Sunday, Feb 7, 2021

صفحه نخست » خامنه‌ای با راهکار ظریف درباره برجام مخالفت کرد

khamzarif2_020721.jpgرادیو بین المللی فرانسه - در حالی که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران خواستار «بازگشت همزمان» این کشور و آمریکا به برجام شده است، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه درباره چگونگی بازگشت احتمالی این کشور به توافق هسته‌ای وین گفت: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی خود برگردد باید آمریکا تحریم‌ها را در عمل و نه با زبان و یا روی کاغذ، کلاً لغو کند، آن‌گاه پس از راستی‌آزماییِ صحت لغو تحریم‌ها، جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت.»

خامنه‌ای که برای اولین بار در یک سخنرانی عمومی حاضر شده بود و در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش «بدون ماسک» سخنرانی می‌کرد، درباره درخواست کشورهای اروپایی امضاکننده برجام و همچنین آمریکا برای بازگشت تهران به این توافق ادامه داد:

«در جمهوری اسلامی هیچ‌کس گوشش بدهکار مهمل‌گویی‌های افراد بدون استحقاق در آمریکا و اروپا نیست. بر اساس منطق و استدلال، آمریکا و سه کشور اروپایی که تعهدات برجامی خود را زیر پا گذاشته‌اند، حق تعیین شرط و شروط برای برجام ندارند.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

او ادامه داد: «آنها صرفاً در یک برهه بسیار کوتاه در اول کار، بعضی از تحریم‌ها را موقتاً تعطیل کردند اما بعداً تحریم‌ها را برگرداندند و حتی افزایش هم دادند، بنابراین حق گذاشتن شرط و شروط ندارند. طرفی که حق دارد برای ادامه کار برجام شرط بگذارد، جمهوری اسلامی ایران است چرا که از اول به همه تعهدات برجامی خود عمل کرد ولی آنها تعهدات خود را نقض کردند.»

خامنه‌ای گفت این سیاست، «سیاست قطعی، غیرقابل بازگشت و عدول‌ناپذیر جمهوری اسلامی در خصوص برجام» است که «مورد اتفاق همه مسئولان کشور است».

این اظهارات خامنه‌ای در حالی است که چند روز پیش، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از کشورهای اروپایی خواست تا زمینه «بازگشت همزمان» ایران و آمریکا به برجام را فراهم کنند.

آمریکا کمتر از سه سال پیش از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی خارج شد و علاوه بر بازگشت تحریم‌ها، تحریم‌های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد. این تحریم‌ها که در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ بود، اقتصاد ایران را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که قصد دارد توافق هسته‌ای ایران را احیا کند، اما آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بازگشت این کشور به برجام را مشروط به اجرای کامل تعهدات برجامی ایران کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy