروش آثار هنری، اثری از آیدین آغداشلو به ارزش ۱۲.۵ میلیارد تومان خریداری شد که یک رکورد تاریخی برای هنر و کاملاً غیرمنتظره بود؛ تابلویی که تصور می‌شد حداکثر ۳ میلیارد تومان به فروش برسد و با توجه به حواشی پیش آمده برای این هنرمند، انتظار چنین استقبالی قابل تصور نبود.

به گزارش «تابناک»؛ سیزدهمین دوره حراج تهران تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا به شیوه متفاوتی برگزار شد. در این دوره برای اولین بار آثار هنر مدرن و معاصر ایران در کنار هم برای فروش ارائه شدند و رکورد ۸۷ میلیارد و نهصد و چهل‌ودو میلیون تومان را به‌ جای گذاشتند که نشان داد، حراج تهران در سال کرونا توانست مارکت هنر‌های تجسمی ایران را زنده نگه دارد.

در این دوره از حراج تهران که در بعدازظهر روز جمعه ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۹ برگزار شد، ۱۱۰ اثر عرضه شد که از این تعداد ۹۶ اثر تابلو نقاشی، ۱۰ اثر مجسمه و ۴ اثر عکس بودند. در این میان، در مجموع ۲۲ اثر بالاتر از یک میلیارد تومان چکش خورد، ۱۹ اثر از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان، ۵۷ اثر بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و ۱۱ اثر زیر ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند و یک اثر از منصور قندریز نیز فروخته نشدند.

در این دوره ۹ هنرمند برای نخستین بار آثارشان به حراج تهران معرفی شدند که هنرمندان کمتر شناخته‌‌ای هستند؛ علی خسروی، محسن کیانی، جلال‌الدین مشمولی، محمدرضا منزه، تیمو ناصری، جواد نوبهار، حمید هادی نژاد، کیومرث هارپا، داور یوسفی که فروش آثارشان را در یک رویداد معتبر و رسمی برای نخستین بار تجربه می‌کنند. عادل یونسی، هنرمند متولد ۱۳۶۴، جوان‌ترین هنرمند حاضر در حراج و ابوالقاسم سعیدی، هنرمند متولد ۱۳۰۴، مسن‌ترین هنرمند حاضر (در قید حیات) در این دوره از حراج بود.

خاطرات امید رکورددار شد

رکورد فروش این دوره نیز در اختیار اثری با عنوان «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو است که رکورد پیشین حراج در دوازده دوره را با فروش ۱۲ میلیارد تومانی شکست. رکورد فروش حراج در طول دوازده دوره گذشته متعلق به اثری از سهراب سپهری با فروش ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در دوره نهم بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy