Tuesday, Jan 26, 2021

صفحه نخست » جنگ لفظی تهران و پاریس

bbc26.jpgایران باید برجام را رعایت کند، ایران: آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند

بی بی سی فارسی - یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه می‌گوید اگر ایران می‌خواهد آمریکا به برجام برگردد باید دست از تحریک‌های هسته‌ای بردارد و تعهدهای برجامی خود را رعایت کند.

به گفته این مقام که نامش فاش نشده حتی در این صورت هم برای برگشتن آمریکا به برجام به مذاکراتی جامع‌تر نیاز است:

"اگر ایران درباره مذاکره جدی است و می‌خواهد تمام طرف‌های برجام در آن شرکت کنند ابتدا باید از تحریکات هسته‌ای خودداری کند و بعد آنچه را دیگر رعایت نمی‌کند، دوباره رعایت کند."

توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان شش سال پیش به امضا رسید اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اردبیهشت ۱۳۹۷ یک‌جانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌هایی را که پس از برجام لفو شده بودند برگرداند.

یک سال بعد ایران در پنج مرحله تعهدهای برجامی خود را کنار گذاشت.

این مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفت آمریکا و فرانسه روشن کرده‌اند که ایران چه کارهایی را چطور باید انجام دهد تا آمریکا به برجام برگردد و تحریم برداشته شوند:

"ما باید ببینیم برگشت آمریکا به برجام را ایران چگونه با حسن نیت قابل تایید جبران می‌کند."

او گفت مسئله ایران فراتر از برنامه هسته‌ای است و کل فعالیت‌های این کشور در منطقه را شامل می‌شود که باید در باره تمام آنها هم مذاکره شود.

در واکنش به این اظهارات محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییتر پاسخ داد: "چرا ایران -کشوری که محکم ایستاد و تروریسم بی‌رحمانه اقتصادی آمریکا را که هم ناقض برجام هم قطعنامه شورای امنیت بود با شکست مواجه کرد- باید اول حسن‌نیت نشان دهد. توافق را اول آمریکا بدون دلیل زیرپا گذاشت و اکنون باید خطایش را جبران کند. بعد ایران پاسخ خواهد داد."

ایران همچنین امروز تهدید کرد جلوی بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خواهد گرفت.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که چهارشنبه قدرت را به دست گرفت پیش‌تر گفته بود که "اگر ایران تعهد کامل به برجام را در پیش بگیرد" به این توافق برخواهد گشت.

آنتونی بلینکن نامزد آقای بایدن برای وزارت خارجه نیز هفته پیش گفت آمریکا عجله‌ای برای تصمیم‌گیری برای برگشتن به برجام ندارد و اول می‌خواهد ببیند که ایران اجرای تعهدهای برجامی‌اش را از سر گرفته است.

ایران بارها تاکید کرده است تا آمریکا تحریم‌های یک‌جانبه را لغو نکند تعهدهای برجامی‌اش را رعایت نخواهد کرد اما بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها چنین خواهد کرد.

با پایان گرفتن ریاست جمهوری دونالد ترامپ و روی کار آمدن جو بایدن و تا تائید وزیر خارجه در کنگره آمریکا، فرانسه نقش سخنگوی آمریکا را درباره ایران بعهده گرفته است و در هفته اخیر جنگی لفظی بین محمد جواد ظریف و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در جریان بوده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه یکشنبه شروع به کار جو بایدن را تبریک گفت و به گفته کاخ الیزه با او درباره لزوم برقراری ثبات در خاورمیانه، به خصوص درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل لبنان تلفنی صحبت کرد. اما در متنی که کاخ سفید از خلاصه این گفت‌وگو منتشر کرد نامی از ایران برده نشد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه یکشنبه هم در مصاحبه‌ با یک رادیوی فرانسوی بار دیگر گفت: "این موقعیت خطرناکی است. دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای پیامدهای ژئواستراتژیک قابل توجهی خواهد داشت. ما در موقعیتی کاملا برعکس خواسته دونالد ترامپ هستیم."

آقای لودریان شنبه نیز به نشریه دیمانش گفته بود: "ایران در حال ساخت سلاح‌های هسته‌ای خود است و ضرورت فوری دارد که ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) برگردند."

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به اظهارات وزیر خارجه فرانسه که همچنین گفته بود ایران با ساخت سلاح‌های هسته‌ای فاصله چندانی ندارد پاسخ داد و آن را "یاوه‌گویی پوچ" خواند.

آقای ظریف در توییتر با اشاره به سمت قبلی آقای لوردیان بعنوان وزیر دفاع فرانسه نوشته بود: "همکار عزیز، شروع کار شما در دولت با فروش سلاح به جنایتکاران جنگی عربستان بود. از یاوه‌‌گویی پوچ درباره ایران خودداری کنید."

آقای ظریف در توییتر پاسخ داده بود: "راستی‌آزمایی واقعیت: شما دارید منطقه ما را بی‌ثبات می کنید. شما از جنایتکارانی حمایت می‌کنید که مخالفانشان را اره می‌کنند و از سلاح‌های شما برای کشتن کودکان یمنی استفاده می‌کنند."

برخی کشورها و گروه‌های حقوق بشر از دولت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه انتقاد کرده‌اند که از عربستان سعودی حمایت می‌کند و سلاح‌هایی که به این کشور می‌فروشد در عملیات نظامی عربستان در یمن استفاده می‌شوند.

اخیرا سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای هشدار دادند که ایران استفاده از سوخت اورانیوم فلزی را در یک رآکتور تحقیقاتی آغاز کرده است که نقص برجام است و تبعات نظامی دارد. ایران این را تکذیب می‌کند.

آقای ظریف در پاسخ از این سه کشور نیز انتقاد کرد که از زمان خروج یک جانبه دونالد ترامپ از برجام، از این توافق پشتیبانی نکرده‌اند و اجازه دادند تحریم گسترده دوباره اعمال شود:

"رهبران سه کشور اروپایی که به امضای مقام‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا متکی هستند تا تعهد برجامی خود را اجرا کنند مطلقا برای حفظ برجام کاری نکرده‌اند. ابتکار عمل امانوئل مکرون را که مرده به دنیا آمد یادتان می‌آید و بریتانیا که بدهی‌ایش را که دادگاه حکم کرده بپردازد نپرداخته است؟ برجام بخاطر ایران زنده است نه سه کشور اروپایی."





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy