Wednesday, Jan 20, 2021

صفحه نخست » بازی تکراری «چهره‌سازی» جناحین نظام؛ احضار وزیر «فیلتر و قطع اینترنت» به دادگاه!

Jahromi.jpg کیهان لندن - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت روحانی با شکایت صداوسیمای جمهوری اسلامی به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شد.

محمودجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم و دوازدهم و از همکاران سابق وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه اول بهمن به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

علت احضار وزیر ارتباطات به دادسرا، عدم اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی و «استنکاف» از اجرای چندین مصوبه این شورا اعلام شده است. قابل توجه اینکه ریاست شورای عالی فضای مجازی با حسن روحانی رئیس دولت و رئیس جهرمی است!

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی ایران دلیل پرونده‌ی تشکیل شده برای آذری جهرمی بر اساس «گزارشات متعدد واصله به قوه قضاییه، از طرف ضابطین و نهادهای مردمی و ارگان‌های مختلف مبنی بر عدم انجام وظایف قانونی و تخلفات متعدد از جمله از دریافت هزینه اضافی اینترنت از مردم تا عدم انجام وظایف قانونی در قبال جرایم سازمان‌یافته مانند فروش موادمخدر، سلاح و مهمات و سایت‌های شرط‌بندی و قمار در فضای مجازی» بوده است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

وبسایت الف گزارش داده که پس از تشکیل پرونده در دادسرای تهران، وزیر ارتباطات یک ماه پیش به دادسرا احضار و تفهیم اتهام شده و در حال حاضر پرونده وی مفتوح و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

این گزارش افزوده که «پرونده قضایی تشکیل شده در خصوص تخلفات آذری جهرمی یکی از پرونده‌هایی است که در دوره تحول قضایی در خصوص برخورد با ترک فعل‌های مسئولان تشکیل و در حال رسیدگی در دستگاه قضایی است لکن تا کنون خبر رسمی در خصوص این پرونده‌ها بالاخص در سطح وزرا منتشر نشده بود و خبری که امروز در برخی از رسانه‌ها منتشر شد، اولین پرونده قضایی در خصوص یک وزیر را علنی کرد.»

ساعاتی پس از انتشار این خبر، جمال هادیان رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار یک توئیت نوشت که «آذری‌ جهرمی امروز به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و در مورد اعلام جرم‌های دادستان کل کشور علیه او، توسط بازپرس پرونده بازجویی شده است. پس از استماع و اخذ پاسخ، بازپرس دستور آزادی وزیر ارتباطات با قرار التزام را صادر کرده و وی هم‌‌اکنون در محل کار حاضر است.»

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصویر دو برگه از اظهارات محمودجواد آذری جهرمی را نیز منتشر کرده است.

انتشار تصویر اظهارات آذری جهرمی در دادگاه در حالی منتشر شده که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی بردن دوربین یا تلفن همراه به داخل ساختمان دادسرا ممنوع است! همه مراجعان به دادسرا از جمله متهم و وکلا و... باید تلفن همراه خود را هنگام ورود به مأموران تحویل دهند! ولی از اظهارات جهرمی عکس گرفته شده و پخش هم شده است! به نظر می‌رسد این موضوع گذشته از برخورد تبعیض‌آمیز بین مراجعان دادسرا، بیشتر به «چهره‌سازی» از وزیری مربوط می‌شود که اتفاقا در رأس یکی از وزارتخانه‌های مسئول فیلتر و سانسور و حتا قطع اینترنت نشسته است!

خبر احضار محمدجواد آذری جهرمی در حالی منتشر شده که بسیاری از اصلاح‌طلبان در شبکه‌های اجتماعی به حمایت از او پرداخته و این وزیر امنیتی جمهوری را مخالف با فیلتریتگ قلمداد می‌کنند!

این در حالیست که پس از اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ آذری جهرمی با پیگیری فراوان باعث فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام در ایران شد. یکی دیگر از مسائلی که در دوران وزارت آذری جهرمی بر وزارت ارتباطات در کارنامه او ماندگار شده قطع حدود دو هفته‌ای اینترنت در ایران در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ است.

در مقابل، فعالان و رسانه‌های منتقد دولت روحانی نوشته‌اند که «خبرسازی‌های صورت گرفته توسط برخی رسانه‌های نزدیک به وزارت ارتباطات، در سال‌های اخیر و حتی دوران وزارت آذری جهرمی هیچ دستور قضایی و مصوبه‌ای مبنی بر فیلتر اینستاگرام صادر نشده است.»

برخی معتقدند احضار آذری جهرمی و ادعای پوچ از وجود یک جریان مخالف فیلتر در درون دولت و در میان مقامات جمهوری اسلامی، فضاسازی جریان اصلاح‌طلب با هدف تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ۱۴۰۰ است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy