Thursday, Feb 4, 2021

صفحه نخست » مکرون از آمادگی خود برای «میانجیگری صادقانه» بین ایران و آمریکا خبر داد

farda4.jpgرادیو فردا - امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه ۱۵ بهمن گفت که آماده است تا «میانجی‌ صادقی» برای از سرگیری مذاکرات بین آمریکا و ایران باشد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین خواستار حضور اسرائیل و عربستان در مذاکرات جدید با ایران شد.

امانوئل مکرون که در اندیشکده شورای آتلانتیک سخن می‌گفت تاکید کرد: جهت حمایت از هر ابتکار عملی از جانب آمریکا برای از سرگیری مجدد گفت‌وگوها هر چه در توان داشته باشم را به کار خواهم گرفت.

پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج شد، امانوئل مکرون چند بار تلاش کرد تا مذاکراتی بین ایران و ایالات متحده انجام شود که نتیجه‌ای در بر نداشت.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه استدلال کرد که از مذاکرات جدید برای اعمال محدودیت بر برنامه موشکی بالستیک ایران حمایت می‌کند و در چنین مذاکراتی اسرائیل و عربستان نیز حضور داشته باشند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

اسرائیل و عربستان از مخالفان برجام بودند و از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از این توافق حمایت کردند.

امانوئل مکرون همچنین گفته است، ما باید راهی پیدا کنیم که عربستان سعودی و اسرائیل در این بحث‌ها حضور داشته باشند چرا که آنها در شمار شرکای کلیدی در منطقه و دیگر دوستان هستند که مستقیما به نتیجه چنین مباحثی علاقه‌مندند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، مشخص نیست در واشینگتن از پیشنهاد امانوئل مکرون برای میانجیگری استقبال شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، هم روز گذشته پیشنهاد فرانسه برای اضافه شدن عربستان سعودی به مذاکرات هسته‌ای با ایران و همچنین مذاکره مجدد درباره برجام را رد کرد و گفت: «هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد و هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد».

این در حالی است محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده که پا پیش گذاشته و برنامه‌ای برای «بازگشت هماهنگ» ایران و آمریکا به برجام تنظیم کند.

در همین زمینه عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با استقبال از پیشنهاد جایگزینی دیپلماسی حداکثری به جای فشار حداکثری گفت: «برای ما اجرای بازگشت برجام و لغو تحریم‌ها اتفاقی خوب است اما این طور نیست که برای آن التماس کنیم.»

به رغم این که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به بازگشت آمریکا به برجام ابراز تمایل کرده است، اما چگونگی بازگشت ایالات متحده به این توافق و همچنین اجرای تعهدات برجامی ایران به یک مساله مناقشه برانگیز تبدیل شده است.

دولت آمریکا می‌گوید ایران به اجرای کامل برجام متعهد نیست و برای احیای برجام باید به تعهدات هسته‌ای خود طبق توافق بازگردد.

دولت ایران در مقابل اعلام کرده است که آمریکا باید پیش از بازگشت برجام، تحریم‌ها علیه این کشور را کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy