Thursday, Jan 28, 2021

صفحه نخست » اگر احمدی‌نژاد ۱۴۰۰ بیاید + رایزنی‌های پشت پرده

ensaf27.jpgزهرا منصوری، انصاف نیوز

محمدرضا عباسی‌فرد عضو سابق شورای نگهبان به انصاف نیوز می‌گوید حضور احمدی‌نژاد می‌تواند معادلات انتخابات را بر هم بریزد و ممکن است نظر شورای نگهبان درباره‌ی تایید صلاحیت او تغییری کند و از سوی دیگر سردار خورشیدی -پدر داماد احمدی‌نژاد- نیز می‌گوید «حضور احمدی نژاد مانع حضور برخی از کاندیدها مثل آقای رئیسی می‌شود و کسی توانایی رقابت با آقای احمدی‌نژاد را ندارد».

در روزهای اخیر اخباری در رسانه‌ها منتشر می‌شود حاکی از حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری پیشین در انتخابات ۱۴۰۰ است، به گفته محمد جواد ابطحی- نماینده سابق مجلس- امکان تایید صلاحیت محمود احمدی نژاد وجود دارد و حتی ادعا می‌شود که در این باره رایزنی ها صورت گرفته است. اگر احمدی نژاد تایید صلاحیت شود، روند انتخابات به چه سمتی خواهد رفت؟ با وجود اینکه در دوره‌ی پیش رد صلاحیت شد، گفته می‌شود امکان تایید صلاحیت او وجود دارد؛ درصورت صحت، دلیل این تغییر نظر شورای نگهبان چه می‌تواند باشد؟ در دور قبل رهبری پشت بلندگو خطاب به آقای احمدی نژاد گفتند صلاح نیست که بیاید، این نظر ممکن است تغییری کرده باشد؟ رایزنی‌های پشت پرده چقدر در تایید صلاحیت نامزدها موثر است؟ باوجود گمانه‌ها درباره‌ی تایید صلاحیت احمدی نژاد آیا امکان تایید صلاحیت رییس جمهورهای پیشین مثل خاتمی هم وجود دارد؟ در صورت آمدن او مواجهه‌ی مردم با احمدی نژاد چگونه خواهد بود و آیا حمایت اصولگرها را دارد؟

احمد خورشیدی-دبیرکل جمعیت خدمتگزاران انقلاب اسلامی- و پدر داماد احمدی‌نژاد و محمدرضا عباسی‌فرد-عضو اسبق شورای نگهبان- به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند:

خورشیدی: کسی توانایی رقابت با آقای احمدی‌نژاد را ندارد

سردار احمد خورشیدی درباره‌ی احتمال تایید صلاحیت محمود احمدی‌نژاد و کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به اتصاف نیوز گفت: «فعلاً آقای احمدی‌نژاد می‌گوید درباره‌ی حضور در انتخابات ۱۴۰۰ تصمیمی نگرفته است اما او یک چهره‌ی سیاسی است و هشت سال رئیس‌جمهور بوده و در تمام نظرسنج÷ی‌ها ایشان با فاصله‌ی زیادی از رقبای اصلاح‌طلب و اصول‌گرا پیشی گرفته است، در یکی از کانال‌های شعر و شاعری یک نظرسنجی درباره‌ی انتخابات ۱۴۰۰ گذاشته بودند و ایشان ۵۱ درصد از آرا را داشت و آقای رئیسی ۱۵ درصد. اقبال به آقای احمدی‌نژاد نسبت به سال ۹۶ دو سه برابر شده است. طبیعی است ایشان باید برنامه‌ای برای انتخابات داشته باشند، من اگر به‌جای ایشان بودم حتما برنامه داشتم. ورود ایشان به انتخابات باعث می‌شود برخی مثل آقای رئیسی از ورود به انتخابات کنار بکشند و نیایند. البته آقای قالیباف که می‌آید. اگر سرچ کنید و به نظرسنجی‌های کوچک و بزرگ یک نگاهی کنید، از مردم کوچه و خیابات درباره‌ی انتخابات ۱۴۰۰ بپرسید متوجه خواهید شد کسی توانایی رقابت با آقای احمدی‌نژاد را ندارد.»

او در ادامه بیان کرد: «همیشه سیاست نظام بر مشارکت حداکثری بود و روش آقا این است که همیشه مشارکت حداکثری وجود داشته باشد. آقای سعید جلیلی هم گفتند که عده‌ای از اصول‌گراها با آقا جلسه‌ای داشتند و گفته بودند اگر مشارکت حداکثری باشد یک جناح رأی نمی‌آورد، آقا هم گفته بود «خب رأی نیاورد، به درک» این مسئله‌ای نیست که بتوانیم آن را پنهان کنیم. مگر می‌توان یک نظامی مثل جمهوری اسلامی بااین‌همه تهدیدات بر روی مشارکت حداقلی سرمایه‌گذاری کند؟ وقتی این امکان وجود داد تا مشارکت حداکثری شود چه دلیلی دارد که خود را در خطر بیاندازد. شک نکنید حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت را حداکثری می‌کند. تا الان سعی شده است که یک دوقطبی در انتخابات به وجود بیاید تا مشارکت بالا برود. سال ۷۶ چگونه مشارکت ۲۸ میلیونی شد؟ آن هم بعد از دولت مرحوم آقای هاشمی. مشکلات زیادی در جامعه بود، اجازه نمی‌دادند کسی نقدی کند اما آقای خاتمی آمد و با آقای ناطق مقابل هم ایستادند و مشارکت را بالا بردند و بعد رهبری گفت به‌خاطر حضور میلیونی مردم در این انتخابات بیست دقیقه سجده‌ی شکر به جا آوردم.

برای رهبری اولویت مشارکت مردم است؛ در سال ۸۴ دوقطبی‌ای با آقای هاشمی و احمدی‌نژاد درست شد، اصلاً این دوقطبی می‌توانست مشارکت را بالا ببرد. مشارکتی که در سال ۹۶ حدوداً هفتاد و دو درصد بوده است و چرا باید الان به سی چهل درصد برسانیم؟ چه اتفاقی می‌افتد یعنی باید به دنیا بگوییم دیگر مردم طرف‌دار ما نیستند یا طرف‌داری آنها از ما کم خواهد شد، هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد. هیچ آدم عاقلی این کار را نمی‌کند، بنابراین باید در اردوگاه اصلاح‌طلب هم نفر اصلی آنها تأیید شود. این جزو مزیت‌های ما است و تهدید نیست بلکه فرصت است. مثلاً هرچند که آقای خاتمی ۷۷ سال سن دارد اما چه اشکالی دارد که با حکم حکومتی اجازه پیدا کند و وارد میدان شود و نیروهای اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و عداتخواه هم بیایند. مشارکت خیلی عالی باشد، آیا این اشکال دارد؟ بر اساس اخباری که بنده از زیر میز و روی میز دارم، فکر می‌کنم رهبری هم چنین برنامه‌هایی دارد.»

رایزنی‌های پشت پرده را علت تغییر نگاه شورای نگهبان می‌بینم

او درباره‌ی اینکه بر اساس اخبار گویا امکان تایید صلاجیت احمدی‌نژاد وجود دارد، در حالی که در سال ۹۶ تایید نشد، توضیح داد: «رایزنی‌های پشت پرده را علت تغییر نگاه شورای نگهبان می‌بینم. اختلافات و تفاوت نظرهایی وجود دارد طبیعی است. هیچ رئیس‌جمهوری با رهبری صد درصد در تمام نقاط و موضوع گیری‌ها یکی نیست. چون خداوند دو نفر را مثل هم نیافریده است. رهبری و رئیس‌جمهور هرکدام وظایف خود را انجام می‌دهند. اختلاف نظرهای کارشناسی هم وجود دارد و خواهد داشت. هیچ اشکالی ندارد. آقا هم فرمود اختلاف‌نظر کارشناسی با رهبری به‌مثابه مخالفت با ولی‌فقیه نیست.

کسانی که تصمیم می‌گیرند همه‌ی جوانب را نمی‌بینند و به یک نوع مهندسی روی آوردند که در انتخابات دوم اسفند مجلس یازدهم آن را دیدید. مشارکتی که در ده دوره‌ی گذشته ۶۰ درصد بود؛ به ۲۵ درصد رسید به‌خاطر برخی از مهندسی‌های نادرست. حالا این سیاست مشارکت کم در مجلس را در ریاست‌جمهوری هم پیاده کنیم؟ در آن زمان استثنا بود و کرونا آمده بود؛ الان باید چه گفت. اگر این فرایند ادامه پیدا کند و مشارکت پایین باشد به سود هیچ‌کس در این کشور نیست بعضی از تصمیم‌گیرها بدون شک اشتباه می‌کنند و باید دست بردارند، فکر نمی‌کنم این بار این اتفاق بیافتد. چون اگر دوباره مشارکت پایین باشد و اگر حکومتی به سمت مشارکت حداقلی رفت، مرحله‌ی بعد دیکتاتوری و بعد فروپاشی است. این مسئله به ایران محدود نیست و یک واقعیت اجتماعی در دنیا است.»

پدر داماد احمدی‌نژاد درباره‌ی امکان حمایت اصولگراها از احمدی‌نژاد گفت: « اصول‌گراها هم مثل اصلاح‌طلبان دودسته هستند، یک بخش آن نخبه‌ها هستند و گروه دیگر توده‌ها هستند، توده‌های اصول‌گراها اگر مثلاً ۱۲ میلیون باشند از آنها حدوداً شش تا هفت میلیون نفر به احمدی‌نژاد رأی می‌دهد. بعد نخبه‌های آنها هم یخشان آب می‌شود؛ همین الان به من خیلی پیام می‌دهند. سال ۸۴ ما هر روز در میدان بودیم؛ وضعیت بدتر از الان بود و اصلاً اجازه نمی‌دادند احمدی‌نژاد برود و در جایی سخنرانی کند. کرونا هم نبود اما یخ آب شد و توده‌ها از او حمایت کردند.»





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy