Monday, Jan 25, 2021

صفحه نخست » اعتراض رسمی اقلیم کردستان عراق به ادعای ایران درباره نقش قاسم سلیمانی در مقابله با داعش

soleimani.jpg العربیه - حکومت اقلیم کردستان عراق نسبت به محتوای فیلم کوتاهی که در آن ادعا شده «اگر سلیمانی نبود، اربیل به دست داعش افتاده بود»، اعتراض کرد و آن را تحریف واقعیت‌ و حقایق خواند.

اداره روابط خارجی اقلیم کردستان عراق بعد از ظهر یکشنبه اعلام کرد طی یاداشتی رسمی اعتراض خود را نسبت به تحریف واقعیت در باره جنگ علیه داعش که در محتوای فیلم کوتاه «سلیمانی» آمده است، به کنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل ارائه کرده است.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق با رد محتوای فیلم منتشر شده در خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، به عنوان «نجات کردستان عراق توسط قاسم سلیمانی»، گفتند، ایران به لحاظ تسلیحاتی به پیشمرگه‌ها کمک کرد اما مجاز به تحریف رویدادها و واقعیت‌ها نیست.

به گزارش شبکه روداو، در این فیلم ۹ دقیقه‌‌ای ادعا می‌شود که قاسم سلیمانی به هنگام نزدیک شدن گروه داعش به اربیل، اقلیم کردستان را از دست داعش نجات داده است و اگر سلیمانی نبود، اربیل به دست داعش افتاده بود.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

دولت اقلیم کردستان روایت این فیلم را «تحریف واقعیت» خوانده است. مقام‌های اقلیم کردستان عراق گفتند که اگر چه جامعه بین‌المللی و ایران به کردستان در جنگ با داعش کمک کرده است، اما این نیروهای پیشمرگه بودند که در میدان نبرد با داعش سخت جنگیدند.

مقام‌های دولت اقلیم کردستان تاکید کردند که بیش از یک هزار و ۸۰۰ نیروی پیشمرگه در جنگ با داعش کشته شدند و بیش از ۱۰ هزار پیشمرگه نیز زخمی شدند.

در این فیلم عنوان شده است که هیچ کشوری حاضر به حمایت از مسعود بارزانی، رئیس وقت اقلیم کردستان عراق، برای مقابله با داعش نبوده است و فقط سلیمانی حاضر به حضور و ارسال تسلیحات به اقلیم شده است. در صورتی که همه جهان می‌داند که نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی و پیشمرگه‌های کردستان توانستند داعش را زمین گیر و شکست دهند.

مسعود بارزانی، رییس وقت اقلیم کردستان پیشتر تاکید کرده بود که آنچه رسانه‌های در ایران درباره مکالمه تلفنی او با سلیمانی عنوان کرده‌اند «مبالغه‌آمیز» است.

حزب دموکرات کردستان عراق نیز در بیانیه‌ای محتوای فیلم منتشر شده در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران را «بی‌اساس» عنوان کردند.

عبدالخالق محمد، مدیر دفتر رسانه‌ای روابط خارجی اقلیم کردستان عراق، نیز گفت که فیلم منتشر شده با «تحریف واقعیت» همراه است و این اقدام به نفع روابط مشترک دو طرف نیست.

نصرالله رشنودی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل، گفت که ما هیچ کاری با این فیلم نداریم و روابط طولانی مدت با دوستان‌مان در اقلیم کردستان داریم.

رشنودی همچنین گفت که منبع انتشار این فیم مشخص نیست و احتمال دارد کسانی درصدد تخریب روابط ما با اقلیم کردستان عراق باشند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل همچنین گفت که قاسم سلیمانی به بارزانی بسیار احترام می‌گذاشت و مقام‌های جمهوری اسلامی خواهان گسترش روابط با اقلیم کردستان، به ویژه با مسعود بارزانی هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy