Thursday, Jan 21, 2021

صفحه نخست » گزارش‌هایی از طرح تعیین یک ژنرال سُنی‌ از ارتش سوریه بجای بشار اسد

arab21.jpgالعربیه - با نزدیک شدن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری سوریه و گمانه زنی‌های زیاد در باره سرنوشت آینده بشار اسد رئیس جمهوری این کشور و اینکه او برای انتخابات ریاست جمهوری آینده که قرار است با اشراف نهادهای بین المللی برگزار شود، نامزد خواهد شد یا نه، بحث‌های زیادی مطرح شده است.

با این حال جامعه جهانی با بقای بشار اسد یا انتخاب مجدد او به شدت مخالف است به همین دلیل چندین طرح برای جایگزینی او در نظر گرفته شده است. یکی از این طرح‌ها که به جایگزین«B» معروف است، انتخاب اسماء اسد همسرش بوده است. اما به گفته ایمن عبدالنور، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی سوری مقیم واشنگتن، همسر بشار اسد و دیگر اعضای خانواده‌اش مانند ماهر اسد برادرش یا مخلوف پس دایی او به دلیل مشارکت و دست داشتن در بسیاری از رویدادهای و فجایع سال‌های گذشته سوریه، از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم شده‌اند. لذا رژیم سوریه از طرح « B» صرف‌نظر کرده و به سوی طرح «G» روی آورده است.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

کارشناس سوری روز چهارشنبه در تماس با العربیه گفت، ویژگی سناریوی سوم یا طرح «G»، اينگونه شرح داد، که قرار است یک شخصیت نظامی برجسته از ارتش سوریه و از سنی‌های این کشور که اکثریت را تشکیل می‌دهند، به جای بشار اسد قدرت را در دست بگیرد. این شخص باید به نهاد ارتش سوریه کاملا وابسته باشد. بنابرین چنین شخصیتی می‌تواند از ژنرال‌های سابق که از طرفی به کلیت نظام وفادار باشد و از طرفی دیگر در کشتارهای چند سال‌ اخیر دست نداشته باشد.

ایمن عبدالنور به العربیه توضیح داد که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه اسماء اسد همسر بشار اسد و خانواده‌اش که قبلا مقام‌های دمشق برای نامزدی او برنامه‌هایی تدارک دیده بود، رژیم سوریه را «سردرگم» کرد، به ویژه که خانواده الاخرس و الاسد دو روی یک سکه‌اند و از نگاه سوری‌ها فرقی میان آنها نیست.

کارشناس و روزنامه‌نگار سوری به نقل از منابع خود در دمشق از قبول این طرح از سوی رژیم اسد خبر داده و می‌گوید برای فعال کردن طرح «G» قرار است، یکی از ژنرال‌های سنی مذهب ارتش یا دستگاه امنیتی سوریه که از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تحریم نشده باشد، به عنوان جایگزین اسد تعیین شود.

ایمن عبدالنور گفت که اگر تعیین یا انتخاب یکی از ژنرال‌های ارتش سوریه برای جایگزینی اسد به دلیل مشارکت اکثریت قریب به اتفاق آنها در ریختن خون مردم سوریه یا در نتیجه قرار گرفتن نام آنها در لیست تحریم‌ها، امکان پذیر نباشد، بعید نمی‌داند شخصیتی سیاسی غیرنظامی به عنوان جایگزین اسد تعیین شود.

کارشناس سوری گفت، آنچه اسد را وادار به قبول این طرح کرده، این است که جامعه بین‌المللی، مخالف نامزدی اسد برای ریاست جمهوری یا باقی ماندن او در قدرت است و با قرار گرفتن خانواده‌اش در لیست تحریم‌ها او ناچار به قبول این طرح شد.

تحلیلگران معتقدند که بشار اسد با قبول طرح «G» نقش خود را در مدیریت اوضاع را احتمالا از پشت پرده ایفا خوهد کرد.

به گفته ایمن عبدالنور اسد برای رهایی از فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها آمریکا و اروپا هیچ جایگزینی جز قبول این طرح ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy